Narrowcasting is een geweldig medium dat zich leent voor doeltreffende communicatie naar allerlei doelgroepen. We zien dan ook al jarenlang dat er overal schermen worden geplaatst. De motieven kunnen zeer divers zijn van informatieverstrekking tot branding.

Mocht je nog niet helemaal op de hoogte zijn van wat narrowcasting nu precies is, lees dan eens deze blog die alles haarfijn uitlegt: wat is narrowcasting?

De content is afhankelijk van je doelstelling

De meeste bedrijven die starten hebben uiteraard al een helder beeld van de content die ze willen gaan plaatsen op de schermen. Die content is vanzelfsprekend afgeleid van de doelstelling. Is je doelstelling storytelling omdat je trots bent op wat je bedrijf allemaal bereikt? Plaats dan mooie video’s en/of foto’s met korte teksten over de mooie resultaten die bereikt zijn. Op die manier vergroot je de betrokkenheid van je collega’s.

In deze blog geven we graag een aantal voorbeelden van content die je ook kunt plaatsen op je schermen. We beginnen met een opsomming die we daarna kort toelichten.

Content ideeen informatieschermen

In deze blog geven we graag een aantal voorbeelden van content die je ook kunt plaatsen op je schermen. We beginnen met een opsomming die we daarna kort toelichten.

Tien content ideeën voor op je informatieschermen

  1. Datakoppelingen;
  2. QR Codes;
  3. Vacatures;
  4. Quotes;
  5. Calamiteiten;
  6. Call-to-action;
  7. Interview;
  8. Vakantieroosters;
  9. Luchtige content;
  10. Nieuwe medewerkers.

1. Datakoppelingen

Datakoppelingen zijn in feite niets meer dan het maken van een verbinding met een ander systeem waar relevante informatie op staat. Deze informatie wil je graag toevoegen aan je uitzendingen. Het grote voordeel is dat dit allemaal automatisch kan oftewel er is geen persoonlijke inspanning voor nodig. Koppelingen kunnen op allerlei technische manieren gemaakt worden zoals bijvoorbeeld XML of RSS. De toepassingen kunnen uiteenlopen van een simpele nieuwsfeed tot meer uitgebreide KPI dashboards van bijvoorbeeld PowerBI.

2. QR Codes op je narrowcastingscherm

Narrowcasting is een push mechanisme. Je zendt informatie naar een doelgroep die zich bevindt in de buurt van je schermen. Het wordt nog interessanter als je interactie toevoegt aan je narrowcasting. Dit kan door middel van QR codes. Het  toevoegen van QR codes zorgt voor legio mogelijkheden en toepassingen. Bijvoorbeeld het opvragen van extra infomatie, het bezoeken van een website, toegang krijgen tot een enquête of het reserveren van een tafel.

QR codes op narrowcasting schermen

3. Vacatures

Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers? Plaats de vacature ook op je informatieschermen. Dit heeft namelijk twee voordelen. Aan de ene kant kunnen interne mensen reageren op de vacature. Aan de andere kant valt de vacature op en tippen zijn wellicht mensen binnen hun eigen netwerk. Sowieso is het een signaal dat de organisatie in beweging is en dat is altijd een goed teken.

4. Quotes

Wat is er nu mooier dan tevreden klanten? Dat is toch het doel van elke organisatie? Vraag je klanten om een quote over de samenwerking, je product of dienst en toon deze op je schermen. Dit zorgt gegarandeerd voor positieve feedback vanuit je organisatie.

5. Calamiteiten

Nee, hier bedoelen we niet dat je de calamiteiten op je schermen moet delen. Tenzij je hier een lerend effect mee wilt creëren. Bij bedrijven in bijvoorbeeld de industrie- of productiesector gaat het juist vaak om het delen van het ontbreken van calamiteiten. Oftewel hoeveel dagen zijn er al geweest zonder incident of calamiteit. We noemen deze feature ook wel de Ongevallenvrije dagenteller.

6. Call-to-action

Je narrowcastingschermen kun je ook uitstekend inzetten voor call-to-action. Binnen de retail kan dit een impuls tot een aankoop zijn. Kijken we naar corporate communicatie oftewel interne communicatie dan kun je mensen motiveren om bijvoorbeeld hun ideeën te delen of feedback te vragen over veranderingen die intern hebben plaatsgevonden. Het inzetten van de eerder genoemde QR code is hier ook een goede zet.

7. Interview

Snackable content is wat je zoekt als het gaat om content voor in je narrowcasting-uitzendingen. Het lijkt dus vreemd om te kijken of een interview ook logisch is als content voor op je schermen. Het is dan ook zeker niet de bedoeling om hele lappen tekst te gaan plaatsen. Echter, een foto in combinatie met informatie die je via bullets presenteert kan heel informatief zijn.

8. Vakantieroosters & planners

Wanneer zijn je collega’s ook op kantoor? Hebben ze een desk gereserveerd of werken ze vandaag thuis? Of wil je een simpele aan- en afwezigheidsfunctie? Met de juiste narrowcastingsoftware is het allemaal mogelijk. Ook door middel van de eerder genoemde datakoppelingen is het tonen van dergelijke informatie uit de HRM tool wellicht een optie.

Luchtige content

9. Luchtige content

Soms is het gewone leven al lastig genoeg en ligt stress op de loer. Je narrowcastingscherm is niet alleen een tool om relevante informatie te tonen. Je kunt je schermen bijvoorbeeld ook inzetten voor het versterken of verbeteren van je bedrijfscultuur. Of om je medewerkers of collega’s op te vrolijken. Dit doe je met luchtige content. Wat dat precies is? Denk aan een grappige cartoon, een leuke grap of een inspirerende quote. De combinatie van allerlei contentvormen met verschillende doeleinden is wat narrowcasting zo’n unieke tool maakt.

10. Nieuwe medewerkers

Als laatste tip sluiten we af met berichten over nieuwe medewerkers. We zien dat dit vrij veel gedaan wordt in de praktijk. En terecht, het is de ideale manier om snel bij alle collega’s nieuwe medewerkers te introduceren. Vooral bij bedrijven met meerdere vestigingen werkt dit erg goed. De nieuwe collega zal waarschijnlijk op de werklocatie een introductierondje doen. Op de andere vestigingen komt de nieuwe medewerker wellicht niet zo snel. Via de schermen wordt dat opgelost en is iedereen binnen enkele minuten op de hoogte van de nieuwe collega!

Michel Bons
Michel BonsManaging Director

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000