Een narrowcasting systeem is uitermate geschikt om in te zetten voor de verspreiding van belangrijke berichten in tijden van nood of crisis. Zo kan het platform worden ingezet voor ondersteuning bij crisiscommunicatie in de vorm van noodmeldingen, calamiteitenmeldingen of veiligheidsinstructies. In deze blog wil ik aan de hand van concrete voorbeelden laten zien wat de mogelijkheden zijn en hoe verschillende organisaties dit nu al inzetten.  

 Communicatie tijdens crisissituaties 

Het meest sprekende en actuele voorbeeld van crisiscommunicatie zijn de berichten die bedrijven en instellingen willen verspreiden ten tijde van de corona crisis. Veel organisaties zijn in beperkte vorm toch open. Denk hierbij aan alle bedrijven in de vitale sectoren. Overal waar mensen nog aan het werk zijn wil je op zo veel mogelijk plaatsen de actuele ontwikkelingen en richtlijnen blijven communiceren.  

Zeker bij de corona crisis is het belang hiervan extra zichtbaar geworden. Niet alleen volgden de nieuwe en verscherpte maatregelen elkaar snel op maar waren het ook maatregelen die sterk tegen onze gewoonte en natuur ingaan. Het niet meer schudden van handen of het 1,5 meter afstand houden bijvoorbeeld waren tot voor kort asociaal en ondenkbaar. Om deze boodschappen goed door te laten dringen vallen we terug op de welbekende wijsheid “de kracht van de boodschap zit in de herhaling”. Daarnaast kan je met behulp van een narrowcasting systeem de boodschap ook nog eens visualiseren.

crisiscommunicatie dmv narrowcasting

Noodmeldingen en calamiteitenmeldingen 

Naast crisiscommunicatie kan een narrowcasting platform ook goed worden ingezet voor de verspreiding van andere belangrijke meldingen. Laat je narrowcasting schermen bijvoorbeeld overschakelen naar een vooraf vormgegeven ontruimingsmelding bij brand of bommelding. In veel gevallen is een brandmeldingssysteem of ander systeem in staat om een trigger af te geven. Dan is het mogelijk om het systeem aan het narrowcasting te koppelen zodat dit geautomatiseerd gaat.  

 Ook iets minder heftige meldingen kun je gemakkelijk via narrowcasting schermen in je organisatie onder de aandacht brengen. Laat medewerkers en bezoekers weten dat de lift het niet doet, dat het water/stroom op een bepaalde datum en tijd afgesloten zal zijn of dat er onderhoud aan het netwerk gepland staat. Zo zijn er veel soorten boodschappen te verzinnen die allemaal kunnen helpen bij een noodsituatie of een calamiteit. 

 Veiligheidsinstructies op narrowcasting schermen

De communicatie van veiligheidsinstructies op de werkvloer zien wij in verschillende vormen steeds vaker terug bij bedrijven met logistieke en productie vloeren. Binnen deze organisaties is het belangrijk dat iedereen zich aan de richtlijnen houdt om zo veel mogelijk bedrijfsongevallen te voorkomen of daar zo goed mogelijk tegen beschermt te zijn. Door dat ieder scherm van een narrowcasting configuratie verschillende content kan laten zien kan je de boodschap nog beter op de doelgroep afstemmen. Moet er een helm worden gedragen of zijn veiligheidsschoenen verplicht zijn simpele boodschappen.  

 Je kunt echter ook denken aan de richtlijnen voor het werken met een specifieke machine of wat je moet doen wanneer deze stil komt te staan. Lichamelijke veiligheid staat altijd voorop maar alles wat ervoor zorgt dat de operatie snel weer kan worden hervat zorgt ook voor minimale financiële schade. 
 De laatste ontwikkeling die wij voor meerdere organisaties in de voedingsindustrie hebben ontwikkeld maar ook op andere plekken kan worden ingezet is een teller met het aantal dagen zonder bedrijfsongeval. Deze teller zorgt voor een verhoging van het besef dat veiligheid altijd belangrijk is en blijft.  

crisiscommunicatie via narrowcasting schermen
Arno Wesseling
Arno WesselingSenior Account Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000