Denk je bij de term narrowcasting nog vooral aan “het broodje van de week” en “wachtverzachter”? Of “leuk maar veel werk” en “kost veel maar levert weinig op”? Dan is deze blog waarschijnlijk een mooie eye opener. Deze omschrijvingen zijn namelijk toch echt wel achterhaald. Narrowcasting als product of dienst is inmiddels gegroeid tot een veelzijdig en volwassen communicatie oplossing. In eerdere blogs hebben we al eens aandacht besteed aan de vele oplossingen die kunnen worden aangestuurd zoals standaard schermen, touch schermen, infokanaal, video walls, LED walls en zelfs een mobile app.

In deze blog wil ik laten zien hoe je met behulp van bestaande contentbronnen zowel in gebruik als in toegevoegde waarde van de content veel meer uit een narrowcasting platform kan halen.

Berichten vanuit Yammer direct op je narrowcasting scherm of videowall

Bij het opstarten van je computer zag je hoogst waarschijnlijk hetzelfde logo als 80% tot 90% van alle andere lezers van deze blog. Namelijk het logo van Microsoft! Maar wat wil je hier nu mee zeggen hoor ik je denken. In de Microsoft omgeving heb je als zakelijke gebruiker veel extra tools die steeds meer worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Teams. Een tool die erg veel word gebruikt nu we steeds vaker vanuit huis werken. Een andere tool in de Microsoft omgeving die erg handig is én inmiddels door meer dan 80% van de top500 bedrijven word gebruikt is Yammer. Mocht je hier nog geen gebruik maken dan kan ik dit het beste omschrijven als een soort intern Social Media achtig communicatie platform. Groot voordeel is dat de berichten die je daar plaatst geautomatiseerd en één-op-één kan overnemen in de narrowcasting uitzending op schermen of op een video wall.

Het plaatsen van een bericht is super eenvoudig en werkt hetzelfde als je gewend bent op andere Social Media. Omdat het platform alleen toegankelijk is voor eigen medewerkers is ook de beveiliging van zowel de gebruikers als je publiek een stuk eenvoudiger te beheren dan bij openbare Social Media. Door de koppeling te leggen met het narrowcasting platform hoef je een bericht alleen maar op Yammer te plaatsen. De communicatie blijft uniform en je bespaard tijd. Doordat Yammer ook heel eenvoudig op een mobile telefoon werkt kan je dus zelfs onderweg al je collega’s via de schermen op kantoor informeren. Denk bijvoorbeeld aan een foto van die nieuwe flitspaal op de hoek (waargebeurd voorbeeld bij onszelf), een ontwikkeling bij een klant waar je net geweest bent of een situatie op de werkvloer waar je aandacht voor wil vragen.

De toegevoegde waarde van Qlik Sense of Power BI dashboards

De koppeling met een tool als Yammer zorgt voor meer verschillende type interne communicatie boodschappen in de narrowcasting uitzendingen. Door de schermen daarnaast ook op andere strategische plekken in de organisatie op te hangen creëer je extra toegevoegde waarde in de communicatie richting medewerkers en heeft het impact op de interne communicatie. Wil je daarnaast ook echt impact maken op de efficiëntie van de organisatie dan kan je nog een stap verder gaan. Veel middelgrote tot grote MKB bedrijven en Corporate bedrijven maken gebruik van Business Intelligence tools als Qlik Sense of Power BI (ook weer van Microsoft). Deze tools stellen je in staat om data, die op verschillende plekken en systemen binnen een organisatie word bijgehouden en opgeslagen, in overzichtelijke dashboards te verwerken.

Door schermen op strategische plekken in een organisatie te hangen en daar deze dashboards te tonen kan je direct de efficiëntie van de operatie verbeteren. Collega’s hoeven niet meer zelf naar een computer of laptop te lopen of iets actief te openen (pull). Via de schermen word de informatie naar de collega’s gebracht (push). De drempel om de informatie te raadplagen is weg en er kan direct actie op worden genomen.

Feeds voor narrowcasting - Yammer
Arno Wesseling
Arno WesselingSenior Account Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000