Een infokanaal is een mooie toepassing om content snel en efficiënt te verspreiden. Een informatiekanaal voor bedrijven, scholen of zorginstellingen kan op allerlei manieren ingezet worden door een marketing en communicatieafdeling. Bewezen is inmiddels dat de kracht van herhaling effectief is en zijn vruchten afwerpt. Maar hoe zorg je er nu voor dat een boodschap blijft hangen bij je doelgroep? Wat zet een persoon aan tot actie? Wat voegt een digitaal infokanaal hier aan toe en welke toepassingen zien wij voor verschillende branches. Allemaal vragen die in deze blog aan de orde komen.

Infokanaal bij vakantieparken, bungalows en hotels

Communiceren met bezoekers en gasten wordt al sinds jaar en dag toegepast in de hotellerie, maar zien we ook steeds vaker terug bij vakantie en bungalowparken. De meest herkenbare vorm is natuurlijk de welkomstboodschap op de tv bij binnenkomst in een hotelkamer van een 4 of 5 sterren hotel. Dit is natuurlijk vrij basic, maar kan veel uitgebreider toegepast worden. Televisies worden tegenwoordig interactief ingezet. Mensen willen zelf hun informatie op een makkelijke manier kunnen raadplegen.

Door middel van narrowcasting kan je mensen aanzetten tot actie en op een ideeën brengen. Communiceer een prikkelende actie of aanbieding van het restaurant, zwembad of snackbar en maak de keuze makkelijk voor de gast. Maar los van een commercieel doel, kan een infokanaal met name ook een informerend karakter hebben. Van uitleg over de faciliteiten tot noodzakelijke informatie van de dichtstbijzijnde dokter of ziekenhuis. Met het digitale infokanaal kun je bezoekers op meerdere plekken tegelijkertijd bereiken.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Een externe player wordt door middel van een HDMI kabel in een distributiepunt gekoppeld waarmee je een eigen tv kanaal creëert. Deze distributiepunten zijn speciale boxen die content als signaal richting de televisies distribueren.  Het komt er eigenlijk op neer dat een HDMI signaal wordt omgezet in een televisiesignaal, waardoor er met één systeem meerdere vakantiehuisjes bereikt kunnen worden.
Je broadcast als het ware automatisch een uitzending richting een televisie, waardoor je doelgericht kan communiceren en in een klap al je gasten kan bereiken. Dit kanaal wordt toegevoegd aan de bestaande zenderlijst.

Infokanaal voor het onderwijs

Veel scholen maken gebruik van een infokanaal om studenten of docenten te informeren over bijzondere mededelingen, rooster wijzigingen of andere activiteiten. Informatiestromen blijven hierdoor altijd up-to-date en de student is altijd op de hoogte van lesuitval of ziekte van een docent.
Natuurlijk kun je dit ook inzetten om projecten van studenten geanimeerd te tonen.
Scholen richten zich hoofdzakelijk op de jonge generatie, die opgegroeid zijn in het digitale tijdperk. Om hierin in mee te gaan zie je vaak dat scholen al een stuk verder zijn op het gebied van innovatie en digitale communicatie, zoals o.a. narrowcasting.

Is een infokanaal in de zorg efficiënt?

Hoe communiceer je nu in een zorginstelling of verzorgingstehuis? Hoe bereik je de bewoners met actuele en relevante informatie. Binnen zorginstellingen is een infokanaal een mooi initiatief om alle bewoners in alle rust te bereiken. Vrijwel alle bewoners binnen een zorginstelling beschikken namelijk over een eigen TV. Wanneer het TV signaal centraal binnenkomt en vanuit de instelling intern wordt verspreid dan is een extra infokanaal een mogelijkheid.De investering is relatief laag, omdat iedere bewoner dit kan ontvangen op zijn of haar eigen TV.

Qua content zien we informatie over de instelling, uitjes, evenementen en aanbiedingen vanuit de aanwezige horeca of winkel. Steeds vaker zien we initiatieven zoals het filmen van de evenementen binnen de zorginstelling of lokale evenementen. Denk hierbij aan de route van en naar een lokale markt, lokale muziek evenementen of lokale sfeerbeelden tijdens de feestdagen.
Aangezien niet iedereen de mogelijkheid heeft om er zomaar even op uit te gaan geeft dit een gevoel van binding met de omgeving en actualiteit.

Online bedrijfskanaal

YouTube, Instagram, Linkedin en Facebook zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in onze maatschappij. We worden er op dagelijkse bezig mee geconfronteerd en iedereen maakt er gebruik van. Dit heeft er toe geleid dat online marketeers steeds meer manieren gaan bedenken om zichzelf te positioneren. Een infokanaal waar bijvoorbeeld een zorgverzekeraar in stappen uitlegt hoe iemand moet overstappen, een corporate bedrijf die communiceert over producten of diensten of de overheid die een maatschappelijke boodschap duidelijk wil maken aan een breed publiek.
Deze vorm van narrowcasting is effectief en innovatief. In geval van YouTube betekent dit dat een bedrijfskanaal wordt gecreëerd waar automatisch content naar toe wordt gedistribueerd.
Je zet je merk nog sterker neer en volgers blijven op deze manier constant geïnformeerd en geprikkeld.

Een online propositie is tegenwoordig net zo belangrijk, gezien de huidige ontwikkelingen en digitalisering van de maatschappij. Vanuit HR perspectief heeft dit een gunstig effect op “employer branding”, met andere woorden hoe kijken potentiële medewerkers naar jou als bedrijf en wat straal je uit. Een bedrijfskanaal kan hier een gunstige bijdrage aan leveren.

Wat voegt het nu daadwerkelijk toe?

Een infokanaal voegt waarde toe voor een bedrijf, aangezien het direct effect heeft op de merkbeleving en perceptie van een persoon. Doelgerichter informatie toespitsen op de doelgroep
is een van de belangrijkste voordelen hiervan. Het voornaamste doel van narrowcasting, maar dan op een bredere schaal. Online content is blijvend en kan daarom op elk moment geraadpleegd worden.

Het gevoel wat mensen hebben bij een organisatie kan voor een groot deel beïnvloed worden door visueel aantrekkelijke content en een infokanaal kan hier aan substantiële bijdragen aan leveren!

Infokanaal
Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerAccount Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000