Digitale informatieschermen zijn als communicatiemiddel niet meer weg te denken binnen het middelbaar, voortgezet en hoger onderwijs. Het onderwijs is een van de eerste sectoren die als “early adaptors” digitale informatieschermen als volwaardig communicatiemiddel hebben geadopteerd. Desondanks veranderen de wensen en behoeftes continu en zoeken onderwijsinstellingen naar nieuwe manieren om haar doelgroep(en) te bereiken.

Thema’s als innovatie en duurzaamheid worden steeds belangrijker voor scholen. Hoe communiceer je effectief richting studenten en/of leerlingen? Hoe bereik je docenten en medewerkers met informatieschermen? Hoe draag je een communicatieboodschap uit richting ouders en betrek je hen bij de activiteiten van de school?

Allemaal relevante vragen waar het onderwijs mee te maken heeft. In deze blog beschrijven we algemene trends, ontwikkelingen en veel voorkomende toepassingen in het onderwijs.

narrowcasting in het onderwijssegment
Projectiescherm in het onderwijs

Waarom worden informatieschermen schermen in het onderwijs ingezet?

Er zijn verschillende beweegredenen te bedenken waarom scholen en onderwijsinstellingen communiceren via narrowcasting schermen. In eerste instantie heeft dit vaak als belangrijkste motief: informeren.

Of het nu gaat over communicatie omtrent evenementen, het menu uit het restaurant, projecten of roosterwijzigingen. Informatieschermen hebben een veelzijdige en informatieve functie in schoolomgevingen. Doordat de berichten op een gemakkelijke en snelle manier geplaatst kunnen worden, kan de doelgroep snel geïnformeerd worden. Dit is doeltreffend en zorgt voor actualiteit!

Medewerkers en docenten worden doorgaans bereikt bij of op koffieapparaten, in de lerarenkamer en via andere devices of applicaties als Microsoft Teams of Sharepoint. Digitale informatieschermen dienen een centrale functie en verbinden deze kanalen met elkaar. Hierdoor wordt de kans vergroot dat de medewerkers of docenten ook daadwerkelijk worden bereikt.

Maatschappelijke boodschappen delen zorgt voor bewustwording

Omdat het onderwijs een belangrijke voorbeeldfunctie heeft, worden er ook veel maatschappelijke boodschappen gedeeld met studenten en leerlingen op de schermen. Of het nu gaat om anti-rook campagnes, bewustwording over het energieverbruik van het pand of het stimuleren van openbaar vervoer.

Digitale informatieschermen binnen het onderwijs dragen bij aan bewustwording en zetten aan tot actie of zelfs ander gedrag bij studenten en leerlingen. Een goed voorbeeld, doet goed volgen!

Hoe visuele boodschappen op digitale schermen de uitstraling en positionering beïnvloeden

Naast de eerder genoemde motieven informeren en activeren, dragen  informatieschermen binnen het onderwijs bij aan de algehele branding, uitstraling en entertainment van het pand. Visuele boodschappen in een omgeving hebben een positief effect op de algehele sfeer en beleving van een college of onderwijsinstelling.

Boodschappen zijn krachtig, voorzien van veel visuals en de nodige animaties. Dit stimuleert de hersenen actief en creëert een positieve associatie. Korte, maar krachtige berichten worden in een carrousel snel geabsorbeerd door de doelgroep. De kracht blijft hem zitten in de herhaling van de boodschap. Vaak zie je dit concreet terug bij onder andere de entree, waar videowalls, ledwalls of grote projecties worden ingezet. Dit om de communicatieboodschappen actief te ondersteunen.

Scholen gebruiken het medium ook actief om toekomstige studenten aan te trekken en besluitvorming te beïnvloeden. Het onderwijs heeft een innovatieve rol en dit wil men ook uitstralen richting toekomstige studenten. Narrowcasting maakt impact en hier speelt de onderwijssector slim op in door gebruik te maken van attractieve en inhoudelijke content. Studenten en leerlingen worden betrokken bij het creëren van content, waardoor herkenbaarheid ontstaat.

Narrowcasting in het onderwijs
creatieve videowall in het onderwijs

Innovatie en duurzaamheid

Qua innovatieve en duurzame narrowcasting oplossingen loopt het onderwijs zeker voor op het zakelijke segment. We gaan in het bijzonder in op de volgende thema’s;

  • Touch interactiviteit & digitale bewegwijzering
  • Indoor / outdoor LED & Videowalls
  • Grote multi projecties
  • 4K digitale informatieschermen uitzendingen

Touch interactiviteit & digitale bewegwijzering in het onderwijs

De vraag naar touch schermen/zuilen en interactiviteit wint al een geruime tijd aan populariteit. Binnen scholen zie je touch al veel in de klaslokalen, maar de combinatie met digitale informatieschermen is een nieuwe ontwikkeling. Denk hierbij aan digitale bewegwijzering in het onderwijspand, waar bijvoorbeeld een plattegrond van de campus of locatie door middel van touch kan worden opgeroepen. Deze touch zuilen bevinden zich doorgaans bij de entree of buiten voor de ingang.

De nieuwste trend in het onderwijs is het combineren van een digitale informatieschermen uitzending met touch. Op deze manier wordt interactiviteit bevorderd en betrek je de doelgroep actief bij de touch schermen. Op grotere locaties draagt dit bij aan een verbeterde informatievoorziening.

Indoor/outdoor LED & Videowalls voor scholen

Indoor / outdoor LED en videowalls zijn eyecatchers en zien we daarom ook veelvuldig voorbij komen in het onderwijs. Deze schermen hangen in openbare ruimtes of bij de entree en creëren een ware beleving.

Binnen het onderwijs zien wij de meest uiteenlopende resoluties voorbij komen met betrekking tot LED walls en vdeowalls. Doorgaans werken wij vanuit onze Evado software met een 16:9 beeldverhouding, echter sturen wij de schermen ook op 32:9 of 4:3 aan. Dit vertaald zich weer naar een op maat gemaakte resolutie en templates die hierop worden aangepast.

Multi-projecties & digitale informatieschermen in het onderwijs

Het aansturen van grote projectoren wordt ook vaker toegevoegd aan de narrowcasting configuratie in het onderwijs. Hierdoor ontstaat er een echte experience! Bij multi-projectie houdt onze software rekening met de overlap van meerdere projectoren. Op die manier worden hele wanden voorzien van grafisch opgemaakte content. Dit zorgt voor aansprekende, grote projecties en een optimaal visueel resultaat met veel impact.

Videwall in het onderwijs

4K uitzendingen voor het onderwijs

In de consumenten markt is 4K al een geruime tijd aanwezig, de intrede in de professionele markt is een vrij recente ontwikkeling. Professional displays van de gerenommeerde merken als LG, Samsung & Philips worden tegenwoordig standaard geleverd met een 3840×2160 resolutie (UHD).

Op het gebied van digitale communicatie wordt 4K nog niet heel veel toegepast, echter binnen het onderwijs zien we het steeds vaker wel aangeschaft worden. 4K resoluties komen vooral voor bij videowalls of grotere schermen (75” of groter). Bij deze grootte komen 4K afbeeldingen en video’s ook goed tot zijn recht en creëer je een haarscherp beeld! Vanzelfsprekend dient de player hardware en software hier ook op aangepast te worden, want voor het vloeiend tonen van 4K narrowcasting uitzendingen dient er voldoende grafische performance te zijn.

Samenvatting digitale informatieschermen in het onderwijs

Samengevat is het onderwijssegment een volwassen markt en daarbinnen is digitale communicatie via schermen inmiddels een geaccepteerd communicatiemiddel. Er wordt veel aandacht besteed aan innovatie, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Dit zie je ook terug in de toepassingen op de colleges en scholen.

Informatieschermen worden actief ingezet om verschillende doelgroepen te bereiken op verschillende locaties. Daarbij gaat de communicatie verder dan de traditionele schermen in het pand. Er wordt ook gekeken naar andere applicaties en devices om boodschappen naar te communiceren.

Koppelingen met het Microsoft platform (o.a. Sharepoint & Teams) worden op regelmatige basis overwogen en ook ingezet. Hierdoor ontstaat een effectief en krachtig communicatiekanaal die zowel plaats afhankelijk als ook plaats onafhankelijke communicatie mogelijk maakt.

Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerSales Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000