Interne communicatie is belangrijk binnen elk bedrijf. Echter, hoe groter een bedrijf wordt hoe belangrijker het wordt om te zorgen dat de interne communicatie goed op orde is. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Communicatieafdelingen van met name wat grotere organisaties staan dan ook regelmatig voor deze uitdaging. In dit artikel gaan we in op een techniek die jou als communicatieverantwoordelijke kan helpen bij deze uitdaging. Tevens geven we je 10 voordelen van deze techniek en het belang er van.

Wat is de betekenis van interne communicatie?

Met het risico om een open deur in te trappen willen we hier toch eerst nog even beginnen met een stukje uitleg. Namelijk, wat bedoelen we nu precies met de term interne communicatie? Is dit voor jou allang duidelijk, lees dan snel verder bij de andere topics over hoe je de interne communicatie kunt verbeteren.

Op zich is het vrij eenvoudig. Interne communicatie bestaat uit het produceren, zenden en ontvangen van informatie tussen medewerkers van een organisatie. Deze informatie kan allerlei vormen hebben van papier tot digitaal. Effectieve interne communicatiemiddelen zijn bijvoorbeeld: een nieuwsbrief, intranet of een informatiescherm. Er wordt vaak gesteld dat hoe beter de interne communicatie is, des te beter de organisatie ook in staat is om goed extern te communiceren.

McKinsey en interne communicatie

Interne communicatie is belangrijk. Maar waarom eigenlijk?

Slechte interne communicatie is voor geen enkel bedrijf goed. Het kan zorgen voor een sfeer van wantrouwen of desinteresse (wij horen toch nooit wat). Vanzelfsprekend komt dit de bedrijfscultuur en de performance niet ten goede van een bedrijf. Soms ontstaan er geruchten of voelen medewerkers zich zelfs minder verantwoordelijk. Kortom, het creëren van goede informatiestromen in een organisatie is van groot belang. Hiervoor zijn er natuurlijk diverse tools. Denk bijvoorbeeld aan emailings, intranet, corporate portals etc.

Het verschil tussen interne en externe communicatie

In deze blog bespreken we uitsluitend voorbeelden van interne communicatie. De meeste bedrijven hebben natuurlijk ook te maken met externe communicatie. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee vormen van communiceren? We leggen het hier voor de volledigheid nog even uit.

Interne communicatie en externe communicatie zijn twee verschillende soorten communicatie die zich richten op verschillende doelgroepen en doeleinden. Interne communicatie is de communicatie die plaatsvindt binnen een organisatie, tussen medewerkers, afdelingen of tussen de leidinggevenden en de medewerkers. Het doel van interne communicatie is om medewerkers op de hoogte te houden van belangrijke informatie, om hen te betrekken bij de besluitvorming van het bedrijf en om hen te motiveren en te ondersteunen.

Externe communicatie is de communicatie die plaatsvindt tussen een organisatie en zijn omgeving, zoals klanten, leveranciers, aandeelhouders, de media en de algemene publiek. Het doel van externe communicatie is om de reputatie van de organisatie te behouden en te verbeteren, om klanten te informeren over producten en diensten en om de verkoop te stimuleren.

Kortom, interne communicatie is gericht op het interne team en de organisatie, terwijl externe communicatie is gericht op de buitenwereld.

Interne communicatie verbeteren door het inzetten van narrowcasting

In dit artikel willen we echter ingaan op een ander medium namelijk het inzetten van digitale informatieschermen. Dit wordt ook wel narrowcasting genoemd. Er zit een groot verschil tussen deze techniek en de andere opties die we hiervoor noemden ten behoeve van het verbeteren van je interne communicatie. Namelijk, bij narrowcasting is het zo dat de boodschap altijd aankomt. Dit komt omdat deze boodschap continue aan de medewerkers wordt getoond op diverse schermen door het gebouw. Een werknemer komt er dus gedurende een dag vanzelf mee in aanraking en hoeft niet zelf een actie te doen om de boodschap tot zich te nemen.

Door narrowcasting schermen op strategische plekken in de organisatie te plaatsen, zorg je ervoor dat deze altijd aankomt. Het leuke is dat je zelf “in control” over je eigen bedrijfs TV kanaal. Dus kun je zelf bepalen hoeveel boodschappen en met welke lengte of frequentie deze op je schermen voorbij moeten komen. Wil je dat je nieuws item binnen een dag gezien wordt? Of wil je meer een lerend effect creëren en informatie gedurende een langere periode tonen aan je doelgroep? Met de juiste narrowcasting tools is dat allemaal perfect te regelen. Zo wordt het verbeteren van de interne communicatie een stuk makkelijker en leuker!

Interne communicatie & narrowcasting infographic

10 voordelen van narrowcasting voor je interne communicatie

  1. Narrowcasting=push.

    Mensen hoeven niet zelf actief op zoek te gaan naar nieuwe informatie. Het wordt hen kant en klaar voorgeschoteld op de informatieschermen.

  2. Visuele aantrekkingskracht.

    In onze maatschappij is design & vormgeving tegenwoordig alom vertegenwoordigd. Via narrowcasting kun je, je informatie visueel aantrekkelijk presenteren. Maak gebruik van mooie beelden en animaties om de aandacht te trekken van je publiek. Zorg er daarna voor dat je de attentie vasthoudt door gebruik te maken van goeie titels en pakkende teksten.

  3. Altijd actueel.

    Narrowcasting is altijd up-to-date. Zeker als je gebruik maakt van automatische contentfeeds. Je medewerkers weten dus dat ze voor actuele informatie altijd op een informatiescherm kunnen kijken.

  4. Kracht van herhaling.

    Zet meerdere schermen in op diverse plekken waar je collega’s vaak langslopen of zijn. Denk aan liften, koffiecorners, restaurants et cetera. Je boodschap wordt dan vaker opgepikt en blijft dus beter hangen.

  5. Relevantie, content op maat is belangrijk voor goede interne communicatie.

    Presenteer alleen informatie die voor je doelgroep in de buurt van de schermen van belang is. Zo verhoog je de attentiewaarde.

  6. Teambuilding power.

    Narrowcasting leent zich uitstekend voor corporate storytelling. Deel je successen met je collega’s van andere verdiepingen of met die op andere continenten.

  7. Interactiviteit & social engagement.

    Laat je medewerkers zelf communiceren via schermen. Bijvoorbeeld dat er vanavond een groep collega’s pizza gaat eten, wie gaat er mee? Zo betrek je het hele bedrijf bij je TV kanaal en wordt de waarde van het medium alleen maar groter.

  8. Transparantie booster.

    Volgens diverse McKinsey onderzoeken is transparantie in organisaties de belangrijkste factor bij het verhogen van de betrokkenheid van de medewerkers.

  9. Video is hot!

    Steeds meer communicatie teams willen m.b.t. interne communicatie met video in plaats van tekst gaan communiceren. Narrowcasting is hiervoor dus de ideale tool.

  10. 24/7 Visibility.

    Narrowcastingschermen hoeven nooit op zwart. Laat ze 24/7 communiceren en bereik ook die medewerkers die wellicht buiten reguliere kantoortijden aan het werk zijn.

Samengevat kun je stellen dat digital signage een waardevolle toevoeging kan bieden aan iedere organisatie die actief bezig is met interne communicatie. Het medium biedt een groot aantal voordelen en bezit aspecten die alternatieven niet of minder hebben.

Transparantie bij interne communicatie

Sucessvol starten met narrowcasting?

Net als bij andere mogelijkheden die bedrijven hebben om hun interne communicatie te verbeteren, is het inzetten van narrowcasting niet iets wat je van de ene op de andere dag doet. Onze ervaring? Bedrijven die intern hun communicatiedoelen m.b.t. narrowcasting goed hebben vastgesteld en die met alle intern betrokken afdelingen ( IT, facilitair, marketing) hebben overlegd zijn het snelst up-and-running en het meest succesvol.

Commitment en consistentie is hierna erg belangrijk. Oftewel, blijf actief met het publiceren van berichten op je informatieschermen. Alleen dan blijft het medium zijn kracht houden. Informatieschermen met oude informatie zijn vanzelfsprekend ten dode opgeschreven. Dit geldt uiteraard niet alleen voor narrowcasting maar voor alle kanalen die intern worden ingezet.

Interne communicatie verbeteren via een corporate screensaver.

Natuurlijk is het inzetten van narrowcastingschermen niet de enige mogelijkheid om je interne communicatie een boost te geven. Er zijn ook andere goede tools beschikbaar die een goede bijdrage kunnen leveren. Het is belangrijk om te kijken welke tool of techniek het beste werkt binnen jouw organisatie. Een combinatie van meerdere technieken zorgt waarschijnlijk voor een hoger bereik. Het is hierbij zeker interessant om te kijken naar de verschillende communicatiepatronen die er zijn.

Het inzetten van een corporate screensaver (push strategie) heeft als groot voordeel dat je boodschap zeer waarschijnlijk altijd gelezen wordt. Je uiting wordt namelijk direct op de werkplekken van de medewerkers getoond. Dit komt de interne communicatie zeker ten goede ook omdat de boodschap meerdere malen herhaald kan worden.

voordelen corporate screensaver

Alle TSS software voor interne communicatie

Vanuit TSS zijn we al dertig jaar bezig met digitale communicatie en alle facetten die hiermee te maken hebben. We spreken elke week nieuwe communicatie professionals die op zoek zijn naar tools om hun interne communicatie te verbeteren. De oplossing begint niet bij techniek. We beginnen liever met het bespreken van wensen en doelen en kijken dan hoe we deze het beste kunnen realiseren door het inzetten van onze producten. Naast narrowcasting kunnen dus ook onze mobiele app of corporate screensaver ingezet worden om de interne communicatie een boost te geven.

Nieuwsgierig geworden? Of wellicht toch meer behoefte aan extra informatie? We bespreken graag geheel vrijblijvend alle mogelijkheden.

Michel Bons
Michel BonsManaging Director

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000