Steeds vaker komen wij bedrijven tegen die aangeven efficiënter te willen communiceren.Een trend hierbij is dat er aangegeven wordt dat men graag meer inzicht wil krijgen in de beschikbare data binnen een organisatie. De data is vaak wel beschikbaar, maar is verspreid over verschillende systemen of is weggestopt in ingewikkelde database bestanden.

KPI dashboards zijn heel specifiek te maken voor een bepaalde afdeling en kunnen daardoor gericht aangeboden worden aan een bepaalde groep mensen binnen een bedrijf. De kracht van narrowcasting is dat je als bedrijf kunt bepalen wie wat getoond krijgt en waar het getoond wordt.

Creeer het juiste overzicht

Zo zien wij dat de wensen erg kunnen verschillen binnen een bedrijf. Waar een marketing afdeling graag inzicht krijgt in bijvoorbeeld social media, wil een sales directeur graag zijn pijplijn gepresenteerd zien van het verkoopteam. Dashboarding maakt het mogelijk dat je adequaat kan anticiperen en op tijd verandering kan aanbrengen.

Uiteraard gaat dit niet alleen op voor corporates, maar is dit toepasbaar in andere branches zoals o.a. retail of de leisure. Voorbeelden hiervan zijn het bijhouden van bezoekersaantallen, productieaantallen, registeren van verkopen binnen bepaalde productgroepen of beheer van voorraden.

Combineer relevante informatie

Voor een organisatie is de belangrijkste winst het krijgen van overzicht. Voordeel hiervan is dat je real time informatie tot je beschikking krijgt. Narrowcasting technologie i.c.m. een kpi dashboards maakt het mogelijk om specifieke data vanuit meerdere systemen op een scherm zichtbaar te tonen.

Processing Power

Het menselijke brein verwerkt afbeeldingen en visuele content 60.000x sneller dan tekst. Daarnaast is aangetoond dat 80% van de mensen naar narrowcastingschermen kijkt als deze aanwezig zijn.
Alleen al om deze reden is het interessant om relevante data binnen een organisatie te delen en zichtbaar te maken.

Custom templates

Ruwe data die uit een systeem wordt gehaald is niet direct geschikt om op een scherm te tonen.
Deze data wordt door middel van een op maat gemaakte template visueel aantrekkelijk op de schermen getoond. Deze template wordt vervolgens geïntegreerd in het CMS. In de feed kan je prioriteiten toekennen aan de data die je uit een systeem haalt.
Hierdoor kan je voorrang geven aan bepaalde elementen die jij belangrijk vind om te tonen. De feed is zo instelbaar dat hij op een gegeven tijdspad de data ophaalt en vervolgens toont op de schermen.

Dashboarding gaat verder!

Bedrijven hebben steeds vaker de wens om een koppeling te realiseren met hun exchange omgeving. Er zijn verschillende voorbeelden te noemen zoals het tonen van de centrale outlook agenda met weekactiviteiten of als room booking tool waarin je de beschikbaarheid van zalen of ruimtes toont.  Narrowcasting is inzetbaar voor allerlei toepassingen!

Externe bronnen

RSS, XML en JASON zijn de meest voorkomende bronnen van waaruit data uit een systeem wordt gehaald. Natuurlijk kan dit ook via HTML feeds in de vorm van een webview.

Keep it simple

Om dashboarding succesvol toe te passen, is mijn tip vooral maak het niet te moeilijk.
De kracht zit in een eenvoudig systeem die het mogelijk maakt om de juiste kengetallen zichtbaar te maken. Simpel en doelgericht, zodat iedereen de meerwaarde ziet en daadwerkelijk handelt naar de indicatoren. Maak medewerkers verantwoordelijk en laat hen meedenken in realistische indicatoren. Vanuit bedrijfsperspectief wil iedereen toch weten hoe het bedrijf of afdeling ervoor staat?

kpi corporate videowall evado
Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerAccount Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000