Steeds vaker komen wij bedrijven tegen die aangeven efficiënter te willen communiceren.Een trend hierbij is dat er aangegeven wordt dat men graag meer inzicht wil krijgen in de beschikbare data binnen een organisatie. De data is vaak wel beschikbaar, maar is verspreid over verschillende systemen of is weggestopt in ingewikkelde database bestanden.

KPI dashboards zijn heel specifiek te maken voor een bepaalde afdeling en kunnen daardoor gericht aangeboden worden aan een bepaalde groep mensen binnen een bedrijf. De kracht van narrowcasting is dat je als bedrijf kunt bepalen wie wat getoond krijgt en waar het getoond wordt.

Creëer het juiste overzicht

Zo zien wij dat de wensen erg kunnen verschillen binnen een bedrijf. Waar een marketing afdeling graag inzicht krijgt in bijvoorbeeld social media, wil een sales directeur graag zijn pijplijn gepresenteerd zien van het verkoopteam. Dashboarding maakt het mogelijk dat je adequaat kan anticiperen en op tijd verandering kan aanbrengen.

Uiteraard gaat dit niet alleen op voor corporates, maar is dit toepasbaar in andere branches zoals o.a. retail of de leisure. Voorbeelden hiervan zijn het bijhouden van bezoekersaantallen, productieaantallen, registeren van verkopen binnen bepaalde productgroepen of beheer van voorraden.

Combineer relevante KPI informatie

Voor een organisatie is de belangrijkste winst het krijgen van overzicht. Voordeel hiervan is dat je real time informatie tot je beschikking krijgt. Narrowcasting technologie i.c.m. een kpi dashboards maakt het mogelijk om specifieke data vanuit meerdere systemen op een scherm zichtbaar te tonen.

Processing Power

Het menselijke brein verwerkt afbeeldingen en visuele content 60.000x sneller dan tekst. Daarnaast is aangetoond dat 80% van de mensen naar narrowcastingschermen kijkt als deze aanwezig zijn. Alleen al om deze reden is het interessant om relevante data binnen een organisatie te delen en zichtbaar te maken.

Het vormgeven van datafeeds

Ruwe data die uit een systeem wordt gehaald is niet direct geschikt om op een scherm te tonen. Deze data dient eerst opgemaakt te worden. Dit is natuurlijk anders bij een HTML pagina, waarbij de player letterlijk alles overneemt. In geval van een RSS feed, haal je alleen een titel, tekst en afbeelding over die door middel van een eigen template vormgegeven kunnen worden. Deze template kan met de Evado designer (link) naar eigen inzicht op maat gemaakt worden, zodat deze visueel aantrekkelijk op de schermen getoond wordt. Ditzelfde is mogelijk met een XML of JSON feed, waarbij je allerlei data kan importeren en visualiseren.

KPI Dashboarding en datakoppelingen gaan verder!

Bedrijven hebben steeds vaker de wens om een koppeling te realiseren met hun exchange omgeving. Er zijn verschillende voorbeelden te noemen zoals het tonen van de centrale outlook agenda met weekactiviteiten of als room booking tool waarin je de beschikbaarheid van zalen of ruimtes toont. Digital signage is inzetbaar voor allerlei toepassingen!

Daarnaast zijn koppelingen met SharePoint omgevingen ook niet meer weg te denken. Informatie uit SharePoint, wat onder andere gebruikt wordt als intranet, wordt dan gecombineerd met narrowcasting. Door beide kanalen te koppelen ontstaat een krachtig medium en wordt de communicatieboodschap versterkt. Hiermee wordt de kans groter dat interne communicatie de medewerker daadwerkelijk bereikt

Narrowcasting en dashboarding bij de receptie of entree

Vaak is de receptie of entree het centrale punt voor bezoekers, leveranciers en medewerkers en daarom een ideale plek om via schermen te communiceren. In een receptieomgeving zie je andere vormen van dashboarding. Vaak met betrekking tot het nieuws, beursinformatie, energieverbruik van het pand of reisinformatie. Deze informatie wordt opgehaald bij databronnen zoals NU.nl, Meteogroup of 9292 OV. Doorgaans via een RSS feed. Elke keer als de player vraagt om een update, dan wordt de informatie ververst. Zo blijft de getoonde data altijd up to date en relevant.

Het is belangrijk dat deze data constant wordt vernieuwd, want het tonen van bijvoorbeeld reisinformatie is buiten een service naar je bezoekers en medewerkers ook zinvol! Er kunnen namelijk punten verdiend worden voor de Breeam certificering. Het keurmerk BREEAM staat voor ‘Building Research Establishment Environmental Assessment Method’ en is een meetinstrument voor de beoordeling van de duurzaamheid van projecten. Een Breeam certificaat maakt een pand aantrekkelijker en trekt gebruikers en investeerders aan. Dit zien wij veelal terug in de vastgoed sector.

Externe databronnen in je dashboard

RSS, XML en JSON zijn de meest voorkomende bronnen van waaruit data uit een systeem wordt gehaald. Natuurlijk kunnen ook HTML pagina’s getoond worden in de vorm van een webview. Webviews worden vaak ingezet om power BI, oftewel rapportages, op een visuele manier makkelijk te tonen.
Houdt er wel rekening mee dat webviews en dashboarding een bepaalde performance vragen van de player. Dit heeft uiteindelijk invloed op de kwaliteit van de uitzending. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar het type player die je inzet en/of aanschaft. In de blog Wat is narrowcasting  wordt meer informatie gegeven over “de player” en componenten waar rekening mee gehouden dient te worden.

Keep it simple en pas dashboarding toe!

Om dashboarding succesvol toe te passen, is mijn tip vooral maak het niet te moeilijk. De kracht zit in een eenvoudig systeem die het mogelijk maakt om de juiste kengetallen zichtbaar te maken. Simpel en doelgericht, zodat iedereen de meerwaarde ziet en daadwerkelijk handelt naar de gestelde KPI’s.
Maak medewerkers verantwoordelijk en laat hen meedenken in realistische indicatoren.

Een aantal elementen die belangrijk zijn om over na te denken zijn onder andere; vormgeving, type data die je wilt projecteren en de plekken waar je wat wilt dashboarden. In geval van vormgeving denk goed na of de data nog opgemaakt dient te worden en/of er al een bestaande opmaak bestaat die overgenomen kan worden. Tot slot is het goed om te beseffen dat dashboarding een hoop vraagt van de player en zijn performance. Niet elke willekeurige player is geschikt voor het realiseren van dashboarding.

Vanuit bedrijfsperspectief wil iedereen toch weten hoe het bedrijf of afdeling ervoor staat?

KPI Dashboards bij bedrijven
Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerSales Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000