Hoe zit het tegenwoordig met het inzetten van digitale visuele communicatie middelen zoals bijvoorbeeld narrowcasting in het leisure segment? Lees meer hierover op basis van mijn recente persoonlijke ervaring.

Laatst liep ik met mijn dochter en wat vrienden in een groot attractiepark.
Het viel mij op dat er nog veel gecommuniceerd werd door middel van print, gewerkt werdt met flyers en met verouderde brochures. Ook werd er nog veel gewerkt met allerlei bordjes waarop specifieke informatie werd beschreven. Wat mij betreft toch een klein beetje een ouderwetse manier van communiceren. Zeker gezien de digitale wereld waar wij ons momenteel in bevinden.

Customer experience

Voor mijn dochter is een attractiepark een belevenis op zich, laat ik dat voorop stellen, maar vanuit mijn rol bij TSS dacht ik toch: “ is dit niet een gemiste kans?” Iedereen heeft het tegenwoordig over de customer experience. Je kunt er in feite niet meer omheen. Hoe leuk zou het dan zijn als ik in de wachtrij geëntertaind wordt met video’s over de totstandkoming van een attractie afgewisseld met actiefoto’s. Bij binnenkomst kreeg ik een kaart in mijn handen gedrukt waar zich alle attracties en horecagelegenheden op bevonden. En ja hoor, tegen de middag was ik deze mooie uitgeprinte map al kwijt. Waarom zou je eigenlijk  niet gaan werken met digitale bordjes voor bewegwijzering? De customer experience stopt natuurlijk niet in het park, vaak wordt deze doorgetrokken richting Social media of in geval van een vakantiepark richting de huisjes en bungalows.

Digitaal tv kanaal voor vakantieparken

Een mooie voorbeeld is de inzet van een digitaal televisiekanaal, die vanuit 1 systeem wordt gevoed met informatie van onder andere het park, activiteiten uit de regio of speciale acties. Met andere woorden, het streamen van een geautomatiseerde uitzending richting de televisies in een vakantiehuisje. Op deze manier creëer je je eigen televisiekanaal. Dit wordt gezien als een mooi middel om constant in contact te blijven met de doelgroep en hen te prikkelen met attractieve content. Naast het commerciële doel, heeft dit natuurlijk ook een informatief karakter.

Schermcommunicatie  is kostenbesparend

Los van het feit dat het bijdraagt aan de customer experience, is het ook nog is een stuk efficiënter om drukwerk te vervangen door digitale communicatie. Op moment dat je gebruik maakt van schermcommunicatie dan kan je direct inspelen op veranderingen en blijft iedereen altijd geïnformeerd. Narrowcasting maakt dit allemaal een stuk makkelijker!

Besteding per bezoeker

Of wat te denken van de horecagelegenheden waar we allemaal komen voor een drankje of een hapje. Ik vond het restaurant degelijk en prima, maar de omgeving kan mogelijk veel effectiever ingezet worden. Als attractiepark wil je toch het maximale halen uit je bezoeker? Ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde besteding per bezoeker omhoog gaat als je ze proactief weet te bereiken met acties en aanbiedingen. Eigenlijk grijpt dit direct terug naar de verschillende motieven voor digitale communicatie.

Advertising als verdienmodel

Veel bedrijven in de leisure hebben sponsors en investeerders die zorgen voor een belangrijke geldstroom. Narrowcasting wordt in deze omgevingen steeds vaker ingezet als verdienmodel. Video’s en specifieke content van sponsors en investeerders worden getoond op deze schermen.
Een musea, dierentuin of attractiepark biedt zijn of haar sponsoren de mogelijkheid om te adverteren op de schermen. Op deze manier wordt een narrowcasting investering uiteindelijk een verdienmodel. Het bereik vertegenwoordigd een bepaalde waarden.

Binnen een template kan je ervoor kiezen om content dynamisch af te wisselen met statische content. Je creëert als het ware een split screen, waardoor je advertentie content in een carrousel  laat rouleren. Hierdoor heb je nog de mogelijkheid om het andere deel van het scherm in te zetten voor eigen content. Dit kan natuurlijk ook full screen, afhankelijk van de invulling van de template.

Datakoppelingen met externe systemen

Attractieparken, dierentuinen en vakantieparken hebben vaak een vast activiteitenprogramma dat wisselt per week en in het hoogseizoen zelfs per dag. Shows, optredens of voedertijden zijn sterk aan veranderingen onderhevig. Afhankelijk van de drukte wisselt deze informatie. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om deze data op schermen te tonen door middel van een real-time datakoppeling. Op deze manier is de bezoeker altijd op de hoogte van de juiste informatie en activiteiten die plaatsvinden op die dag. Dit scheelt tevens een hoop onnodig drukwerk en is daarom een stuk effectiever.

Tevreden klanten worden ambassadeurs

Als bedrijf in de leisure of hospitality sector wil je mensen prikkelen, entertainen en uiteindelijk die unieke beleving meegeven. Want een tevreden bezoeker is een terugkerende bezoeker. Maak van tevreden klanten je ambassadeurs. Ben ik bereid meer te betalen voor een unieke experience? Zeker weten!

Call to action

Persoonlijk word ik blij van producten of organisaties die mij weten te prikkelen en mij aanzetten tot aankoop. Schermcommunicatie is naar mijn mening een goede manier om de bezoeker, klant of medewerker aan te zetten tot een specifieke actie. Ga ik direct over tot iets kopen? Mogelijk wel, misschien niet, maar de kracht zit hem in de herhaling van de boodschap. Onbewust worden mensen toch geïnformeerd en beïnvloed dit hun koopgedrag. Een positieve associatie met een merk of bedrijf is toch wat elke marketeer wilt bereiken bij zijn of haar doelgroep!

Voor het gemak heb ik de 20 voordelen van narrowcasting in het leisure segment & hospitality op papier gezet.

narrowcasting attractiepark
Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerAccount Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000