Digitale transformatie en digitalisering, allemaal termen die menig organisatie in Nederland bezighoudt. Hoe communiceert een traditioneel bedrijf met zijn of haar klanten of medewerkers? Waarom kiezen bedrijven ervoor om narrowcasting schermen in te zetten als communicatiemiddel? Wat is de toegevoegde waarden van narrowcasting binnen een professionele omgeving?

Allemaal vragen die gesteld kunnen worden en afgewogen dienen te worden door een professionele  communicatie afdeling.

Corporate communicatie en haar rol

De huidige communicatie afdeling van een gemiddeld tot groot bedrijf werkt als verbinder tussen klant, organisatie en externe stakeholders. Hoe groter een bedrijf, hoe moeilijker het wordt om de corporate identity uit te dragen en medewerkers op de hoogte te houden van organisatie en beleid.

Hoe blijft iedereen op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen? Welke middelen zijn effectief en vergroten de betrokkenheid van de medewerker? Het ene middel is niet per definitief beter dan het andere, maar wij zien vaak een combinatie van middelen. Hierbij wordt narrowcasting gezien als een medium die bedrijven in staat stelt om op een gemakkelijke manier informatie te verspreiden.

Narrowcasting versterkt de communicatiemix

Veel bedrijven maken nog steeds gebruik van een intranet omgeving waar zij medewerkers informeren en op de hoogte stellen van de nieuwste ontwikkelingen. Narrowcasting schermen worden vaak gebruikt als medium om traffic richting het intranet aan te jagen.  Daarnaast worden schermen veelal gebruikt om interne bedrijfsprocessen te tonen in de vorm van dashboarding. Hierdoor ga je communicatiestromen met elkaar verbinden en effectief toepassen.

Doordat de boodschap telkens herhaalt wordt is dit een krachtige tool om attentiewaarden te verhogen waardoor deze langer blijft hangen.

Kies voor strategische locaties

Schermen worden vaak op strategische locaties opgehangen waar veel activiteit of traffic is.

Hierbij kan gedacht worden aan o.a. de entree, koffiecorners, het bedrijfsrestaurant of in de gangen op afdelingsniveau. Afhankelijk van het doel, kan je de content hier op afstemmen.

Een communicatieafdeling kan ervoor kiezen om belangrijke boodschappen op alle schermen tegelijkertijd te tonen, waardoor je op meerdere plekken geïnformeerd wordt. De kans dat je hierdoor de boodschap mist is nihil. Op moment dat er schermen op meerdere strategische locaties hangen, bereik je direct de hele organisatie. Ideaal in geval van een calamiteit.

Creëer een positieve associatie door middel van narrowcasting

Hoe kijken mensen naar je als bedrijf, wat straal je uit en wat voor effect heeft branding op je positie in de markt. Een visitekaartje begint al bij binnenkomst. Naast narrowcasting schermen, hebben video en ledwalls een positieve impact op de branding van je bedrijf. De entree en/of receptie lenen zich perfect voor deze toepassingen. Hierdoor bereik je met een medium verschillende type doelgroepen, van bezoekers tot MT. Het gevoel van trots en betrokkenheid wordt vergroot doordat medewerkers krachtige content krijgen voorgeschoteld over producten of diensten waar zij een bijdrage aan hebben geleverd.

Welke doelen streef je na met narrowcasting

Afhankelijk hoe je narrowcasting binnen een organisatie inzet, kan je hiermee verschillende doelstellingen bereiken. Informeren zal het grootste doel zijn, want hierdoor houdt je iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Maar daarnaast speelt activatie ook een belangrijk doel. Je probeert mensen te prikkelen en letterlijk aan te zetten tot actie. Educatie speelt een fundamentele rol binnen het bijvoorbeeld het thema veiligheid. Het stelt je in staat om veiligheidsinstructies of wet en regelgeving te communiceren via digitale schermen. Tot slot is de gemene deler natuurlijk branding. Een thema die elke marketeer constant bezig houdt!

Verbeter interne communicatie aan de hand van de 20 voordelen van narrowcasting voor corporates.

corporate narrowcasting schermen met evado
Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerAccount Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000