Veel organisaties ervaren op dit moment een uitdaging bij het in standhouden van duidelijke interne communicatie. Zeker nu veel medewerkers thuiswerken. Hoe houd je de medewerkers goed geïnformeerd, gemotiveerd en betrokken bij de organisatie in de huidige situatie? Interne e-mails blijven vaak ongeopend. Ook is bekend dat medewerkers toch minder geneigd zijn om zelf opzoek te gaan naar intern nieuws. De mooie schermen die normaal helpen om informatie over te brengen hangen op kantoor. Deze situatie horen wij uiteraard terug bij veel van onze klanten.

Wat als je de medewerkers zowel thuis als onderweg kan bereiken via applicaties of op devices die men toch altijd al gebruikt? En wat als je de boodschap uniform kan houden aan de boodschappen die je ook via de schermen communiceert? Of dat deze juist kunnen worden afgestemd op een specifieke groep van collega’s? Wanneer we deze vragen voorlegde aan klanten of potentiële klanten dan kwam er eigenlijk altijd een positief antwoord. Benieuwd naar de mogelijkheden lees dan vooral de rest van mijn blog.

 Narrowcasting is toch alleen voor op de schermen op kantoor?

Laten we beginnen bij het begin. Wat is het doel van de content die je als organisatie op de narrowcasting schermen richting collega’s presenteert? Omdat je de schermen voor verschillende doelen kan inzetten is het antwoord op deze vraag meervoudig. Het kan onder andere gaan om veiligheidswaarschuwingen of instructies, een stukje entertainment of dashboarding. Echter het grootste deel van de organisaties start met narrowcasting ter verbetering van de interne communicatie en het verhogen van de medewerkers betrokkenheid. Denk hierbij aan nieuws vanuit andere locaties, afdeling, projectteams, leuke acties onder collega’s, verjaardagen, gescoorde projecten en andere aankondigingen.

Narrowcasting bied bedrijven de mogelijkheid om deze informatie leuk en aantrekkelijk vorm te geven en daarna richting collega’s en medewerkers te pushen. Iedereen loopt wel minimaal één keer per dag langs een scherm en onderzoek wijst uit dat bewegend beeld meer de aandacht trekt en ook beter bij mensen blijft hangen. Kortom een krachtig medium om in te zetten.

Multi-screen communicatie

Nu hoor ik je zeggen maar de strekking van deze blog ging toch juist niet over die tv schermen op kantoor? Dat klopt. Door technische ontwikkeling is het nu ook mogelijk om vanuit hetzelfde platform (TSS Evado platform) dezelfde uniforme boodschap te pushen naar applicaties, smartphone apps en websites. Hierdoor kan je dus ook de medewerkers die onderweg zijn of thuiswerken bereiken.

Publiceer via o.a. Microsoft Teams

Een van de opties is bijvoorbeeld om de content naar een applicatie zoals een Microsoft Teams kanaal te publiceren. Op dit moment een tool die door veel organisaties toch al wordt gebruikt bij het thuiswerken. De mogelijkheden zijn zeer divers en tot nu toe ook nog lang niet allemaal bekend. Hiermee is het platform niet langer beperkt tot plaats afhankelijke communicatie (waar de schermen hangen) maar behoort plaats onafhankelijke communicatie ineens tot de mogelijkheid.

Corporate Screensaver

Een andere mogelijkheid om thuiswerkers te bereiken is via een corporate screensaver. Dit is een ideaal middel omdat er geen extra hardware kosten noodzakelijk zijn. Je kunt eenvoudig berichten pushen naar de screensaver op de laptop of desktop computer van de medewerkers. Het bereik is erg groot omdat de screensaverberichten praktisch altijd gezien worden.

Plaatsonafhankelijke communicatie
Arno Wesseling
Arno WesselingSenior Account Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000