Project omschrijving

Betere interne communicatie met eigentijdse middelen

Doelstelling: Via narrowcasting en videowall schermen de interne communciatie bij Allianz verbeteren.

Midden in het mooie centrum van Rotterdam staat het Nederlandse hoofdkantoor van Allianz. Van hieruit wordt zowel de interne als de externe communicatie voor de BeNeLux gecoördineerd. Over de laatste jaren is Allianz druk bezig om op een meer eigentijdse manier met zowel de klanten als de medewerkers te communiceren. Denk hierbij o.a. aan de Tim & Tom commercials van Allsecure die inmiddels alweer zijn vervangen door een nieuwe campagne met Usain Bolt onder de nieuwe naam Allianz Direct. Ook de interne communicatie kon in zowel vorm als boodschap wel een stuk worden verbeterd. Video was daarbij een belangrijke factor waardoor narrowcasting als project prioriteit kreeg binnen de organisatie.

Eind 2017 zijn de eerste verkennende gesprekken gevoerd. Na een deze gesprekken en een demo ronde heeft Allianz op basis van bewezen trackrecord, functionaliteit plus gebruiksvriendelijkheid van het systeem en de service gedacht gekozen voor Evado van TSS. In zowel Rotterdam als Brussel en Luxemburg is bewust gekozen voor een relatief kleine start welke langzaamaan ver zou worden uitgebouwd.

Content

Narrowcasting is een medium waarop je als gebruiker veel verschillende communicatie doelen mee kan bereiken aan de hand van verschillende type content. Binnen Allianz wilde men per land een eigen nieuws-, verkeers- en weerbron in de uitzending hebben. Deze informatie is zowel voor bezoekers als medewerkers interessant en mag dan ook op alle schermen. Specifiek bij de receptie was het de bedoeling om welkomstboodschappen te plaatsen.

Voor de interne schermen was idee om daar intern nieuws, vacatures, meetings en video’s over de organisatie te plaatsen. Bij een latere uitbreiding hebben we ook nog een koppeling met een intern systeem gerealiseerd. Bij deze koppeling wordt cijfermatige informatie via Evado geautomatiseerd vormgegeven in een template.

Project omschrijving Allianz BeNeLux

Bij de start van het project was het uitgangspunt om het Evado CMS binnen het Allianz netwerk op een van de eigen servers te installeren. Om de snelheid in het project te houden werd er voor gekozen om eerst in de cloud te beginnen en het CMS dan later alsnog te verplaatsen naar een Allianz server. Naast het CMS hebben ze de beschikking over een Evado Designer licentie zodat zelfstandig templates kunnen worden gemaakt en aangepast.

De 15 players met Evado player softwarelicenties zijn verdeeld over het kantoor in Rotterdam (7 stuks), Brussel (7 stuks) en Luxemburg (1 stuk). Daarnaast hebben we voor Rotterdam 7, voor Brussel 5 en voor Luxemburg 1 professional display geleverd. De montage en het aansluiten van alles hardware is door Allianz zelf uitgevoerd. Voor zowel de locatie in Brussel als Luxemburg hebben we ook koppelingen gerealiseerd met buitenlandse nieuws en weer feeds.

Videowall, 2×2 configuratie

Binnen enkele maanden na de oplevering is de configuratie in Rotterdam verder uitgebreid met een 2 x 2 videowall van 55” schermen en is aangesloten op het Evado narrowcasting pakket. Vanuit één en hetzelfde platform kan content dus zowel op de schermen als op de videowall worden geplaatst. Ook is de narrowcasting configuratie in Brussel verder uitgebreid met 10 extra players en schermen en hebben we 10 displays geleverd voor in diverse vergaderzalen.

Bij de volgende uitbreiding hebben we 21 extra players en schermen geleverd voor de vestiging in Rotterdam.

Een kleine twee maanden daarna hebben we de configuratie in Brussel ook weer uitgebreid met 4 extra players en 4 extra schermen.

Extra videowall functionaliteit

Nadat de videowall enige tijd in gebruik was ontstond de wens voor meer functionaliteiten. We hebben vervolgens de mogelijkheid toegevoegd om naast de narrowcasting ook andere devices aan te kunnen sluiten, te kunnen schakelen en ook boxen geplaatst. Met behulp van een simpel knoppen paneel is het nu voor een gebruiker eenvoudig om qua input en geluid te schakelen tussen de narrowcasting, een aangesloten laptop en AppleTV. Hiermee heeft Allianz de beschikking over een zeer eenvoudig te bedienen maar multifunctionele videowall.

Na meerdere maanden het Evado CMS in de cloud te hebben gebruikt is er definitief voor gekozen om het systeem niet meer naar het eigen netwerk te migreren maar in de cloud te laten staan.

Over Allianz

Allianz Group is een wereldleider in verzekeringen en financiële dienstverlening. Met ruim 85 miljoen klanten in meer dan 70 landen en meer dan 140.000 medewerkers. Ons doel is de meest betrouwbare financiële dienstverlener te zijn. We helpen onze klanten de juiste keuzes te maken. Zodat ze hun leven kunnen inrichten zoals ze dat zelf willen. We moedigen iedereen aan om zijn ambities te realiseren en niet bang te zijn om een stap verder te gaan. Allianz is the home for those who dare.

Allianz in de BeNeLux

Nederland valt samen met België en Luxemburg onder Allianz Benelux N.V. Door onze krachten te bundelen in de Benelux kunnen we onze klanten en de adviseurs met wie we samenwerken optimaal van dienst zijn, met betere verzekeringen én betere prijzen.

In de Benelux bieden we verzekeringen aan voor particulieren en voor kleine zelfstandigen, mkb’ers en grote ondernemingen. Dat doen we via adviseurs met wie we intensief samenwerken. In Nederland bieden we ook direct auto en woonverzekeringen aan via Allianz Direct. Allianz Benelux heeft meer dan 2 miljoen klanten en 2.200 medewerkers. De omzet is 4 miljard.

Project details:

  • Klant: Allianz BeNeLux

  • Regio: Nederland, België en Luxemburg

  • Aantal locaties: Q1 2020: 3

  • Aantal schermen: 50 schermen en een 2 x 2 multifunctionele Video Wall

  • Oplossing: Narrowcasting

  • Toepassing: Branding, corporate communicatie, event communicatie

  • Opgeleverd: Q1 2018