Project omschrijving

TSS levert totaaloplossing aan Maastricht UMC+

Voortraject

MUMC was voornemens om haar bestaande narrowcasting netwerk te gaan vervangen en tevens hierna uit te breiden. Om dit doel te realiseren hebben zij diverse partijen gevraagd om informatie en uitgenodigd voor een gesprek. Hierna is een selectie van drie partijen gedaan waarbij deze partijen op basis van een aantal beschreven situatie een demo moesten verzorgen op de locatie van MUMC. TSS is uiteindelijk als winnaar uit dit traject gekomen.

Project

TSS heeft een totaalproject geleverd aan MUMC waarbij het uitgangspunt is dat het MUMC volledig zelf de regie heeft over haar uitzendingen en de look & feel hiervan. Onderdelen van de levering zijn o.a. : Evado CMS, Evado Designer & Evado Playersoftware, player hardware, templating, configuratie en implementatie, trainingen, project management en een SLA.

Project specificaties MUMC Narrowcasting

  • MUMC is klant van TSS sinds december 2016;
  • Aantal players momenteel in operatie: 320
  • Via Exterity wordt middels een Evado player een stream getoond bij de ziekenhuisbedden;
  • Deels Evado hardware , deels MUMC hardware (migratie naar Evado hardware);
  • Koppeling met wachttijden info systeem;
  • Active Directory koppeling;
  • Wachtrijmanagement via Qmatic koppeling;
  • Roombooking functionaliteit via Evado i.c.m. 10”displays met “on board” player.
narrowcasting bij mumc

Uitgangspunten voor het project / Usercases MUMC

Gebruikers usercases:

  • Door verschillende oorzaken loopt de poli uit bij verschillende artsen waardoor de wachttijden oplopen. Door een koppeling met het Wachtrij beheer is dit te zien op de schermen bij welke arts de poli uitloopt zodat de bezoeker even de poli kan verlaten.
  • Er is een grote drukte op de poli en er wordt koffie en thee aangeboden aan de bezoekers. Er wordt snel en eenvoudig een pagina gemaakt in de lopende presentatie door de aanwezige baliemedewerkster. In deze pagina staat waar de bezoekers de koffie kunnen halen. Zodra de pagina is gemaakt verschijnt deze direct op het scherm en blijft ieder keer 1 minuut staan. Dit wordt 10x per uur herhaald. Na drie uur verdwijnt de mededeling automatisch van het scherm.
  • Om het wachten wat te verzachten op de poli wordt het nieuws in een tickertape onder de lopende presentatie getoond. Aan de zijkant van het beeld kan men de weersverwachtingen zien.
  • Er is een calamiteit op verpleegafdeling A3, er is rookontwikkeling ontstaan bij een koelkast. Iedereen in dit bouwdeel wordt direct op de hoogte gesteld dat er wat stank overlast is maar dat er geen gevaar is. Na een half uur verdwijnt de boodschap automatisch en loopt de kabelkrant in het betreffende bouwdeel verder.
  • Er komt een groep bezoekers aan in het ziekenhuis die in de Greepzaal een presentatie krijgen met aansluitend een rondleiding op de afdeling radiologie. De bezoekers worden welkom geheten op de schermen in de hal en zien ook waar ze naar toe moeten gaan. Op de afdeling radiologie verschijnt, gedurende de rondleiding, een mededeling dat er een groep wordt rondgeleid. Aan het einde van de middag verdwijnen alle berichtgeving automatisch van de schermen.
  • De liften in het Noordgebouw werken niet, op alle schermen in de looprichting van het gebouw maar ook in het gebouw zelf komt deze mededeling als een tickertape in beeld. Zodra de liften weer functioneren wordt de bestaande tickertape weer geactiveerd.
  • De winnaars van de klantgerichtheidsprijs zijn bekent, dit moet natuurlijk iedereen weten. Op alle interne schermen worden de winnaars getoond en er speelt een kort videofilmpje van de uitreiking. Na drie dagen stopt het videofilmpje maar blijven de foto’s nog een week staan.
  • In het nieuwe jaar wordt in de eerste week 3x per dag de speech van de voorzitter R.v.B getoond. Zodat een aantal belangrijke boodschappen nog eens worden benadrukt. Na deze week stopt automatisch het afspelen.
  • Op de schermen voor de interne communicatie is de informatie verdeeld in drie blokken, Coorperate Informatie, RVE/staf informatie en afdeling informatie.
    Op de schermen voor bezoekers is er verdeling in Coorperate informatie en locatie en/of afdeling gerichte informatie. De verschillende blokken moeten op meerdere schermen te gebruiken zijn doormiddel van locatie toewijzing. Bepaalde informatie moet voor meerdere doelgroepen te gebruiken zijn.
  • Aan een medewerker wordt gevraagd om een nieuwe kabelkrant presentatie te maken voor de afdeling. Er moeten verschillenden pagina’s zijn met dienst mededelingen en de nieuwsberichten van intranet. De medewerkers vroegen om een nieuws voorziening onderaan het scherm van NU.nl en een buienrader cq. weersvoorziening zodat ze een idee hebben wat er buiten allemaal gebeurt.
    Het bijhouden wordt door drie medewerkers gedaan.
  • In een interne ruimte van een afdeling willen de medewerkers gebruik maken van de Narrowcastingschermen om te presenteren vanaf hun laptop tijden het werk overleg.
mumc evado narrowcasting tss

Beheerder Usercases:

Installatie cliënt

Makkelijke installatie van cliënt. Bijvoorbeeld door kant en klaar image (bij voorkeur in minder dan tien stappen). Of via centraal beheer de inrichting te kunnen pushen.

Update cliënt

Via centraal beheer dient het mogelijk te zijn om updates naar clients te kunnen sturen.

Instellen rechten

  • Rechten dienen op een makkelijke manier ingesteld te kunnen worden (bij voorkeur in minder dan 5 steppen)
  • Rechten dienen middels gebruikersgroepen ingesteld te worden.
  • Gebruikersgroepen dienen op meerdere niveau’s toegekend te worden.
  • Er moet onderscheid gemaakt kunnen worden tussen de content en de gebruikersgroepen.

Er dient een gelaagdheid mogelijk zijn voor de gebruikersgroepen:

  • Bedrijfsniveau
  • RVE niveau
  • Afdeling niveau

Deze gelaagdheid dient terug te komen in de 3 soorten content die we onderscheiden:

  • Patiënt informatie
  • Medewerkers informatie
  • Algemene informatie

Tevens dienen de schermen ingedeeld te kunnen worden met dezelfde gelaagdheid met onderscheid van de verschillende soorten content.

Remote beheer client

Via standaard RDP of vergelijkbare software dient het mogelijk te zijn om de cliënt over te nemen zonder interactie van gebruiker en zonder verstoring in de content voor de ontvanger. Indien het niet anders kan dient er een duidelijk onderhoudscherm getoond te worden.

mumc narrowcasting meetingpoint
mumc narrowcasting ov9292 reisinformatie
mumc narrowcasting welkom
mumc narrowcasting ov9292 reisinformatie close

Eisen waaraan een Narrowcastingsysteem moet voldoen binnen Maastricht UMC+

Er is behoefte aan een gebruiksvriendelijke interface met een eenvoudige content managementsysteem.

  • Er zijn op dit moment ongeveer 80 schermen met 80 cliënts aangekocht, daarnaast staan er nog 30 systemen op een wachtlijst voor installatie. Het nieuwe Narrowcastingsysteem moet hierop kunnen draaien.
  • De benodigde server draait intern en kan een Virtuele server in onze ICT omgeving zijn.
  • Het programma om de Narrowcasting aan te passen moet webbased zijn.
  • Doorloop en verversing na aanpassingen moet snel zijn, i.v.m. met actuele info.(Refresh on the fly), Refreshrate is instelbaar i.v.m. netwerkbelasting
  • Berichten vanuit intranet (sharepoint) kunnen delen met geselecteerde schermen, dus nieuws en mededelingen op verschillende schermen kunnen tonen. Dit ongeacht de scherm opbouw of gebruikte template.
  • Bij calamiteiten direct toegang tot geselecteerde schermen of alle schermen met de hoogste prioriteit.
  • Makkelijk en flexibiel templates kunnen aanmaken door medewerkers, die eventueel eenvoudig voorzien kunnen worden van een “Tickertape” of andere actieve elementen.
    Templates kunnen worden voorzien met individuele of groepsrechten.
  • Pagina’s makkelijk aan te passen door gebruikers,
  • Eenvoudige en flexibele schermbeheer zonder ingewikkelde benamingen, gebruiker moet eenvoudig presentaties naar schermen op verschillende locaties kunnen sturen.
  • Makkelijk groepen aan te maken op basis van functie of locatie
  • Kalender functie op de gebruikte dia’s zodat dia’s niet meer meelopen in een presentatie als dat niet meer wenselijk is.
  • Op verpleegafdelingen is de informatie voor alle kamers het zelfde, in dit geval kan een client meerdere schermen van het zelfde signaal kunnen voorzien.
    Wat de aanschaf van cliënts reduceerd.
    Het netwerk wat hiervoor in aanmerking komt binnen het MUMC is Exterity.
  • Een handleiding voor het uploaden of aanpassen van een pagina geïntegreerd in het programma.
  • Koppeling met SharePoint mogelijk
  • Een vaste programmering door de dag en in de weekenden
  • Werkrooster vanuit harmony, per locatie afhankelijk. (Realtime refresh)
  • KPI’s, meldingen per afdeling, evt. storingsmeldingen vanuit een systeem. (Realtime refresh)
  • Er is op dit moment geen koppeling met SAP mogelijk, wat wel wenselijk is.
  • Behoefte om de wachttijden te tonen.
  • Vergaderzaal bezetting tonen op schermen in de hal.
  • Video wordt nog niet gebruikt i.v.m. te grote beperkingen, maar er is wel behoefte hiervoor.

Project details:

  • Klant: MUMC+, Maastricht Universitair Medisch Centrum

  • Regio: Maastricht

  • Aantal locaties: 1

  • Aantal schermen: 320

  • Oplossing: Narrowcasting, wachtrijmanagement(nummervolgsysteem), roombooking(vergaderzaalmanagement)

  • Toepassing: Communicatie naar bezoekers, patiënten en artsen. 

  • Opgeleverd: Start 2016 (110 schermen) met doorlopend uitbreidingen. Uitbreidingen 2020 > 30 players in juli , 20 players in november.