Project omschrijving

Update van communicatie tools voor de RET

In de loop van 2016 is er door de RET een web search gestart om het toenmalige narrowcasting systeem te vervangen. Men was op dat moment ontevreden over de mogelijkheden en functionaliteiten van het systeem. Binnen de huidige omgeving was het bijvoorbeeld niet mogelijk om video te plaatsen. Ook was er de wens voor een meer uitgebreide rechten structuur. Het doel was om op ieder scherm in één van de 28 personeelsruimtes van de bus/tram/metro eindstations ook lokale content te kunnen plaatsen. Na de web search zijn er, los van de bestaande leverancier, meerdere nieuwe partijen uitgenodigd voor een kennismaking op het hoofdkantoor in hartje Rotterdam. Na deze kennismakingsgesprekken volgde er een demo ronde met een aantal geselecteerde partijen. Bij deze ronde waren ook de afdelingen inkoop en communicatie breder vertegenwoordigd en volgde een eerste offerte.

Vanuit deze eerste offerte ronde is er gezamenlijk toegewerkt naar een voorstel waar beide partijen achter stonden. Hierbij zijn ook de SLA en de inkoopvoorwaarden afgestemd waarna de definitieve keuze op TSS is gevallen.

Asad Yousaf – Informatieadviseur ICT RET

“Voor haar 70 narrowcastingschermen heeft de RET gekozen voor Evado vanwege het gebruiksgemak, de flexibiliteit en brede inzetbaarheid van het platform.”

Van corporate communicatie tot locatie gerichte boodschappen

Ook voor de RET geld dat de content behoefte op iedere locatie, verdieping of afdeling verschillend is. Daarom hebben we voor ieder TV scherm een player geleverd waardoor alle schermen individueel kunnen worden voorzien van content. Op het hoofdkantoor gebruiken ze de schermen in de ontvangstlobby voor een stuk branding richting bezoekers. Daarnaast hangen er op alle verdiepingen meerdere schermen die niet alleen worden ingezet voor corporate communicatie. De RET plaatst hier ook filmpjes van chauffeurs, monteurs en andere medewerkers binnen de operatie om medewerkers meer te verbinden en de trots op het bedrijf verder te vergroten. We hebben over de afgelopen jaren meerdere koppelingen gerealiseerd met interne systemen waardoor een groot deel van de content automatisch actualiseert en de attentiewaarde van de uitzending altijd hoog is.

Op de eindstations van bus / tram / metro is het mogelijke om door een aangewezen medewerker voor die locatie relevante informatie met collega’s te delen die daar pauzeren. Zo ontstaat er ook de mogelijkheid om zowel werk gerelateerde informatie als andere boodschappen met elkaar te delen.

Project omschrijving RET

RET heeft er voor gekozen om het CMS niet in de cloud maar op een eigen server binnen het RET netwerk te draaien. Deze keuze is gemaakt omdat er ook wensen waren om in de toekomst te kunnen koppelen met diverse interne systemen. Doordat het CMS in het eigen netwerk staat zijn er hierdoor geen IT security issues die er voor kunnen zorgen dat dit niet kan worden gerealiseerd.

Los van het Evado CMS hebben we ook de Evado Designer geleverd waarmee de RET geheel zelfstandig en ongelimiteerd templates kan aanmaken en aanpassen. In totaal bestaat het netwerk uit 70 players waarvan er ongeveer 40 op het hoofdkantoor hangen en de overige 30 in personeelsruimtes van bus / tram / metro eindstations. Ook de montage op alle verschillende locaties hebben we mogen verzorgen. Als laatste stap hebben we een groep van 30 RET medewerkers getraind om zo efficiënt mogelijk met het systeem te kunnen werken. Tijdens deze trainingen hebben wij ook weer waardevolle input gekregen om de inrichting van het systeem verder te fine tunen. Alle schermen worden gevuld met basis informatie (zowel handmatig als geautomatiseerd) vanuit de afdeling communicatie maar kunnen individueel worden aangevuld met locatie specifieke boodschappen. Dit wordt gedaan door medewerkers op de specifieke locaties.

Over de RET

De RET is al bijna 150 jaar een begrip in de stad en regio Rotterdam. Sinds juli 2007 verzorgen we het regionale openbaar vervoer als verzelfstandigd bedrijf.  De RET streeft naar perfect georganiseerd en uitgevoerd openbaar vervoer met de hoogste kwaliteit voor de reiziger. We zijn dan ook ‘Aardig Onderweg’.

We gaan voor comfortabel en zorgeloos reizen, een goede prijs en service met een glimlach. De klant is ons vertrek- en eindpunt. We investeren in uitstekende infrastructuur, modern materieel, meer en betere voorzieningen en kundig en servicegericht personeel.

Project details:

  • Klant: RET

  • Regio: Rotterdam

  • Aantal locaties: het hoofdkantoor + 30 personeelsruimtes op tram / bus / metro eindstations

  • Aantal schermen: 70

  • Toepassing: corporate communicatie, interne communicatie

  • Oplossing: narrowcasting

  • Extra: diverse koppelingen met interne systemen en training aan 30 medewerkers

  • Opgeleverd: Q1 2017