Zeer regelmatig wordt door potentiële nieuwe klanten ons de volgenden vraag gesteld. “ Welke schermen kan ik nu het beste inzetten?” Hiermee wordt dan bedoeld, moet ik nu professionele displays aanschaffen of kan ik ook uit de voeten met een consumenten televisie. Een professional display wordt ook wel een narrowcasting screen of een narrowcasting display genoemd.

Er zijn uiteraard verschillen tussen beide oplossingen. En er zijn goede redenen waarom beide versies bestaan. In deze blog geef ik uitleg over de verschillen tussen een “normale” consumenten TV’s en de professionele displays en geef ik tevens een advies over welk scherm het beste in te zetten is.

Professioneel Display of een gewone televisie ?

Zoals hierboven al een paar keer is genoemd spreken we in het consumer segment over televisies en in het professional segment over displays. Hier zit al een eerste verschil. Als consument schaf je een TV aan om thuis televisie te kijken. Bijvoorbeeld de reguliere broadcast kanalen zoals RTL of SBS of een online dienst zoals Netflix. Deze TV’s beschikken dan ook over een zgn. tuner die het broadcastsignaal kan weergeven.

Professionele displays zijn in feite meer monitoren. Ze zijn niet bedoeld om standaard TV mee te kijken maar om in te zetten voor andere diensten. In veel gevallen worden professionele displays gebruikt voor diensten zoals narrowcasting, ook wel digital signage genoemd of voor een videowall.
Deze schermen worden dan aangestuurd door middel van een computer of een player. Zomaar TV kijken op een professional display kan dus standaard niet. Een professioneel scherm aanschaffen voor thuis is dus niet een voor de hand liggende keus. Maar is een consumenten TV dan wel in te zetten voor een professionele toepassing zoals digital signage ? En is dat dan een goede keus?

Wat zijn de verschillen tussen een professioneel display en een consumenten TV ?

Er is natuurlijk een reden dat beide TV soorten bestaan. Een consumenten TV is gemaakt om per dag een aantal uren aan te staan terwijl een professioneel display gemaakt is om vele malen langer aan te staan. We spreken dan over het aantal branduren per dag.

Branduren
Een scherm wordt gemaakt met een beoogde toepassing en hier wordt ook het aantal branduren op aangepast. Waar een consumenten televisie mogelijk 6 uur per dag aan staat kan een professioneel scherm variëren van 12, 16 of 24 branduren per dag. Het aantal branduren bepaalt grotendeels de levensduur van een scherm. Een consumenten TV inzetten op een toepassing waarbij het scherm 16 uur per dag aanstaat zal de levensduur verkorten. Een professioneel scherm bedoeld voor dit aantal branduren zal niet lijden onder dit aantal branduren.

Garantie & Service
Een ander verschil tussen beide schermen is de garantie. Een professioneel display heeft vanuit de fabrikant ( bijvoorbeeld LG, Samsung of Philips) vaak een garantie van 3 jaar met een onsite service. Dit wil zeggen dat de fabrikant bij een defect het scherm op uw locatie komt repareren of anders ter reparatie meeneemt. Bij een consumenten TV is de garantie minder en moet u uiteraard zelf terug naar de MediaMarkt of de BCC.

Lichtopbrengst
Met lichtopbrengst bedoelen we de lichtsterkte van het scherm. Dit wordt vaak aangeduid met de term NIT, Lumen of Candela. Mocht u hier technisch meer van willen weten kijkt u dan op deze wikipedia pagina.

De lichtopbrengst bepaalt hoe goed en duidelijk we de content op het scherm kunnen zien in verschillende licht situaties. Dit kan bijvoorbeeld zijn overdag, s’avonds of in de volle zon. Waar een consumenten TV een lichtopbrengst heeft van 200 of 250 NIT kan een professioneel display een lichtopbrengst hebben van 350nit tot 3500nit. Wanneer u dus een scherm wilt plaatsten in een etalage in de volle zon dan zal het beeld op een consumenten TV volledig onzichtbaar worden. Bij een scherm met 2000nit of hoger is het beeld nog uitstekend te zien.

Bezel van het scherm
Vroeger was het zo dat bij de displays een dunne bezel aanwezig was. Een bezel is de rand rondom het scherm. Over het algemeen vinden mensen een dunnere bezel mooier dan een dikke bezel. Tegenwoordig zien we dat ook bij de consumer schermen dunne bezels al gewoon de standaard zijn. Hierin zitten dus geen verschillen meer.

Prijs
Vaak wordt gedacht dat een professional display wel veel duurder zal zijn dan een gewone consumenten televisie. Dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Als u schermen gaat inzetten voor een bijvoorbeeld narrowcasting in uw organisatie dan zijn professionele displays zeker niet duurder. Uiteraard is het wel de betere keus gezien de eerder genoemde voordelen.

Aanbieders van professionele displays

Hoe herken je een professioneel display? Dit zal niet lukken door alleen te kijken naar de fabrikant.
LG schermen of Samsung schermen maar ook andere merken leveren zowel de zakelijke als de consumenten schermen. Doorgaans worden de professionele variant aangeboden in de B2B sector en niet via de consumenten retailketens.

Welk scherm is nu de beste keus?

Ons advies ten aanzien van de keuze voor een scherm is om altijd om en onderbouwd advies te vragen aan de leverancier. Hiermee bedoel ik dan niet de fabrikant zoals LG of Philips maar de partij die het project voor u uitvoert. Geef hierbij goed aan wat de toepassing is die op het scherm komt. Ook belangrijk is op welke plek het scherm komt te staan of hangen. Dit dus in verband met de vereiste lichtopbrengst van het scherm. In de praktijk geldt doorgaans: heeft u een professionele toepassing voor het scherm, kies dan ook voor een professional display.

consumenten tv of pro display
Michel Bons
Michel BonsManaging Director

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000