Schermcommunicatie op sportlocaties is natuurlijk niks nieuws. Toch zien wij de afgelopen twee jaar een aantal nieuwe trends in de communicatiedoelen waarvoor de schermen op deze locaties worden ingezet. Deze doelen worden namelijk steeds meer divers en het blijft dan ook niet alleen bij informeren, een aanbieding of entertainen. Er zijn nieuwe communicatiedoelen en we zien ook steeds meer combinaties van verschillende doelen waardoor de toegevoegde waarde van de oplossing omhoog gaat. Ben je benieuwd naar hoe binnen- en buitensportlocaties van zowel amateur als professionele sportlocaties communiceren naar bezoekers en leden? Dan vertel ik je in deze blog graag meer!

Schermcommunicatie op sportlocaties
Digital signage in sportkantine

Waarom klassieke informatie, TV of advertising niet combineren?

Veel sportlocaties zoals zwembaden, sporthallen, professionele sportlocaties, amateurverenigingen en tegenwoordig ook indoor speelparadijzen hebben schermen hangen. De hoofddoelen van deze narrowcasting communicatie op deze schermen is om de bezoekers te informeren. Daarnaast zien we dat ze ook worden ingezet om bezoekers te bewegen tot een aankoop of live TV uitzendingen te laten zien. Deze klassieke communicatie doelen zijn ook logisch en vormen nog steeds de basis om een digitaal visueel communicatie platform met schermen aan te schaffen. Technische ontwikkelingen maken het nu ook mogelijk om nieuwe communicatie doelen te bereiken en om communicatie uitingen te combineren. Zo ontstaat er extra toegevoegde waarde voor zowel de verzender als de ontvanger van de boodschappen.

Een voorbeeld is het scherm in de kantine van een sportvereniging waar men graag live sportwedstrijden laat zien. Het doel van de live sportwedstrijden is natuurlijk om mensen langer in de horeca te houden. Een volle(re) kantine waar mensen langer blijven hangen zorgt ervoor dat de omzet van de horeca omhoog gaat. Waarom dan niet een klein gedeelte van het scherm inrichten om je eigen sponsoren te laten adverteren? Of waar je een eigen aanbieding of oproep kan tonen? Dit levert de vereniging in beide gevallen rechtstreeks extra inkomsten op en technisch is het vrij eenvoudig te realiseren. Denk ook aan een advertentie of aanbieding van de lokale sportwinkel die jou club shirts of zwemkleding verkoopt op het scherm bij de kleedkamers met de kleedkamerindeling. Combineer dus communicatie uitingen voor extra toegevoegde waarde voor de doelgroep én de verzender.

Koppel alle communicatie uitingen aan elkaar

Het combineren van uitingen met verschillende doelen hoeft niet alleen beperkt te blijven tot het scherm. Denk er als organisatie of vereniging ook eens over na om de andere uitingen die vaak in deze omgevingen worden gebruikt aan elkaar te koppelen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een aanbieding op het scherm verwijst naar een tafelbordje op de tafels in de horeca. Of zet een QR code op deze tafelbordjes of het scherm die extra korting op een product geeft of waarmee iemand lid kan worden van je community. Dan is deze persoon, ook als deze niet lid is van jou vereniging zoals ouders, ineens niet meer anoniem. Door alle uitingen aan elkaar te koppelen zorg je voor een uniforme en professionele uitstraling. Maak gebruik van de kracht van herhaling en het feit dat bewegende beelden veel beter worden gezien én onthouden dan alleen een statisch bordje of een poster.

Schermen in de sport

Maak bezoekers en leden onderdeel van jou missie

Zowel organisaties als iedereen thuis is bezig met bewuster leven en zuiniger omgaan met alles wat we ge- en verbruiken. Ook sportlocaties en verenigingen zijn hier druk mee bezig. Om bezoekers en leden niet alleen hierover te informeren maar ook bewegen om mee te doen kunnen de schermen worden ingezet. In de regio Rotterdam worden diverse grote binnen sportlocaties volledig omgebouwd tot energie neutrale locaties. Denk hierbij aan vloer- en muurverwarming, zonnepanelen, extra isolatie en warmtepompen. Al deze systemen leveren informatie die weer in een heel mooi dashboard worden samengevat. Nu kan je als organisatie deze dashboards alleen voor de eigen monitoring gebruiken. Je kan ze echter óók delen met alle bezoekers en leden. Het  laten zien van deze informatie zorgt ervoor dat men niet alleen op de hoogte is maar ook zelf gaat meehelpen. Door de informatie te delen gaan mensen bewuster om met het verbruik en dit zorgt voor een extra bijdrage. Niet alleen maar vragen om iemand iets te laten doen. Neem ze mee in alle maatregelen die je hebt doorgevoerd en waarom je dit als organisatie doet. Eerst laten zien wat je zelf allemaal doet en dan vragen of iemand wil meedoen werkt vele malen beter. Eerst informeren en dan activeren.

Combineren zorgt voor meer kijkers

Het hoofddoel wanneer je schermen ophangt is natuurlijk dat mensen kijken naar de content die op de schermen staat. Wanneer je een kijker te weinig aanspreekt of verrast zal de, vaak onbewuste, behoefte om te kijken langzaam minder worden.

Ongeacht het doel dat je met de schermen hebt kun je door het gebruik van actuele, afwisselende, relevante én verrassende content er voor zorgen dat de “kijkcijfers” omhoog gaan. Daarnaast heeft iedere vorm van content een ander resultaat welke in een aantal gevallen ook nog eens meetbaar is.

  • Informatie (kleedkamerindeling, lestijden, openingstijden, contactgegevens) zorgt voor minder vragen en dus lagere druk op de medewerkers of vrijwilligers.
  • Advertentie van eigen horeca zorgt voor extra omzet op een bepaald product. Misschien iets wat je goedkoop hebt kunnen inkopen of waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verloopt. Meer omzet en minder verspilling.

  • Advertentie van een sponsor of andere externe partij (mits relevant) zorgt voor een interessante aanbieding voor de bezoeker en levert geld op voor de locatie of vereniging. Dit kan in sommige gevallen er zelfs voor zorgen dat men meer met het systeem verdient dan dat het kost!
  • Maatschappelijk verantwoorde boodschappen zorgen voor een beter imago en helpen mee om de bezoekers en/of leden mee te laten helpen dit te bereiken. Onderaan de streep helpt het om de kosten te verlagen maar ook om de uitstraling en betrokkenheid van mensen te vergroten.
  • Een stukje entertainment zoals leuke eigen boodschappen of Live TV zorgen ervoor dat bezoekers langer blijven hangen om “toch even de wedstrijd af te kijken” en daarnaast de omzet van de horeca te verhogen.

Informatieschermen bij professionele sportlocaties

Misschien een open deur maar al het bovenstaande geldt natuurlijk niet alleen voor amateurverenigingen, sporthallen of zwembaden maar kunnen net zo goed werken voor professionele organisaties in de sport zoals stadions. Daar heb je naast de bovenstaande thema’s ook nog ruimtes waar je intern wil kunnen communiceren naar medewerkers. Of specifieke gedeeltes waar de communicatie, eventueel tijdelijk, afwijkt van andere schermen. Ook worden schermen ingezet voor roombooking bij vergaderzalen of het welkom heten van belangrijk bezoek in de skyboxen en sponsor ruimtes.

Wat ook erg belangrijk is bij grote locaties met veel bezoekers is duidelijke bewegwijzering voor een betere doorstroom van mensen door je locatie. Dit kun je uiteraard doen met klassieke signing borden. Echter, wanneer de situatie in korte tijd veel wijzigt is digitale bewegwijzering een mooie verbetering. Met digitale bewegwijzering is het mogelijk om zelfs tijdens een wedstrijd of event de looproutes aan te passen wanneer het op plekken te druk word.

Veel platformen bieden al lang niet meer alleen de mogelijkheid om alle schermen met dezelfde content aan te sturen. Je hebt de mogelijkheid om in het systeem groepen van schermen of ieder scherm individueel eventueel zelf tijdelijk van content te voorzien. Een aantal pakketten biedt zelfs de mogelijkheid om een scherm in meerdere vlakken of zones in te delen. Deze zones kunnen weer eigen content kunnen afspelen en een eigen communicatiedoel dienen. De technische mogelijkheden bieden steeds minder belemmeringen. Denk dus vooral creatief!

Arno Wesseling
Arno WesselingSenior Account Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000