Het communicatielandschap is sterk aan het veranderen en daarmee de communicatiemiddelen die hiervoor worden ingezet om medewerkers, klanten en bezoekers te bereiken. Een bedrijf zoekt continu naar de juiste balans tussen haar middelen en de inzet van mensen. Daarnaast wordt hybride werken ook meer het nieuwe normaal en dit zorgt voor nieuwe communicatie uitdagingen. Hoe bereiken wij onze medewerkers als zij ook thuis werken, welke middelen zetten wij hier voor in en hoe zorgen wij ervoor dat een boodschap ook echt gelezen wordt.

Visuele communicatie cruciaal bij interne communicatie

Visuele communicatie vervult een steeds prominentere rol in de communicatiemix. Digitale informatieschermen worden slimmer gebruikt en applicaties en devices worden effectiever ingezet. In deze blog zetten we de huidige trends en ontwikkeling op gebied van digitale visuele communicatie uiteen en de wijze waarop dit door communicatieafdelingen kan worden ingezet. We kijken hierbij naar een aantal communicatieoplossingen. We beginnen met communicatie via digitale schermen, oftewel narrowcasting ook wel digital signage genoemd.

Het is allereerst goed om stil te staan bij het begrip “narrowcasting” en toe te lichten hoe dit door de meeste mensen wordt geïnterpreteerd.

Trends in narrowcasting en interne communicatie
trends in interne communicatie

Hoe wordt narrowcasting momenteel gebruikt en toegepast?

Digitale informatieschermen zijn niet meer weg te denken op een gemiddeld kantoor. Je vindt ze tegenwoordig overal! De acceptatie van schermen in het algemeen is heel normaal geworden. Kijkend naar de manier waarop informatieschermen voornamelijk worden gebruikt is dit vooral op kantoor op de standaard locaties, zoals; kantine, receptie, kantoor etc. We noemen dit ook wel plaatsgebonden communicatie. Met andere woorden, heel gericht communiceren en de doelgroep op een laagdrempelige manier voorzien van corporate informatie. Digital signage heeft binnen de corporate omgeving dus vaak als doel het verbeteren van interne communicatie en verbeteren van de informatievoorziening.

Tip: Lees ook onze blog Wat is narrowcasting?

Welke trends en ontwikkelingen zien wij op gebied van narrowcasting?

Communicatie afdelingen streven naar een zo’n groot mogelijk intern bereik met zo weinig mogelijk handelingen. Dit klinkt natuurlijk als de ideale wereld, maar we zullen uitleggen welke trends en ontwikkelingen het digitale landschap doormaakt. Dan blijkt dat veel bedrijfscommunicatie via eenzelfde systeem mogelijk te maken is.

Datakoppelingen met systemen van derden

Communicatie richting personen wordt steeds vaker geautomatiseerd, waardoor deze altijd actueel en relevant blijft voor de medewerkers. Dit kan gaan om relatief simpele data, denk aan het automatiseren van verjaardagen en jubilea tot data gedreven informatie uit een ERP systeem. Bij het koppelen met derden systemen, zoals intranetomgeving als Sharepoint of WordPress wordt de content door middel van RSS, XML/JSON automatisch overgehaald en getoond op schermen.

Microsoft tools integratie belangrijk binnen narrowcastingoplossingen

De behoefte om informatieboodschappen op meerdere plekken tegelijktijdig te kunnen tonen behoort tot één van de narrowcasting trends en ontwikkeling. Oftewel, vanuit 1 punt meerdere communicatiemiddelen voeden met corporate informatie. Of het nu gaat om het tonen van content op desktop, digital signage schermen, Microsoft Teams of de mobiele telefoon. Met een handeling verschijnt de boodschap op verschillende plaatsen. Hierdoor krijg je de optimale mix tussen push en pull en is de kans nihil dat een boodschap niet wordt gelezen.

Zoals we hierboven al hebben genoemd spelen de diensten en communicatiemiddelen van Microsoft hierin een steeds belangrijkere rol. De afgelopen 2 jaren is er een flinke toevlucht geweest op de diensten van Microsoft en daarmee een verandering in de vraag.

Communicatiemix voor corporates
Microsoft en narrowcasting

Narrowcasting trends ten opzichte van de Microsoft suite

Microsoft domineert een groot gedeelte van het IT landschap en heeft daarmee een grote invloed op het huidige communicatie landschap. De behoefte om vanuit narrowcastingschermen direct te kunnen communiceren met o.a. Microsoft Teams, Yammer, Sharepoint of PowerBi staan hierin centraal.

Berichten van Yammer of Sharepoint kunnen weer op schermen worden getoond of vice versa kan er weer richting Microsoft Teams worden gecommuniceerd. Dashboard en KPI data worden weer vanuit PowerBi op schermen geplaatst. Allen met een andere toepassing en communicatiebehoefte. Op deze manier voedt je op een relatief simpele manier meerdere kanalen tegelijk en ontstaat een krachtig communicatiekanaal. Het opzetten van een goed communicatieplan biedt houvast over hoe je de juiste middelen kunt inzetten.

De ideale communicatiemix

Samenvattend, waar digital signage voorheen heel plaatsgebonden was richting specifieke schermen ontstaat de behoefte om slimmer te kunnen communiceren en middelen aan elkaar te kunnen verbinden. Informatieschermen kunnen hier een prominente rol in spelen, doordat er tegenwoordig praktisch overal in/output mogelijkheden zijn. Deze in/output mogelijkheden zorgen er direct voor dat content ineen keer zichtbaar wordt op allerlei devices en applicaties. Van mobiel tot desktop tot grotere schermen. De ideale communicatiemix, met relatief weinig handelingen en zelfs gedeeltelijk of volledig geautomatiseerd. Dat is een effectieve manier van communiceren!

Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerSales Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000