Op regelmatige basis wordt ons de vraag gesteld: “ Wat zijn de kosten van narrowcasting ? “ Of met andere woorden: hoeveel budget heb ik nodig als ik zou willen starten binnen onze organisatie? Een hele logische vraag waar op verschillende manieren antwoord gegeven kan worden. In deze blog gaan we hier dieper op in. Tevens kijken we naar een ander interessant gegeven namelijk: gratis narrowcasting. Dat is natuurlijk altijd beter dan betalen. Of toch niet?

Narrowcasting kosten, welke onderdelen zijn er?

Hoe bepalen we de kosten van narrowcasting? Hiervoor moeten we eerst weten uit welke onderdelen een project allemaal bestaat. Hier begint eigenlijk al een beetje de eerste uitdaging omdat er nogal wat verschillende soorten projecten zijn binnen het vakgebied. Echter, gemiddeld genomen kunnen we uitgaan van de volgende onderdelen:

Vaste onderdelen:

Variabele onderdelen:

  • Template software;
  • Datakoppelingen;
  • Onboarding;
  • Montage & toebehoren;
  • SLA (Service Level Agreement).

Het is niet zo dat in elk project alle onderdelen voorkomen of dat de kosten gelijk zijn per project. U kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld de schermen zelf te monteren. Het kan ook zijn dat er geen koppelingen met externe databronnen gewenst zijn. Belangrijk is dus ook dat er een verschil gemaakt kan worden tussen eenmalige kosten en repeterende kosten. De software licenties en de SLA worden doorgaans als een abonnement aangeboden. De rest betreft eenmalige uitgaven.

Om e.e.a. te verduidelijken leggen we hieronder uit wat met elk onderdeel van het project bedoeld wordt.

Wat kost narrowcasting?
Cloudlicenties per maand

Kosten narrowcasting CMS Software 

Het CMS is een belangrijk onderdeel van elke configuratie. Hierin maakt u o.a. de uitzendingen, beheert u de gebruikers en bewaart u de content. Een CMS kan in de Cloud draaien (dit is tegenwoordig praktisch de standaard) of op uw eigen locatie (on premise). We gaan hier voor het gemak uit van een CMS in de Cloud. Gemiddeld genomen variëren de kosten voor een professionele narrowcasting licentie per player in de Cloud tussen de 15,00 en 25,00 euro per maand. Doorgaans zijn software-updates & upgrades hierbij inbegrepen.

Vanzelfsprekend spelen aantallen altijd een rol. Een offerteaanvraag voor tien schermen zal een andere prijsstelling kennen dan een offerteaanvraag voor 50 schermen of meer.

Kosten van narrowcasting player software

Player software wordt geïnstalleerd op de player hardware. Een ander woord voor player hardware is media player. Klanten refereren ook vaak naar players met de bewoordingen “de kastjes achter de schermen” 😉

De software heeft een aantal belangrijke taken zoals het afspelen van de uitzendingen en communicatie met het CMS om te bepalen wanneer nieuwe content moet worden opgehaald. Sommige leveranciers verwerken deze kosten in de prijs van de Cloud, anderen prijzen het apart. Het kan als een eenmalig bedrag worden aangeboden of als een klein bedrag per maand. Hierdoor is het lastiger om voor dit onderdeel concrete prijzen te benoemen.

Kosten van narrowcasting player hardware

De kosten van een narrowcasting player kunnen variëren en zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de functies, prestaties, merk en leverancier van de player. Over het algemeen kost een goede narrowcasting player tussen de € 250,- en € 500,00.

Er zijn echter ook duurdere players beschikbaar die geavanceerde functies bieden voor: interactiviteit, touchschermen en integratie met andere systemen. Deze players kunnen variëren in prijs van enkele honderden tot duizenden euro’s.

Bedenk dus goed wat de toepassing is van de schermen en houd rekening met het gegeven dat die behoeften in de loop van de tijd kunnen veranderen. Het is dan zeker prettig als de players ook datgene aankunnen wat mogelijk in de toekomst gewenst is.

Wat kost een narrowcasting player?

Kosten van een TV scherm voor narrowcasting

Als we het hebben over TV schermen dan kunnen we die grofweg onderverdelen in twee groepen, namelijk:

  1. Consumer displays
  2. Professional displays

Om te weten wat de verschillen zijn tussen deze twee en waarvoor u moet kiezen verwijs ik graag naar deze blog: professioneel display of een consumenten tv

Als we ons voor het gemak even beperken tot de laatste categorie dan zijn hier doorgaans drie fabrikanten die we in dit segment tegenkomen, te weten: LG, Philips en Samsung. Afhankelijk van het merk en de grootte van het scherm zal de prijs ook veranderen. Gemiddeld genomen worden schermen met een afmeting van 50 inch ingezet. De prijs voor dit formaat schermen zit op dit moment tussen de 650,- en 850 euro ex. Btw.

Overige kosten in het project

Met betrekking tot wat we hier de variabele onderdelen noemen is het niet eenvoudig om een kostenplaatje te schetsen. Dit heeft vooral te maken met het feit dat deze kosten sterk samenhangen met de grootte van het project en de complexiteit ervan. Het kan best zo zijn dat deze onderdelen een aanzienlijk stuk van de totale offerte vormen als het gaat om een groter project waarbij veel koppelingen gemaakt moeten worden of waar veel eisen aan een service level worden gesteld.

Gratis narrowcasting

Gratis narrowcasting?

Het is natuurlijk altijd fijn als iets gratis is. Dat kan een voordeel zijn omdat je geen budget nodig hebt. Maar waar er voordelen zijn, zijn er doorgaans ook nadelen of beperkingen. We noemen hier een vijftal nadelen die het waard zijn om in het achterhoofd te houden.

Gratis narrowcasting software kan enkele nadelen hebben, waaronder:

  • Beperkte functionaliteit: Gratis narrowcasting software kan vaak beperkt zijn in functionaliteit, waardoor u niet alle functies en mogelijkheden hebt die u nodig hebt;
  • Advertenties: Gratis software kan vaak advertenties tonen op uw schermen, wat uw content kan verstoren en afbreuk kan doen aan de professionele uitstraling van uw informatieschermen;
  • Beperkte ondersteuning: Bij gratis narrowcasting software is er vaak beperkte ondersteuning beschikbaar. Als u problemen ondervindt, kan het moeilijk zijn om hulp te krijgen;
  • Lagere betrouwbaarheid: Gratis software kan minder betrouwbaar zijn dan betaalde alternatieven. Dit kan resulteren in storingen en uitval van uw narrowcasting schermen;
  • Langere opstarttijd: Bij aanbieders van gratis software is doorgaans geen ondersteuning of onboarding inbegrepen. Dit betekent dat de interne organisatie zelf aan de slag moet om alles uit te zoeken en up-and-running te krijgen. Dit heeft als gevolg dat er een langere tijd overheen gaat voordat alles draait en er gestart kan worden. Die geïnvesteerde tijd van de interne (IT) organisatie is uiteraard niet gratis.

Het is daarom belangrijk om de voordelen en nadelen af te wegen voordat u besluit om gebruik te maken van gratis software. Het kan soms beter zijn om te investeren in een betaalde oplossing om de volledige functionaliteit, ondersteuning en betrouwbaarheid te krijgen die u nodig hebt. Belangrijk hierbij is om op te merken dat een configuratie doorgaans voor vele jaren in gebruik genomen gaat worden. Steek daarom voldoende tijd in het maken van de juiste keuze.

Bij TSS bieden we geen gratis software aan maar wel gratis demo’s 😉 Op die manier kunt u kennismaken met alle mogelijkheden van ons product maar leert u tegelijkertijd ons bedrijf en haar medewerkers kennen.

Boek een online demo met één van onze experts

Michel Bons
Michel BonsManaging Director

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000