Winkels en retail ketens zijn continu op zoek naar nieuwe manieren om klanten te enthousiasmeren voor hun producten en verkoop te stimuleren. Digitale communicatie in de vorm van POS schermen en digital signage in de retail spelen de laatste jaren een prominentere rol in het algemene winkelbeeld. Marketeers willen klanten op meerdere manieren in hun aankoopproces kunnen beïnvloeden. Uit onderzoek is immers gebleken dat visuele krachtige beelden een grote invloed uitoefenen op onze hersenen en hierdoor ook opde beeldvorming van de consument.

In deze blog leggen we uit hoe POS schermen en digital signage worden ingezet in de retail en wat de voordelen zijn van deze toepassingen.

POS Schermen

De betekenis van POS

Ben je benieuwd naar de betekenis van POS? Point of Sale, afgekort POS, is een veelvoorkomende term in de retailwereld. Het is de plek waar de klant zijn of haar producten afrekent en waar de daadwerkelijke verkoop plaatsvindt.

Wat zijn POS schermen?

POS schermen zijn over het algemeen kleinere (touch) schermen die worden ingezet in de nabijheid van producten om de verkoop te ondersteunen in een showroom of winkel. De range waarbinnen de meeste POS schermen worden ingezet in de retail qua formaat bevinden zich tussen de 10” en 22“.
Regelmatig wordt er ook gekozen om POS schermen in te bouwen in een meubel.

POS

Afhankelijk van het doel, varieert de grootte van het scherm en dit kan zelf oplopen tot 32”. Dit zijn vaak touch schermen die het mogelijk maken om door menu’s te navigeren, websites te raadplegen, door informatie PDF’s te scrollen of promotievideo’s te tonen. Deze vorm van interactiviteit zorgen ervoor dat winkels of Retail ketens  invloed kunnen uitoefenen op het aankoopproces van de klant.

Deze point of sales schermen kunnen door zowel de verkoper als de koper worden geraadpleegd. Deze POS schermen bevatten veelal informatieve content over producten, acties & promoties en bieden sfeer verhogende content. POS schermen dienen als voornaamste communicatie doel; informeren, branding, sales & entertainment.

Wat zijn de voordelen van POS schermen en digital signage in de retail?

1. Efficientie:
De grootste uitdaging van elke retail keten is het up-to-date houden van de producten in een snel veranderende markt met veel (online) concurrentie. Digital signage maakt het mogelijk dat een marketing afdeling met één handeling alle POS schermen tegelijkertijd kan updaten. Dit is efficiënt en bespaart tijd. Of het nu gaat om kleinere POS schermen op een balie, in een meubel of grotere signage schermen. Alles is vanuit elke willekeurige plaats te actualiseren.

2. Realtime acties en promoties:
Digital signage maakt het ook mogelijk om real-time acties en promoties te communiceren met de potentiële klant. Deze manier van communiceren verhoogt de kans op upselling en cross selling. Digital signage vervangt direct de traditionele USB stick en is vele malen beter te beheren vanuit de afdeling marketing. Dit maakt POS communicatie snel, doeltreffend en relevant.

3. Interactie:
Actiematige content kan ook weer gecombineerd worden met de inzet van QR codes, zodat een en ander meetbaar wordt. Sturing op oude voorraad, nieuwe producten of combinaties van producten promoten. Praktisch kan het ook betekenen dat een brochure gedownload kan worden door de QR code te scannen. Deze belandt dan automatisch op de mobiele telefoon, zodat de consument alle relevante informatie direct bij de hand heeft en thuis een potentiële aankoop kunnen overwegen.

4. Merkversterking:
Consistente branding en messaging op POS-schermen kunnen bijdragen aan het versterken van het merkimago en de klantloyaliteit.

5. Metingen en analyses:
Digitale narrowcasting-systemen kunnen gegevens verzamelen over het gebruik en de effectiviteit van de weergegeven content, waardoor bedrijven inzicht krijgen in wat wel en niet werkt en hun strategieën kunnen aanpassen.

Voordelen POS schermen

Hoe Point of Sale schermen de retail experience vergroten

Een POS scherm draagt bij aan de algehele winkelbeleving binnen de retail. Krachtige sfeerbeelden en video’s zijn sfeer verhogend en zorgen voor een bepaald associatie met een merk of product. Attractieve en relevante content draagt direct bij aan een positieve associatie en dit kan beïnvloedt worden door inzet van digital signage schermen.

Dit is ook de reden waarom veel winkels en retail organisaties POS schermen en digital signage inzetten. Sterke visuele beelden hebben een hoge stopping power en vergroten de kans op een aankoop. Hoe beter de klant geïnformeerd wordt en beïnvloedt kan worden met verkoopstimulerende acties en promoties, hoe groter de kans dat er een interactie ontstaat en verkoop stimuleert. Visual storytelling wordt op deze manier ook een stuk makkelijker!

Hoe ziet dit er dan in de praktijk uit?

De ruimte in een showroom, de aanwezigheid van muren of balies bepalen de positie en grootte van een POS scherm. Sommige retail omgevingen hebben shop in shop formules, oftewel een bepaalde hoek of plek waar een merk zich kan profileren. In de praktijk zien wij veelal balie, vloer (informatiezuilen) of wandmodellen. De wandmodellen variëren van 10 tot 22” digital signage schermen tot professional displays van 50 tot 65”.

Overigens wordt er meestal overwogen om deze schermen in portrait modus in te zetten. Portrait neemt over het algemeen minder ruimte in, content technisch zijn veel brochures opgemaakt in portrait modus en in geval van een website komt er meer informatie in beeld.
In bepaalde situaties en omgevingen worden er ook specifieke eisen gesteld aan de behuizing van de POS schermen. Dit kan variëren van inbouw, tot op maat behuizing of speciaal glas ter bescherming van de schermen.

POS schermen in de retail

Conclusie

Kortom, waar het retail landschap snel verandert ontstaan er ook andere wensen omtrent communicatie. Digitale communicatiemiddelen in de vorm van POS schermen worden om deze redenen veelvuldig ingezet. Enerzijds om de doelgroep te inspireren, maar ook te kunnen beïnvloeden. Een positieve associatie verbindt en creëert een krachtig merk, hetgeen het aankoopproces beïnvloedt. Mensen kopen doorgaans producten die voor hen als vertrouwd en herkenbaar voelen. POS schermen en digital signage maken het mogelijk om snel, doelgericht en attractief te communiceren met de doelgroep, zonder beperkingen!

Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerSales Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000