TSS is opgericht in 1990 door Jan Bons en heeft zich sinds die oprichting beziggehouden met het ontwikkelen van software en hardware op het gebied van digitale visuele communicatie.
Interne communicatie is belangrijk binnen elk bedrijf. Echter, hoe groter een bedrijf wordt hoe belangrijker het wordt om te zorgen dat de interne communicatie goed op orde is. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Communicatieafdelingen van met name wat grotere organisaties staan dan ook regelmatig voor deze uitdaging. In dit artikel gaan we in op een techniek die jou als communicatieverantwoordelijke kan helpen bij deze uitdaging. Tevens geven we je 10 voordelen van deze techniek en het belang er van.
Wat is de betekenis van interne communicatie?
Met het risico om een open deur in te trappen willen we hier toch eerst nog even beginnen met een stukje uitleg. Namelijk, wat bedoelen we nu precies met de term interne communicatie? Is dit voor jou allang duidelijk, lees dan snel verder bij de andere topics over hoe je de interne communicatie kunt verbeteren.
Op zich is het vrij eenvoudig. Interne communicatie bestaat uit het produceren, zenden en ontvangen van informatie tussen medewerkers van een organisatie. Deze informatie kan allerlei vormen hebben van papier tot digitaal. Effectieve interne communicatiemiddelen zijn bijvoorbeeld: een nieuwsbrief, intranet of een informatiescherm. Er wordt vaak gesteld dat hoe beter de interne communicatie is, des te beter de organisatie ook in staat is om goed extern te communiceren.
Interne communicatie is belangrijk. Maar waarom eigenlijk?
Slechte interne communicatie is voor geen enkel bedrijf goed. Het kan zorgen voor een sfeer van wantrouwen of desinteresse (wij horen toch nooit wat). Vanzelfsprekend komt dit de bedrijfscultuur en de performance niet ten goede van een bedrijf. Soms ontstaan er geruchten of voelen medewerkers zich zelfs minder verantwoordelijk. Kortom, het creëren van goede informatiestromen in een organisatie is van groot belang. Hiervoor zijn er natuurlijk diverse tools. Denk bijvoorbeeld aan emailings, intranet, corporate portals etc.
Het verschil tussen interne en externe communicatie
In deze blog bespreken we uitsluitend voorbeelden van interne communicatie. De meeste bedrijven hebben natuurlijk ook te maken met externe communicatie. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee vormen van communiceren? We leggen het hier voor de volledigheid nog even uit.
Interne communicatie en externe communicatie zijn twee verschillende soorten communicatie die zich richten op verschillende doelgroepen en doeleinden. Interne communicatie is de communicatie die plaatsvindt binnen een organisatie, tussen medewerkers, afdelingen of tussen de leidinggevenden en de medewerkers. Het doel van interne communicatie is om medewerkers op de hoogte te houden van belangrijke informatie, om hen te betrekken bij de besluitvorming van het bedrijf en om hen te motiveren en te ondersteunen.
Externe communicatie is de communicatie die plaatsvindt tussen een organisatie en zijn omgeving, zoals klanten, leveranciers, aandeelhouders, de media en de algemene publiek. Het doel van externe communicatie is om de reputatie van de organisatie te behouden en te verbeteren, om klanten te informeren over producten en diensten en om de verkoop te stimuleren.
Kortom, interne communicatie is gericht op het interne team en de organisatie, terwijl externe communicatie is gericht op de buitenwereld.
Interne communicatie verbeteren door het inzetten van narrowcasting
In dit artikel willen we echter ingaan op een ander medium namelijk het inzetten van digitale informatieschermen. Dit wordt ook wel narrowcasting genoemd. Er zit een groot verschil tussen deze techniek en de andere opties die we hiervoor noemden ten behoeve van het verbeteren van je interne communicatie. Namelijk, bij narrowcasting is het zo dat de boodschap altijd aankomt. Dit komt omdat deze boodschap continue aan de medewerkers wordt getoond op diverse schermen door het gebouw. Een werknemer komt er dus gedurende een dag vanzelf mee in aanraking en hoeft niet zelf een actie te doen om de boodschap tot zich te nemen.
Door narrowcasting schermen op strategische plekken in de organisatie te plaatsen, zorg je ervoor dat deze altijd aankomt. Het leuke is dat je zelf “in control” over je eigen bedrijfs TV kanaal. Dus kun je zelf bepalen hoeveel boodschappen en met welke lengte of frequentie deze op je schermen voorbij moeten komen. Wil je dat je nieuws item binnen een dag gezien wordt? Of wil je meer een lerend effect creëren en informatie gedurende een langere periode tonen aan je doelgroep? Met de juiste narrowcasting tools is dat allemaal perfect te regelen. Zo wordt het verbeteren van de interne communicatie een stuk makkelijker en leuker!
10 voordelen van narrowcasting voor je interne communicatie
Narrowcasting=push. Mensen hoeven niet zelf actief op zoek te gaan naar nieuwe informatie. Het wordt hen kant en klaar voorgeschoteld op de informatieschermen.
Visuele aantrekkingskracht. In onze maatschappij is design & vormgeving tegenwoordig alom vertegenwoordigd. Via narrowcasting kun je, je informatie visueel aantrekkelijk presenteren. Maak gebruik van mooie beelden en animaties om de aandacht te trekken van je publiek. Zorg er daarna voor dat je de attentie vasthoudt door gebruik te maken van goeie titels en pakkende teksten.
Altijd actueel. Narrowcasting is altijd up-to-date. Zeker als je gebruik maakt van automatische contentfeeds. Je medewerkers weten dus dat ze voor actuele informatie altijd op een informatiescherm kunnen kijken.
Kracht van herhaling. Zet meerdere schermen in op diverse plekken waar je collega’s vaak langslopen of zijn. Denk aan liften, koffiecorners, restaurants et cetera. Je boodschap wordt dan vaker opgepikt en blijft dus beter hangen.
Relevantie, content op maat is belangrijk voor goede interne communicatie. Presenteer alleen informatie die voor je doelgroep in de buurt van de schermen van belang is. Zo verhoog je de attentiewaarde.
Teambuilding power. Narrowcasting leent zich uitstekend voor corporate storytelling. Deel je successen met je collega’s van andere verdiepingen of met die op andere continenten.
Interactiviteit & social engagement. Laat je medewerkers zelf communiceren via schermen. Bijvoorbeeld dat er vanavond een groep collega’s pizza gaat eten, wie gaat er mee? Zo betrek je het hele bedrijf bij je TV kanaal en wordt de waarde van het medium alleen maar groter.
Transparantie booster. Volgens diverse McKinsey onderzoeken is transparantie in organisaties de belangrijkste factor bij het verhogen van de betrokkenheid van de medewerkers.
Video is hot! Steeds meer communicatie teams willen m.b.t. interne communicatie met video in plaats van tekst gaan communiceren. Narrowcasting is hiervoor dus de ideale tool.
24/7 Visibility. Narrowcastingschermen hoeven nooit op zwart. Laat ze 24/7 communiceren en bereik ook die medewerkers die wellicht buiten reguliere kantoortijden aan het werk zijn.
Samengevat kun je stellen dat digital signage een waardevolle toevoeging kan bieden aan iedere organisatie die actief bezig is met interne communicatie. Het medium biedt een groot aantal voordelen en bezit aspecten die alternatieven niet of minder hebben.
Sucessvol starten met narrowcasting?
Net als bij andere mogelijkheden die bedrijven hebben om hun interne communicatie te verbeteren, is het inzetten van narrowcasting niet iets wat je van de ene op de andere dag doet. Onze ervaring? Bedrijven die intern hun communicatiedoelen m.b.t. narrowcasting goed hebben vastgesteld en die met alle intern betrokken afdelingen ( IT, facilitair, marketing) hebben overlegd zijn het snelst up-and-running en het meest succesvol.
Commitment en consistentie is hierna erg belangrijk. Oftewel, blijf actief met het publiceren van berichten op je informatieschermen. Alleen dan blijft het medium zijn kracht houden. Informatieschermen met oude informatie zijn vanzelfsprekend ten dode opgeschreven. Dit geldt uiteraard niet alleen voor narrowcasting maar voor alle kanalen die intern worden ingezet.
Interne communicatie verbeteren via een corporate screensaver.
Natuurlijk is het inzetten van narrowcastingschermen niet de enige mogelijkheid om je interne communicatie een boost te geven. Er zijn ook andere goede tools beschikbaar die een goede bijdrage kunnen leveren. Het is belangrijk om te kijken welke tool of techniek het beste werkt binnen jouw organisatie. Een combinatie van meerdere technieken zorgt waarschijnlijk voor een hoger bereik. Het is hierbij zeker interessant om te kijken naar de verschillende communicatiepatronen die er zijn.
Het inzetten van een corporate screensaver (push strategie) heeft als groot voordeel dat je boodschap zeer waarschijnlijk altijd gelezen wordt. Je uiting wordt namelijk direct op de werkplekken van de medewerkers getoond. Dit komt de interne communicatie zeker ten goede ook omdat de boodschap meerdere malen herhaald kan worden.
Alle TSS software voor interne communicatie
Vanuit TSS zijn we al dertig jaar bezig met digitale communicatie en alle facetten die hiermee te maken hebben. We spreken elke week nieuwe communicatie professionals die op zoek zijn naar tools om hun interne communicatie te verbeteren. De oplossing begint niet bij techniek. We beginnen liever met het bespreken van wensen en doelen en kijken dan hoe we deze het beste kunnen realiseren door het inzetten van onze producten. Naast narrowcasting kunnen dus ook onze mobiele app of corporate screensaver ingezet worden om de interne communicatie een boost te geven.
Nieuwsgierig geworden? Of wellicht toch meer behoefte aan extra informatie? We bespreken graag geheel vrijblijvend alle mogelijkheden.
Wanneer je als organisatie binnen of misschien wel buiten je pand op een groot scherm je boodschap wil plaatsen dan heb je keuze tussen een videowall of een LED scherm. In deze blog wil ik graag aandacht besteden aan de verschillen. Het uitganspunt is een scherm van minimaal 2,20 meter breed en 1,25 meter hoog. Er zijn uiteraard technische verschillen. Maar ook de gewenste functionaliteiten, bediening en de content bepalen of je beter voor de één of toch beter voor de ander kan kiezen.
De locatie is bepalend bij de keuze voor een videowall of LED scherm.
De meest gemakkelijke variabele om te bepalen welke van de twee je moet kiezen is de locatie van het scherm. Een videowall bestaat namelijk uit meerdere videowall schermen. Deze zijn niet geschikt om buiten op te hangen. Een enkel scherm wordt nog wel in de buitenruimte gebruikt alleen zit hier dan altijd een speciale behuizing omheen. In deze behuizing zit dan ook koeling en verwarming verwerkt. Dit wordt gedaan om het scherm bij alle weersomstandigheden zichtbaar en werkend te houden. Wanneer je dus buiten je gebouw een groot scherm wil plaatsen kom je bijna altijd uit op een LED scherm. Kort samengevat:
Binnen kun je dus kiezen tussen een videowall of een LED scherm.
Buiten kom je standaard uit bij een LED scherm.
Meer informatie over de belangrijke factoren voor het bepalen van de juiste LED Wall kun je vinden op onze pagina over LED walls. Daarnaast zal ik in één van mijn volgende blogs hier ook wat dieper op ingaan.
LED tegels geven ultieme flexibiliteit
Het mooie aan deze schermen is dat ze worden opgebouwd uit kleinere tegels. Hierdoor kan bijna iedere afmeting worden gerealiseerd. Wat betreft content en aansturing is een LED scherm vrij eenvoudig. Omdat het scherm vaak op grote afstand hangt hoeven de pixels niet heel dicht op elkaar te staan De resolutie van een outdoor scherm is dan ook vaak relatief laag. Als je er maar ver genoeg vanaf staat dan zie je de boodschap toch scherp. In veel gevallen is het vergunning technisch, en vanwege verkeersveiligheid, niet toegestaan om video af te spelen. Ook wat betreft content is het dan vrij simpel om een uiting te maken. Vaak zijn dit full screen afbeeldingen die elkaar afwisselen.
Videowall of led wall indoor
Op het moment dat je als organisatie binnen een groot scherm wilt hebben dan zijn zowel een videowall als een LED Wall een mogelijkheid. De beste passende optie hangt af van verschillende factoren.
Keuzefactoren bij indoor videowall of led scherm: content, resolutie, bezel en kijkafstand
Een videowall bestaat uit meerdere aan elkaar gekoppelde videowall schermen. Deze schermen lijken veel op een standaard tv maar wijken op een aantal punten af. Zo is de rand aan alle kanten gelijk en zo dun mogelijk. De rand van een scherm wordt ook wel een bezel genoemd en de dikte van een rand van een videowall wordt dan ook aangegeven met de term “bezel-to-bezel”. Oftewel, de dikte van de naad als je twee schermen tegen elkaar aan monteert. Groot voordeel van een ledscherm is dat je geen bezel én dus geen randen hebt in je beeld.
Bezel-to-bezel bij videowalls
Er zijn videowalls met een bezel-to-bezel van 5,5 mm, 3,5 mm, 1,7 mm en zelfs 0,8 mm! Verder zijn de schermen standaard Full HD (1920×1080) en beschikken de schermen over verschillende aansluitingen en mogelijkheden om ze aan elkaar door te koppelen. Afhankelijk van de resolutie van de content en de content bron kan content op een videowall worden getoond op een zeer hoge resolutie. Denk hierbij aan 4K of nog hoger. Hoe hoger de resolutie hoe scherper het beeld en hoe kleiner de kijkafstand kan worden. Bij 4K kun je direct voor het scherm gaan staan en is het beeld nog superscherp.
Wat wordt bedoeld met pixel pitch?
Bij het type ledwall dat binnen wordt gebruikt staan de individuele LED-jes veel dichter bij elkaar dan bij het type dat buiten wordt gebruikt. Dit komt omdat mensen hier natuurlijk ook veel dichter op staan. De afstand tussen de individuele ledjes wordt aangeduid met pixel pitch. Dit is het aantal millimeter tussen ieder LED-je. Bij de buiten schermen ligt dit grofweg tussen de 20 mm en ongeveer 6 mm. Bij indoor LED ligt dit tussen de tussen de 1 mm en de 6 mm.
Hoe kleiner de pixel pitch hoe dichter je op het scherm kan gaan staan zonder dat je de individuele LED-jes kan zien. Grofweg is de kijkafstand van een LED wall anderhalf keer de pixel pitch in meters. Dus bij een pixel pitch van 2 mm is de minimale kijkafstand ongeveer 3 meter. Aan de hand van de pixel pitch kun je ook berekenen wat de uiteindelijke resolutie van een scherm is. Bij een scherm van drie meter breed bij twee meter hoog en een pixel pitch van 3 mm is de resolutie ongeveer 1000 x 666.
Ontwikkelingen op LED gebied
Je ziet dan ook dat de content en de content bron bij een LEDwall op Full HD, en dus 1920 x 1080, veelal meer dan voldoende is. Alleen bij hele grote ledschermen met een hele lage pixel pitch komt de resolutie hoger uit dan Full HD. De ontwikkeling gaat echter wel heel hard. De pixel pitch wordt steeds kleiner waardoor je ledschermen op steeds meer plaatsen terug ziet. Bij 1 tot 2 mm kun je ze zelfs gebruiken voor een vergaderzaal waar je dicht op het scherm zit en de content (letters en cijfers) scherp moet zijn.
Wat zijn de mogelijkheden van een videowall of LED wall?
Alleen een videowall van schermen of ledwall doet van zichzelf natuurlijk niks. Vergelijk het met de televisie die je thuis in de woonkamer hebt staan. Aan een tv zonder tv ontvanger met abonnement of, tegenwoordig nog gebruikelijker, een werkende internet verbinding heb je niet veel. Je hebt altijd een content bron nodig. Zakelijk zien wij grofweg de volgende drie situaties.
Alleen een filmpje of presentatieloop. Er is dan geen real time content zoals bijvoorbeeld nieuws, weer en verkeer.
Een uitzending met filmpjes en real time content
Naast een uitzending met real time content ook de mogelijkheid om andere devices aan te sluiten. Denk hierbij aan een laptop voor een presentatie, een tv ontvanger voor live tv, een Apple TV of zelfs een spelcomputer.
Videowall of LED wall met een filmpje en/of presentatieloop
Startpunt voor veel bedrijven is een videowall of LED wall met als content bron een USB stick, laptop, PC of NUC. Qua content draait hier dan vaak een vast filmpje of presentatieloop. Voordeel van deze simpele oplossing is natuurlijk dat het niet heel duur is om te realiseren. Waar je wel rekening mee moet houden is dat deze content bronnen niet specifiek gemaakt zijn om op deze manier te gebruiken.
Een USB stick is gemaakt voor opslag of gegevens overdracht. Een laptop, PC of NUC zijn gemaakt om op te werken. Niet om de gehele dag dezelfde content af te spelen. Een ander groot nadeel van een USB stick is ook dat je de content niet op afstand kunt updaten. Iedere keer als er een nieuw filmpje of presentatieloop is gemaakt zal je de USB uit het scherm moeten halen om deze te voorzien van nieuwe informatie.
Een laptop, PC of NUC kunnen op het netwerk worden aangesloten. Dan is het wel mogelijk om op afstand een ander filmpje of presentatie te plaatsen. Wanneer je op het apparaat bezig bent met het vernieuwen van de content moet je je alleen wel realiseren dat iedereen die langs het scherm loopt met je mee kan kijken. Dit is toch wel een raar gezicht en het komt natuurlijk niet heel professioneel over.
Schermen met een filmpje en/of presentatieloop met real time content
Zoals gezegd beginnen veel bedrijven dus met de hier boven beschreven oplossing. Vroeg of laat ontstaat vrijwel altijd de wens voor extra mogelijkheden of functionaliteit. Een goed voorbeeld is de wens om gemakkelijker content te kunnen aanpassen of om de eigen boodschap af te wisselen met nieuws weer en verkeer. Dat is het moment om voor de aansturing te kijken naar een narrowcasting pakket. (ben u nog niet bekend met narrowcasting? Lees dan deze blog: Wat is narrowcasting?)
Vanuit een narrowcasting pakket kan je op afstand content aanpassen, plannen en afwisselen met informatie vanuit verschillende bronnen. Het meest voorkomende is dan nieuws, weer en verkeer. Maar ook koppelingen met interne systemen voor bijvoorbeeld dashboarding of externe systemen voor advertising komen steeds vaker voor.
Uitzendingen mét real time content én extra aansluit mogelijkheden
Dan heb je als bedrijf een hele mooie en indrukwekkende videowall of LED wall hangen. Met hele mooie content erop. Dan is natuurlijk het wachten op de eerste medewerker, vaak de directeur, die vraagt “kan ik daar een presentatie op geven?”. Op dat moment gaat iedereen opzoek naar een HDMI aansluiting. Waar zit die eigenlijk? En als dat al is gelukt hoe kan het dan dat mijn presentatie alleen links boven op het scherm staat? Dan blijkt dat dit toch wat complexer ligt. In mijn blog over de multifunctionele videowall lees je hier nog veel meer over.
De achterkant van een videowall of ledscherm zijn vaak niet goed bereikbaar en zo ingericht dat dit stabiel blijft werken. Als je daar dan vervolgens kabels los trekt of instellingen aanpast dan is de kans erg groot dat je dit zelf niet meer goed krijgt. Iedereen heeft wel eens iets proberen te maken zonder dat je precies weet hoe het allemaal werkt. Vervolgens zet je het weer “precies zo” in elkaar en? Werkt het toch niet. Herkenbaar?
Videowalls met multifunctionele mogelijkheden
Bij een videowall of ledscherm is dit in veel gevallen ook zo. Los van de juiste kabels in de juiste poort zijn de instellingen van schermen, players, controllers en andere hardware erg kritisch. Het is dan ook erg belangrijk om vooraf heel goed na te denken welke functionaliteiten en aansluitingen het scherm moet hebben. Met deze informatie kan de leverancier de juiste spullen en configuratie bepalen en er voor zorgen dat alles ook gebruiksvriendelijk blijft in de bediening.
Door middel van een simpel knoppen paneel kan je gewoon aangeven welke input het scherm moet pakken en gaan alle instellingen van beeld en geluid verder automatisch. Dit kan een aangesloten laptop, TV ontvanger, narrowcasting player, Apple TV of spelcomputer zijn.
Videowall of ledscherm, kort samengevat
Ben je opzoek naar een groot scherm voor buiten dan kom je uit op een LED Wall. Wil je een groot scherm binnen dan kun je beide kiezen. Vragen die je dan beantwoord moet krijgen zijn onder andere:
Welke ruimte is beschikbaar?
Wat is de kijkafstand?
Wat voor soort content willen we erop zetten?
Is de resolutie van de content erg belangrijk?
Uit welke bron of device komt deze content?
Is dit één bron of zijn er meerdere bronnen?
Hoe willen we tussen de bronnen kunnen schakelen?
Zijn de randen bij een Video Wall acceptabel of totaal niet?
Welk doel willen we bereiken?
Wat is ons budget?
Zijn de bovenstaande vragen rondom de keuze voor een videowall of led scherm beantwoord? Dan volgt de best passende optie eigenlijk vanzelf. Je bent dan zeker van een oplossing waarmee je een impact maakt op iedereen die het ziet.
Een infokanaal is een mooie toepassing om content snel en efficiënt te verspreiden. Een digitaal informatiekanaal (narrowcasting) voor bedrijven, scholen of zorginstellingen kan op allerlei manieren ingezet worden door een marketing en communicatieafdeling. Bewezen is inmiddels dat de kracht van herhaling effectief is en zijn vruchten afwerpt. Maar hoe zorg je er nu voor dat een boodschap blijft hangen bij je doelgroep? Wat zet een persoon aan tot actie? Wat voegt een digitaal infokanaal hier aan toe en welke toepassingen zien wij voor verschillende branches. Allemaal vragen die in deze blog aan de orde komen.
Infokanaal bij vakantieparken, bungalows en hotels
Communiceren met bezoekers en gasten wordt al sinds jaar en dag toegepast in de hotellerie, maar zien we ook steeds vaker terug bij vakantie en bungalowparken. De meest herkenbare vorm is natuurlijk de welkomstboodschap op de tv bij binnenkomst in een hotelkamer van een 4 of 5 sterren hotel. Dit is natuurlijk vrij basic, maar kan veel uitgebreider toegepast worden. Televisies worden tegenwoordig interactief ingezet. Mensen willen zelf hun informatie op een makkelijke manier kunnen raadplegen.
Door middel van narrowcasting kan je mensen aanzetten tot actie en op een ideeën brengen. Communiceer een prikkelende actie of aanbieding van het restaurant, zwembad of snackbar en maak de keuze makkelijk voor de gast. Maar los van een commercieel doel, kan een infokanaal met name ook een informerend karakter hebben. Van uitleg over de faciliteiten tot noodzakelijke informatie van de dichtstbijzijnde dokter of ziekenhuis. Met het digitale infokanaal kun je bezoekers op meerdere plekken tegelijkertijd bereiken.
Hoe gaat dit in zijn werk?
Een externe player wordt door middel van een HDMI kabel in een distributiepunt gekoppeld waarmee je een eigen tv kanaal creëert. Deze distributiepunten zijn speciale boxen die content als signaal richting de televisies distribueren. Het komt er eigenlijk op neer dat een HDMI signaal wordt omgezet in een televisiesignaal, waardoor er met één systeem meerdere vakantiehuisjes bereikt kunnen worden. Je broadcast als het ware automatisch een uitzending richting een televisie, waardoor je doelgericht kan communiceren en in een klap al je gasten kan bereiken. Dit kanaal wordt toegevoegd aan de bestaande zenderlijst.
Infokanaal voor het onderwijs
Veel scholen maken gebruik van een infokanaal om studenten of docenten te informeren over bijzondere mededelingen, rooster wijzigingen of andere activiteiten. Informatiestromen blijven hierdoor altijd up-to-date en de student is altijd op de hoogte van lesuitval of ziekte van een docent. Natuurlijk kun je dit ook inzetten om projecten van studenten geanimeerd te tonen.
Scholen richten zich hoofdzakelijk op de jonge generatie, die opgegroeid zijn in het digitale tijdperk. Om hierin in mee te gaan zie je vaak dat scholen al een stuk verder zijn op het gebied van innovatie en digitale communicatie, zoals o.a. narrowcasting of een nieuwskanaal op de smartphone.
Is een infokanaal in de zorg efficiënt?
Hoe communiceer je nu in een zorginstelling of verzorgingstehuis? Hoe bereik je de bewoners met actuele en relevante informatie. Binnen zorginstellingen is een infokanaal een mooi initiatief om alle bewoners in alle rust te bereiken. Vrijwel alle bewoners binnen een zorginstelling beschikken namelijk over een eigen TV. Wanneer het TV signaal centraal binnenkomt en vanuit de instelling intern wordt verspreid dan is een extra infokanaal een mogelijkheid. De investering is relatief laag, omdat iedere bewoner dit kan ontvangen op zijn of haar eigen TV.
Qua content zien we informatie over de instelling, uitjes, evenementen en aanbiedingen vanuit de aanwezige horeca of winkel. Steeds vaker zien we initiatieven zoals het filmen van de evenementen binnen de zorginstelling of lokale evenementen. Denk hierbij aan de route van en naar een lokale markt, lokale muziek evenementen of lokale sfeerbeelden tijdens de feestdagen. Aangezien niet iedereen de mogelijkheid heeft om er zomaar even op uit te gaan geeft dit een gevoel van binding met de omgeving en actualiteit.
Online bedrijfskanaal
YouTube, Instagram, Linkedin en Facebook zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in onze maatschappij. We worden er op dagelijkse bezig mee geconfronteerd en iedereen maakt er gebruik van. Dit heeft er toe geleid dat online marketeers steeds meer manieren gaan bedenken om zichzelf te positioneren. Een infokanaal waar bijvoorbeeld een zorgverzekeraar in stappen uitlegt hoe iemand moet overstappen, een corporate bedrijf die communiceert over producten of diensten of de overheid die een maatschappelijke boodschap duidelijk wil maken aan een breed publiek. Deze vorm van digital signage is effectief en innovatief. In geval van YouTube betekent dit dat een bedrijfskanaal wordt gecreëerd waar automatisch content naar toe wordt gedistribueerd. Je zet je merk nog sterker neer en volgers blijven op deze manier constant geïnformeerd en geprikkeld.
Een online propositie is tegenwoordig net zo belangrijk, gezien de huidige ontwikkelingen en digitalisering van de maatschappij. Vanuit HR perspectief heeft dit een gunstig effect op “employer branding”, met andere woorden hoe kijken potentiële medewerkers naar jou als bedrijf en wat straal je uit. Een bedrijfskanaal kan hier een gunstige bijdrage aan leveren.
Wat voegt het nu daadwerkelijk toe?
Een infokanaal voegt waarde toe voor een bedrijf, aangezien het direct effect heeft op de merkbeleving en perceptie van een persoon. Doelgerichter informatie toespitsen op de doelgroep is een van de belangrijkste voordelen hiervan. Het voornaamste doel van narrowcasting, maar dan op een bredere schaal. Online content is blijvend en kan daarom op elk moment geraadpleegd worden.
Het gevoel wat mensen hebben bij een organisatie kan voor een groot deel beïnvloed worden door visueel aantrekkelijke content en een infokanaal kan hier aan substantiële bijdragen aan leveren!
Een hele logische vraag. Eentje die regelmatig voorbij komt wanneer mensen zich oriënteren op de invulling van hun narrowcasting uitzending. Of als ze bijvoorbeeld de content van nu.nl willen gebruiken op hun videowall.
Waar het in feite om gaat is de generieke vraag: mag je zomaar content of informatie van derden hergebruiken? Dat hergebruiken wordt in vakjargon anders genoemd namelijk herpubliceren. In de meeste gevallen gaat het om het gebruiken van een rss feed van een aanbieder van nieuws zoals nu.nl, De Telegraaf of het Algemeen Dagblad. Content zoals een titel, een stukje bodytekst en/of een plaatje worden dan getoond op bijvoorbeeld een digital signage scherm. Maar wat zegt de wet hier eigenlijk over?
Herpubliceren van content van derden
Als we kijken naar een rss feed dan is de inhoud hiervan auteursrechtelijk beschermd. Dit wil zeggen dat je in feite de content niet zomaar mag gebruiken. Als je dat toch wil doen, dan moet er toestemming worden gevraagd aan de auteur. Gelukkig zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. In die gevallen vermeldt de originele eigenaar dat je zijn of haar content zonder toestemming mag herpubliceren.
Wat te doen bij twijfel?
Wordt het niet snel duidelijk of bepaalde content zomaar gebruikt mag worden, check dan altijd even bij de auteur. Dat kan een hoop issues voorkomen en is tevens wel zo netjes. Niet altijd verplicht maar ook wel aardig is het plaatsen van een logo of een duidelijke bronvermelding.
Nu.nl content in uw narrowcasting
In het geval van nu.nl is het zo dat de content die ze aanbieden via rss vrij gebruikt mag worden. Dus ook voor op bijvoorbeeld een website of op een videowall. Vanuit TSS is dit nagevraagd bij de redactie van nu.nl en hebben zij dit schriftelijk aan ons bevestigd. Wij maken dan ook dankbaar gebruik van deze mogelijkheid en bieden de content op diverse manieren aan in onze producten. Uiteraard altijd met bronvermelding ;-).
Zeer regelmatig wordt door potentiële nieuwe klanten ons de volgenden vraag gesteld. “ Welke schermen kan ik nu het beste inzetten?” Hiermee wordt dan bedoeld, moet ik nu professionele displays aanschaffen of kan ik ook uit de voeten met een consumenten televisie. Een professional display wordt ook wel een narrowcasting screen of een narrowcasting display genoemd.
Er zijn uiteraard verschillen tussen beide oplossingen. En er zijn goede redenen waarom beide versies bestaan. In deze blog geef ik uitleg over de verschillen tussen een “normale” consumenten TV’s en de professionele displays en geef ik tevens een advies over welk scherm het beste in te zetten is.
Professioneel Display of een gewone televisie ?
Zoals hierboven al een paar keer is genoemd spreken we in het consumer segment over televisies en in het professional segment over displays. Hier zit al een eerste verschil. Als consument schaf je een TV aan om thuis televisie te kijken. Bijvoorbeeld de reguliere broadcast kanalen zoals RTL of SBS of een online dienst zoals Netflix. Deze TV’s beschikken dan ook over een zgn. tuner die het broadcastsignaal kan weergeven.
Professionele displays zijn in feite meer monitoren. Ze zijn niet bedoeld om standaard TV mee te kijken maar om in te zetten voor andere diensten. In veel gevallen worden professionele displays gebruikt voor diensten zoals narrowcasting, ook wel digital signage genoemd of voor een videowall. Deze schermen worden dan aangestuurd door middel van een computer of een player. Zomaar TV kijken op een professional display kan dus standaard niet. Een professioneel scherm aanschaffen voor thuis is dus niet een voor de hand liggende keus. Maar is een consumenten TV dan wel in te zetten voor een professionele toepassing zoals digital signage ? En is dat dan een goede keus?
Wat zijn de verschillen tussen een professioneel display en een consumenten TV ?
Er is natuurlijk een reden dat beide TV soorten bestaan. Een consumenten TV is gemaakt om per dag een aantal uren aan te staan terwijl een professioneel display gemaakt is om vele malen langer aan te staan. We spreken dan over het aantal branduren per dag.
Branduren Een scherm wordt gemaakt met een beoogde toepassing en hier wordt ook het aantal branduren op aangepast. Waar een consumenten televisie mogelijk 6 uur per dag aan staat kan een professioneel scherm variëren van 12, 16 of 24 branduren per dag. Het aantal branduren bepaalt grotendeels de levensduur van een scherm. Een consumenten TV inzetten op een toepassing waarbij het scherm 16 uur per dag aanstaat zal de levensduur verkorten. Een professioneel scherm bedoeld voor dit aantal branduren zal niet lijden onder dit aantal branduren.
Garantie & Service Een ander verschil tussen beide schermen is de garantie. Een professioneel display heeft vanuit de fabrikant ( bijvoorbeeld LG, Samsung of Philips) vaak een garantie van 3 jaar met een onsite service. Dit wil zeggen dat de fabrikant bij een defect het scherm op uw locatie komt repareren of anders ter reparatie meeneemt. Bij een consumenten TV is de garantie minder en moet u uiteraard zelf terug naar de MediaMarkt of de BCC.
Lichtopbrengst Met lichtopbrengst bedoelen we de lichtsterkte van het scherm. Dit wordt vaak aangeduid met de term NIT, Lumen of Candela. Mocht u hier technisch meer van willen weten kijkt u dan op deze wikipedia pagina.
De lichtopbrengst bepaalt hoe goed en duidelijk we de content op het scherm kunnen zien in verschillende licht situaties. Dit kan bijvoorbeeld zijn overdag, s’avonds of in de volle zon. Waar een consumenten TV een lichtopbrengst heeft van 200 of 250 NIT kan een professioneel display een lichtopbrengst hebben van 350nit tot 3500nit. Wanneer u dus een scherm wilt plaatsten in een etalage in de volle zon dan zal het beeld op een consumenten TV volledig onzichtbaar worden. Bij een scherm met 2000nit of hoger is het beeld nog uitstekend te zien.
Bezel van het scherm Vroeger was het zo dat bij de displays een dunne bezel aanwezig was. Een bezel is de rand rondom het scherm. Over het algemeen vinden mensen een dunnere bezel mooier dan een dikke bezel. Tegenwoordig zien we dat ook bij de consumer schermen dunne bezels al gewoon de standaard zijn. Hierin zitten dus geen verschillen meer.
Prijs Vaak wordt gedacht dat een professional display wel veel duurder zal zijn dan een gewone consumenten televisie. Dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Als u schermen gaat inzetten voor een bijvoorbeeld narrowcasting in uw organisatie dan zijn professionele displays zeker niet duurder. Uiteraard is het wel de betere keus gezien de eerder genoemde voordelen.
Aanbieders van professionele displays
Hoe herken je een professioneel display? Dit zal niet lukken door alleen te kijken naar de fabrikant. LG schermen of Samsung schermen maar ook andere merken leveren zowel de zakelijke als de consumenten schermen. Doorgaans worden de professionele variant aangeboden in de B2B sector en niet via de consumenten retailketens.
Welk scherm is nu de beste keus?
Ons advies ten aanzien van de keuze voor een scherm is om altijd om en onderbouwd advies te vragen aan de leverancier. Hiermee bedoel ik dan niet de fabrikant zoals LG of Philips maar de partij die het project voor u uitvoert. Geef hierbij goed aan wat de toepassing is die op het scherm komt. Ook belangrijk is op welke plek het scherm komt te staan of hangen. Dit dus in verband met de vereiste lichtopbrengst van het scherm. In de praktijk geldt doorgaans: heeft u een professionele toepassing voor het scherm, kies dan ook voor een professional display.
Digitale transformatie en digitalisering, allemaal termen die menig organisatie in Nederland bezighoudt. Hoe communiceert een traditioneel bedrijf met zijn of haar klanten of medewerkers? Waarom kiezen bedrijven ervoor om narrowcasting schermen in te zetten als communicatiemiddel? Wat is de toegevoegde waarden van narrowcasting bedrijf binnen een professionele omgeving?
Allemaal vragen die gesteld kunnen worden en afgewogen dienen te worden door een professionele communicatie afdeling.
Corporate communicatie en haar rol
De huidige communicatie afdeling van een gemiddeld tot groot bedrijf werkt als verbinder tussen klant, organisatie en externe stakeholders. Hoe groter een bedrijf, hoe moeilijker het wordt om de corporate identity uit te dragen en medewerkers op de hoogte te houden van organisatie en beleid.
Hoe blijft iedereen op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen? Welke middelen zijn effectief en vergroten de betrokkenheid van de medewerker? Het ene middel is niet per definitief beter dan het andere, maar wij zien vaak een combinatie van middelen. Hierbij wordt narrowcasting gezien als een medium die bedrijven in staat stelt om op een gemakkelijke manier informatie te verspreiden.
Narrowcasting versterkt de communicatiemix
Veel bedrijven maken nog steeds gebruik van een intranet omgeving waar zij medewerkers informeren en op de hoogte stellen van de nieuwste ontwikkelingen. Narrowcasting schermen worden vaak gebruikt als medium om traffic richting het intranet aan te jagen. Ben je nog niet volledig op de hoogte over wat narrowcasting precies is? Lees dan ook eens onze blog: wat is narrowcasting. Interne bedrijfsprocessen op schermen tonen in de vorm van dashboards wordt ook veelvuldig toegepast. Hierdoor ga je communicatiestromen met elkaar verbinden en effectief toepassen.
Doordat de boodschap telkens herhaalt wordt is dit een krachtige tool om attentiewaarden te verhogen waardoor deze langer blijft hangen.
Kies voor strategische locaties
Schermen worden vaak op strategische locaties opgehangen waar veel activiteit of traffic is.Hierbij kan gedacht worden aan o.a. de entree, koffiecorners, het bedrijfsrestaurant of in de gangen op afdelingsniveau. Afhankelijk van het doel, kan je de content hier op afstemmen. Een communicatieafdeling kan ervoor kiezen om belangrijke boodschappen op alle schermen tegelijkertijd te tonen, waardoor je op meerdere plekken geïnformeerd wordt. De kans dat je hierdoor de boodschap mist is nihil. Op moment dat er schermen op meerdere strategische locaties hangen, bereik je direct de hele organisatie. Ideaal in geval van een calamiteit.
Creëer een positieve associatie door middel van narrowcasting
Hoe kijken mensen naar je als bedrijf, wat straal je uit en wat voor effect heeft branding op je positie in de markt. Een visitekaartje begint al bij binnenkomst. Naast narrowcasting schermen, hebben video en ledwalls een positieve impact op de branding van je bedrijf. De entree en/of receptie lenen zich perfect voor deze toepassingen. Hierdoor bereik je met een medium verschillende type doelgroepen, van bezoekers tot MT. Het gevoel van trots en betrokkenheid wordt vergroot doordat medewerkers krachtige content krijgen voorgeschoteld over producten of diensten waar zij een bijdrage aan hebben geleverd.
Verbondenheid en betrokkenheid vergroten
Veel middelgrote en grote organisatie waar wij mee samenwerken hebben meerdere kantoren in Nederland of zelfs vestigingen in andere landen. Hoe ga je om met de verschillende tijdzones en hoe speel je hier op in qua communicatie? Een veelgehoord probleem bij organisaties is dat mensen zich niet betrokken voelen en dat er niet voldoende gecommuniceerd wordt. Er ontstaat een kloof tussen het hoofdkantoor en regiokantoren. Medewerkers zijn niet altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en dit leidt tot ontevredenheid. De inzet van narrowcasting schermen wordt om die reden steeds meer toegepast om medewerkers te voorzien van de juiste informatievoorziening op verschillende momenten van de dag.
Wanneer wordt narrowcasting overwogen?
Op moment dat er grote veranderingen plaatsvinden in een bedrijf dient er automatisch veel gecommuniceerd te worden. Dit zorgt ervoor dat bedrijven kritisch gaan kijken naar hun communicatiemiddelen. Bedrijven willen steeds effectiever hun medewerkers bereiken, waarbij de inzet van digitale communicatie een belangrijkere positie in het proces inneemt.
Vaak zien wij gebeuren dat belangrijke gebeurtenissen zoals; verbouwingen, fusies of groei leiden tot andere communicatiebehoeftes in een organisatie. Digitale communicatie varieert van schermcommunicatie tot mobiele telefonie of een online bedrijfskanaal. De juiste verhouding tussen de verschillende communicatiemiddelen is naar mijn mening natuurlijk een combinatie van online, offline en print. Hierbij verliest print zijn positie en wordt dit meer en meer vervangen door digitale communicatie, zoals narrowcasting. Het intranet is en blijft nog steeds een populair medium!
Intranet en narrowcasting versterken elkaar
Zoals ik zojuist beschreef wordt het intranet nog veel gebruikt als belangrijkste en traditioneel middel voor interne communicatie. Waar interne communicatie eerst een ondergeschoven kindje was,wint het terrein en zien bedrijven steeds meer de waarden in van effectieve communicatie. Intranet en narrowcasting vullen elkaar aan, maar zijn wel degelijk verschillend. Waar je bij narrowcasting de boodschap pusht richting je medewerker, dien je bij het intranet informatie zelf te raadplegen. Het push en pull effect van beide middelen versterken elkaar.
Koppelingen tussen beide systemen wordt vaak gerealiseerd, met als doel informatie vanuit het intranet op de schermen te projecteren en visa versa. Op deze manier vergroot je de kans dat informatie daadwerkelijk gezien wordt en zijn doel bereikt. Beide mediums kunnen prima naast elkaar functioneren!
Welke doelen streef je na met narrowcasting
Afhankelijk hoe je narrowcasting binnen een organisatie inzet, kan je hiermee verschillende doelstellingen bereiken. Informeren zal het grootste doel zijn, want hierdoor houdt je iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Maar daarnaast speelt activatie ook een belangrijk doel. Je probeert mensen te prikkelen en letterlijk aan te zetten tot actie. Educatie speelt een fundamentele rol binnen het bijvoorbeeld het thema veiligheid. Het stelt je in staat om veiligheidsinstructies of wet en regelgeving te communiceren via digital signage. Tot slot is de gemene deler natuurlijk branding. Een thema die elke marketeer constant bezig houdt!
Wat is narrowcasting ? Nog vaak wordt ons deze vraag gesteld. Dit artikel is bedoeld om hier een compleet en duidelijk antwoord op te geven. Na het lezen van dit stuk bent u volledig op de hoogte van wat narrowcasting is, wat de betekenis is, wat het doel is van narrowcasting schermen, hoe u dit succesvol kunt inzetten in uw organisatie of instelling en nog veel meer. Mocht u na het lezen nog vragen hebben, aarzelt u dan niet en neem geheel vrijblijvend contact met ons op. We helpen u graag verder.
Wat is narrowcasting? Een definitie
Er bestaan verschillende definities over de betekenis van narrowcasting. Het meest simpel gesteld kunnen we zeggen dat narrowcasting het tegenovergestelde is van broadcasting. Broadcasting wil zeggen dat je met dezelfde uitzending of content een zeer grote doelgroep wil bereiken op hetzelfde moment. Voorbeelden zijn de tv uitzendingen van de bekende zenders zoals SBS of RTL. Bij narrowcasting is wat we willen bereiken precies het omgekeerde van broadcasting . Oftewel, we willen met op maat gemaakte content en uitzendingen een specifieke doelgroep bereiken op een bepaalde tijd binnen een bepaalde omgeving. Verderop in dit artikel gaan we uitgebreid in op de tools die u nodig heeft.
Voordat we inhoudelijk verder gaan, is het goed om nog kort stil te staan bij een ander woord voor narrowcasting namelijk digital signage. Betekenen deze begrippen nu hetzelfde of is er wel degelijk een verschil? Voor het antwoord moeten we eigenlijk over de grenzen kijken.
Digital signage is van oorsprong een Amerikaans begrip. Vanuit passieve geprinte posters (signs) werd een overgang gemaakt naar digitale posters, oftewel digital signs. Het inzetten van deze methodiek werd hiermee dus digital signage. Met name in de advertising en retail werd dit ingezet. Deze term is internationaal de standaard geworden. Narrowcasting heeft wat mij betreft van origine een veel bredere lading. Motieven om narrowcasting in te zetten zijn lang niet altijd adverteren maar kunnen elke vorm van toegespitste content zijn op een digitaal scherm. In de loop der jaren zijn de toepassingen op het gebied van digital signage en narrowcasting wel meer naar elkaar toe gegroeid. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de term narrowcasting vrijwel alleen in Nederland en België wordt gebruikt. Digital signage is de internationale term.
Starten met narrowcasting. Wat heb je allemaal nodig?
Oké, nu we hebben vastgesteld wat narrowcasting precies is, kunnen we gaan kijken naar wat er nodig is om te gaan starten met narrowcasting. Het gaat dus om het presenteren van relevante informatie aan een beperkte doelgroep op een bepaald moment. Deze informatie komt op een digitaal scherm (narrowcasting scherm). We hebben dus vormgeving nodig om de informatie op een aantrekkelijke manier te tonen aan ons publiek. In de praktijk werkt het zo dat de vormgeving wordt bepaald in zogenaamde narrowcasting templates.
Narrowcasting templates
Wat is een narrowcasting template? Op zich is dit te vergelijken met een template van een website. Het is een bepaalde opmaak die aangeeft hoe je je informatie en content kunt indelen en tonen op het digitale scherm. Een template heeft een vaste indeling, bijvoorbeeld een video in combinatie met een tickertape. Of een afbeelding in combinatie met een RSS feed van nu.nl en een tickertape. Een uitzending is doorgaans een aaneenschakeling van diverse templates achter elkaar. Ze worden als het ware in een carroussel afgespeeld. Uiteraard kan per scherm een andere set van templates worden afgespeeld (dit zou in ieder geval een vereiste moeten zijn). We willen namelijk de informatie gericht kunnen aanbieden en visueel zo aantrekkelijk mogelijk maken.
Van enorm belang is het of het binnen een systeem mogelijk is om zelf templates eenvoudig te maken, en of deze templates zelf aan te passen zijn. Hoe beperkter deze mogelijkheden zijn des te lastiger is het om uw content aantrekkelijker te presenteren aan uw doelgroep. Sommige systemen leveren een vaste set aan templates mee. Andere aanbieders bieden een ontwerp tool om zelf templates te kunnen maken. Weer andere leveren beide opties. Omdat narrowcasting iets is wat de meeste bedrijven willen gaan inzetten voor een langere periode, is het goed om te kijken wat voor uw situatie de meest gewenste oplossing is ten aanzien van templates. Flexibiliteit of een vaste set?
Wilt u graag uw huisstijl waaronder huisstijlkleuren en huisstijl lettertypen doorvoeren in uw omgeving let er dan goed op of dit mogelijk is binnen de template designer software.
Voorbeelden van narrowcasting templates
Online versus offline template creatie
Als we het hebben over het maken van templates dan zijn er nog twee verschillende manieren om dit te doen. Er zijn namelijk narrowcasting systemen waarbij het ontwerpen van templates online moet gebeuren, via de cloud. Aan de andere kant zijn er ook template design pakketten die stand alone op een pc omgeving werken. Om het verschil goed te kunnen uitleggen moeten we eerst kijken naar wie er templates maken en hoe vaak er nieuwe templates gemaakt zullen gaan worden.
In de meeste gevallen wanneer bedrijven zelf templates willen maken dan wordt dit gedaan door vormgevers vanuit de marketing of communicatie afdeling. Bij de start van het narrowcasting project zullen veel templates gemaakt worden maar naarmate de tijd vordert zal er af en toe een template gemaakt of gewijzigd worden. Het is dus niet echt noodzakelijk dat het design pakket in de cloud draait omdat in de praktijk er niet veel mensen mee zullen werken. Dit ligt volledig anders bij de CMS omgeving, maar hierover later meer. Omdat het bij het maken van templates gaat om grafische bewerkingen die enige processing power vergen kan een systeem in de cloud wat trager functioneren versus software op een laptop van een designer.
Bij simpele templates zal het niet veel uitmaken voor welke oplossing men kiest. Bij complexere templates met bijvoorbeeld veel data, transities, video et cetera kan het prettiger werken zijn met een lokale template designer omwille van snelheid.
Narrowcasting content management
Inmiddels weten we wat templates zijn en hoe we ze kunnen maken. Dan wordt het nu tijd voor een ander belangrijk, zo niet wellicht het belangrijkste, onderdeel in een narrowcasting configuratie, het content management systeem. Afgekort het CMS.
Een template heeft van zichzelf geen content in zich. Alleen de indeling van verschillende content soorten (tekst, video, afbeeldingen, audio etc.) en hoe deze is vormgegeven. In het CMS gaan we daadwerkelijk content toevoegen aan de templates. Wat is nu verder functionaliteit die we mogen verwachten van een professioneel CMS ? De belangrijkste hoofdonderdelen van een narrowcasting CMS zijn onder andere:
User Management
Hiermee bedoelen we de mate waarin het mogelijk is om verschillende soorten gebruikers aan te maken in het narrowcasting CMS. Bij de wat uitgebreidere systemen is het mogelijk om rollen aan te maken zoals bij voorbeeld een redacteur of een baliemedewerker of een administrator. Aan elk van deze rollen wordt dan een set aan rechten toegekend. Voegt u een gebruiker toe met eenzelfde rol dan worden automatisch de rechten overgenomen. Een flexibel in te richten systeem op het gebied van user management is zeer belangrijk. Het bepaald namelijk in grote mate hoe gebruikersvriendelijk het systeem wordt ervaren door de gebruikers. Iemand die 1 scherm onder zijn of haar beheer heeft, zal het niet nodig vinden om alle features en functies van het CMS te zien. Een administrator vanuit de IT afdeling zal dit bijvoorbeeld wel zeer wenselijk vinden.
Playlists
Narrowcasting playlists zijn de daadwerkelijke uitzendingen die afgespeeld gaan worden op de narrowcasting schermen. Een playlist of uitzending bestaat doorgaans uit een serie templates die worden voorzien van content. Deze content kan afkomstig zijn van mensen (redactie) of via geautomatiseerde content koppelingen. Dit kan zijn een rss feed van bijvoorbeeld nu.nl of een koppeling met een intern systeem zoals bijvoorbeeld het intranet van uw organisatie.
Scheduling
Met scheduling in het narrowcasting CMS wordt bedoeld het plannen van een gemaakte uitzending. Oftewel, wanneer wordt welke content getoond op welk scherm. En, wanneer moet deze informatie weer vervangen worden door nieuwe content. Scheduling raakt de basis van narrowcasting namelijk hoe beter je de content kunt plannen hoe gerichter je de informatie verstrekt. Het is dus belangrijk dat het systeem beschikt over uitgebreide mogelijkheden om te kunnen schedulen en dat dit tevens op een makkelijke manier te realiseren is.
Feeds
Externe feeds, content koppelingen, data feeds het zijn een aantal bewoordingen die we tegenkomen maar die in hoofdlijnen hetzelfde betekenen. Namelijk, content/informatie van derden of externe bronnen (dus anders dan het narrowcasting systeem zelf) die we importeren in het narrwocasting CMS. Het doel hierbij is om die content te tonen in onze narrowcasting uitzendingen.
Er zijn een aantal manieren om externe content op te halen en vervolgens te tonen in het CMS. Dit kan bijvoorbeeld heel simpel via een RSS feed of veel uitgebreider via XML of HTML koppelingen. Hoe meer mogelijkheden een systeem biedt op dit vlak of prettiger het is. De beste narrowcasting uitzendingen bestaan namelijk meestal uit een combinatie van informatie vanuit redactie in combinatie met content van externe bronnen. Die content van externe bronnen komt namelijk automatisch op beeld en toont dus altijd actuele informatie!
Templates
Zoals we inmiddels weten bestaat de narrowcasting uitzending uit een verzameling van templates. Deze templates vormen dus ook een belangrijk deel van het CMS. Dit gedeelte raakt direct de redactie, oftewel de contentverwerking via mensen. Hoe eenvoudiger en sneller dit gedeelte werkt hoe succesvoller uw narrowcasting zal zijn. Immers, als het systeem door de redactie als te moeilijk wordt ervaren dan zal er minder mee gewerkt gaan worden.
Player overzicht
Een uitzending wordt op een scherm afgespeeld. Dit kan op diverse manieren, hier kom ik later nog op terug. Wat zeer wenselijk is, is dat binnen het CMS een duidelijk overzicht is van alle players, de playergroepen, locaties van de players et cetera. Met name voor beheerders is het goed om dit overzicht te hebben. Uitgebreidere systemen kunnen ook aangeven of players live staan, of uit staan of er technische issues zijn e.d.
Media Library
Wat zou narrowcasting zijn zonder content? Helemaal niets natuurlijk en dus moet het mogelijk zijn om snel en eenvoudig content toe te voegen in het CMS. Of het nu gaat om afbeeldingen, foto’s, video of andere content het moet overzichtelijk in het CMS komen te staan.
Cloud versus On premise CMS
In het vorige stuk hebben we gekeken naar het CMS en welke onderdelen hier minimaal in aanwezig moeten zijn. Maar er is nog meer te vertellen over een narrowcasting CMS. Uiteraard kent elk CMS een hele lijst met features en functionaliteit maar daar wil ik in dit artikel niet verder op ingaan. Wel is het goed om te kijken naar de twee verschijningsvormen van een narrowcasting CMS die we tegenkomen in de markt. Het gaat hierbij dan om het CMS in de Cloud en het CMS “on premise”.
Evado | Cloud of On Premise?
Evado is beschikbaar als Cloudservice of kan worden geïnstalleerd binnen uw eigen netwerk (on premise). Maar liefst 85% van alle klanten kiest voor de Cloud!
“on premise” narrowcasting CMS
Wat wordt hier precies mee bedoeld? Op zich is het vrij eenvoudig, on premise betekent namelijk net zoiets als “op eigen terrein” of “in het gebouw”. Het houdt dus in dat het CMS bij u op uw eigen locatie draait, meest waarschijnlijk in de IT ruimte van uw organisatie. Het is gebruikelijk dat bij deze vorm het ook gaat om een eenmalige aanschaf van het systeem. Het draait immers op uw eigen locatie. Er zijn geen maandelijkse abonnementskosten van toepassing.
Narrowcasting CMS in de Cloud
In tegenstelling tot “on premise” draait het CMS in de Cloud niet op uw eigen locatie maar maakt u gebruik van het CMS in de cloud van de narrowcasting aanbieder. De CMS software staat dus niet fysiek op uw eigen locatie. In deze variant betreft het vaak een abonnementsvorm waarmee maandelijkse kosten gemoeid zijn.
Een veel gehoorde opmerking is dat mensen aangeven sowieso over een web based narrowcasting systeem te willen beschikken. Dit heeft echter niets te maken met de bovengenoemde varianten. In alle twee de gevallen kan het CMS via de webbrowser benaderd worden. In het ene geval surft u naar een interne server in het andere geval naar een externe, dat is het verschil.
Waarom kiezen voor de ene of de andere variant? Hierbij een korte opsomming van wat verschillen:
“on premise CMS” is op basis van een eenmalige investering, Cloud=maandelijkse kosten;
Bij de Cloud versie zijn doorgaans software updates/upgrades verwerkt in het tarief, u betaalt hier dus niet apart voor;
Bij een Cloudvariant heeft u zelf geen omkijken naar het beheer, dit is de verantwoordelijkheid van de aanbieder;
Als u bedrijfsinformatie ( KPI’s, sales, personeelsinfo et cetera) wilt gaan presenteren op uw narrowcastingschermen dan kan het zijn dat u die informatie liever op de interne servers houdt. Oftewel, mogelijk wilt u deze informatie niet op externe hostingservers hebben staan. Dit is natuurlijk afhankelijk van het type informatie en uw bedrijfs- c.q. IT policies.
Narrowcasting players
In ons artikel “wat is narrowcasting” zijn we nu aangekomen bij een zeer belangrijk onderdeel binnen een narrowcastingconfiguratie. In dit stuk gaan we het namelijk hebben over narrowcasting players of anders genoemd digital signage players. Beide zijn vergelijkbaar.
Wat is een narrowcasting player?
De uitzending die u door middel van templates en het CMS heeft gemaakt moet nu worden afgespeeld op een scherm. Deze taak ligt bij de player. De narrowcasting player zorgt er dus voor dat de juiste playlist of uitzending op het juiste moment wordt getoond op het scherm. De player staat dus in verbinding met het CMS en via schedules weet de player op welk moment welke content moet worden afgespeeld. Niet alle systemen werken hetzelfde maar hier komt het in grote lijnen op neer.
In de meeste gevallen (naar mijn mening ook de beste) slaat de player de content en de schedule lokaal op. Oftewel, op de hardware van de player zelf. Het voordeel hiervan is dat er weinig tot geen netwerkbelasting ontstaat. Een ander voordeel, als de verbinding met het CMS wegvalt dan blijft de player gewoon zijn uitzending doorspelen.
Waarom is een narrowcasting player zo belangrijk?
Deze vraag wordt vaak gesteld. Dit heeft als reden dat de players, naast de narrowcasting schermen, een repeterend onderdeel is in een narrowcasting configuratie. Hiermee bedoel ik dat bij meer schermen er ook meer players nodig zijn. Dit heeft een direct effect op de kosten. Maar, de player is eindverantwoordelijk voor onze content. Het is dus belangrijk dat de play-out (het afspelen van..) zo goed mogelijk verloopt en bij voorkeur voor een zo lang mogelijke periode.
Welke narrowcasting player heb ik nodig?
Logischerwijs moet de leverancier een goede optie aanbieden. Het gaat vooral om welke uitzendingen u wilt gaan maken en tonen. Dit vraagt namelijk om meer of minder power van een player. Er is niet één type narrowcasting player, er zijn er velen. Deze diversiteit heeft natuurlijk een reden. Er zijn hele goedkope players bedoeld voor simpele uitzendingen en er zijn duurdere players bedoeld voor meer geavanceerde uitzendingen wellicht op hogere resolutie. Hier tussenin zit nog een heel scala aan overige opties.
Belangrijk zijn hoofdzakelijk twee punten:
Performance, wat kan de player allemaal goed aan als we kijken naar onze content en uitzendingen;
Stabiliteit, hoe lang gaat de player mee voordat er uitval begint op te treden.
Nadelig is dat het eerste te achterhalen is bij een demo, het tweede is iets wat u in de praktijk zult gaan ervaren. Dan moet u kunnen vertrouwen op het advies van uw leverancier.
Over players valt nog heel veel meer te vertellen. Zo kunnen we nog een onderscheid maken in dedicated narrowcasting players ( externe playerhardware). Of in schermen geïntegreerde players, de zogenaamde SoC players. Hierover binnenkort meer in een ander artikel.
Narrowcasting aanbieders
Naast dat het interessant is om te weten wat narrowcasting is, is het natuurlijk ook goed om te weten welke verkopende partijen er in deze markt actief zijn. Hier zijn er een aantal mogelijkheden.
We zien dat narrowcasting wordt aangeboden door fabrikanten. Dit zijn de bedrijven die zelf de narrowcasting software en/of hardware maken en tevens ook aanbieden. Vaak doen ze dit als een totaal project. Er zijn audio visuele resellers. Dit zijn AV partijen die een product van een fabrikant wederverkopen. Ook komen we IT bedrijven tegen die als reseller of partner optreden van een narrowcastingfabrikant. Om het nog wat ingewikkelder te maken komen combinaties echter ook voor.
Op zich is het interessant om nog even terug te gaan naar de narrowcasting fabrikanten. Ten slotte komt uiteindelijk alle narrowcasting software hier vandaan, direct of indirect. Wat dat betreft is narrowcasting nogal een containerbegrip. Hier bedoel ik mee dat binnen 1 woord een zeer groot aantal varianten van ogenschijnlijk dezelfde oplossing zitten. Uw boodschap via een Powerpoint op een scherm zetten is al narrowcasting, het aansturen van 1000 schermen in meerdere landen is het echter ook. Hoe weten we nu welke oplossing voor ons het meest geschikt is? Hier komt u alleen achter door met meerdere aanbieders te praten en goed kennis te nemen van de software en alle mogelijkheden.
Valkuilen van narrowcasting
Het is belangrijk om een narrowcastingproject goed te starten. Nog belangrijker is het om het succesvol jarenlang te laten draaien. Graag delen we hierbij een aantal valkuilen m.b.t. narrowcasting die we in de praktijk tegenkomen:
Gebrek aan uniformiteit, stijlbreuk. Het is belangrijk om, net als bij uw andere huisstijldragers, om uniform te blijven. Door wisselende redacteurs of verschillen in content kan er snel een ratjetoe aan informatie ontstaan. N.B. meer geavanceerde pakketten bieden hiervoor de juiste tools!
Onvoldoende tijd en effort steken in de selectie van een leverancier. Dit kan er voor zorgen dat u niet datgene krijgt wat u had verwacht.
Beperkte voorbereiding in de interne organisatie. Vaak spelen afdelingen zoals IT, Communicatie, Marketing, Vormgeving, Facilitair een rol. Betrek deze mensen vooraf en geef aan wat er van hen verwacht wordt.
De doorlooptijd wordt onderschat. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van de grootte van het project maar vaak blijkt dat klanten hun eigen rol en planning te optimistisch neerzetten.
Schermen op verkeerde plekken. Bedenk goed welke mensen u wilt bereiken met de narrowcasting en zorg dat de schermen op juiste locatie komen te hangen. N.B. een goede narrowcasting leverancier geeft u graag advies over dit onderwerp!
Geen actuele content/verouderde content. Bij narrowcasting valt of staat alles met de aandacht die u weet te trekken bij uw doelgroep. Schermen die dag in dag uit dezelfde content tonen verliezen hun attentiewaarde.
Te veel informatie vertrekken. Soms willen we graag heel veel vertellen, echter de kracht ligt vaak in de eenvoud. Probeer to-the-point te zijn en werk veel met visuals in plaats van veel tekst. Immers, 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Wat kost narrowcasting?
Oké, na al deze informatie over ons onderwerp “ wat is narrowcasting” zijn we nu aangekomen bij het laatste gedeelte. Het gaat hierbij om een belangrijk onderwerp namelijk wat zijn de kosten van narrowcasting? Deze vraag wordt ons vanzelfsprekend regelmatig gesteld en een compleet en duidelijk antwoord geven is soms best lastig. Narrowcasting prijzen worden hier en daar op het Internet vermeld. Vaak gaat het hierbij om de prijs van een cloud abonnement. Prijzen van narrowcasting zonder abonnement worden vaak niet vermeld op websites van aanbieders.
Een narrowcastingproject bestaat uit diverse onderdelen zoals hardware (players en schermen), software, templates, montage en installatie, services levels en software service contracten. Als we dus een compleet beeld willen schetsen van de kosten dan moeten al deze onderdelen meegenomen worden. Simpelweg stellen dat de narrowcasting 17,50 per maand kost in het geval van een cloud oplossing is eigenlijk zeggen wat het project je doorlopend kost nadat het is opgestart. Hierbij is dan niet meegenomen wat de initiële kosten waren om het project op te starten.
De prijs van een narrowcasting configuratie heeft te maken met de omvang en de complexiteit. Logischerwijs, als we meer players en schermen nodig hebben dan stijgen de kosten van de hardware maar dus ook van de montage. Grotere netwerken hebben vanzelfsprekend ook meer onderhoud nodig dan kleinere. Complexiteit kan betekenen dat er veel koppelingen gemaakt moeten worden met het narrowcasting CMS, dit kost uren en hierdoor kunnen de kosten toenemen.
Vaak zijn er meerdere afdeling binnen een organisatie betrokken bij een narrowcasting project. Marketing & Communicatie, IT of facilitair zijn doorgaans de afdelingen waar we mee te maken hebben. Het is belangrijk dat de wensen van alle betrokken partijen inzichtelijk te hebben zodat het beste narrowcasting pakket gekozen kan worden.
TIP!
Een narrowcasting configuratie gaan de meeste bedrijven niet inzetten voor een paar maanden. Nee, het gaat vaak om een strategische beslissing om de communicatie te verbeteren en die voor jaren ingezet moet kunnen worden. Neem dan ook altijd de tijd om te vragen om een uitgebreide demonstratie van de software en de mogelijkheden. Wees er zeker van dat wat je koopt ook is wat je verwacht dat het is zodat er later na de oplevering geen teleurstellingen ontstaan.
Videowall schermen kunnen door organisaties op veel verschillende manieren en voor verschillende doelen worden in gezet. Eén van de mogelijkheden is het gebruik van videowalls. Maar voor welk communicatiedoel zet je deze nu precies in? Wat voor content laat je zien? Welke content bronnen wil je kunnen aansluiten? Ik heb gemerkt dat deze vragen vooraf te weinig worden gesteld en ze wel zijn gesteld dan blijken ze slechts beperkt beantwoord.
Beschrijf je communicatie doel
Videowall schermen zijn in de basis een mooie eyecatcher en uitermate geschikt voor branding van je organisatie. Afhankelijk van de locatie waar de videowall hangt zijn er echter legio extra mogelijkheden. Gebruik hem bijvoorbeeld om presentaties op te geven. Zet hem in om video boodschappen van de directie tijdens de feestdagen of bij belangrijke events te verspreiden. Communiceer dashboards over diverse onderwerpen. Laat live TV uitzendingen full screen of op een gedeelte van het schermoppervlak zien. Sluit een spelcomputer aan voor tijdens de vrijdagmiddag borrel. Wanneer de doelen helder zijn kun je de volgende stap maken en dat is vanuit welke bronnen komt de informatie om deze doelen in te vullen.
Videowall content bronnen en resolutie
Bronnen die wij in verschillende combinaties bij klanten hebben aangesloten zijn:
Narrowcasting player
HDMI aansluiting om een laptop aan te kunnen sluiten
AppleTV
TV box
Spelcomputer
Voor alle bronnen geld dat de bron bepaald in welke resolutie de content op de schermen kan worden getoond. Voor de narrowcasting gaan we standaard uit van Full HD maar zijn er mogelijkheden om met een specifieke videowall player resoluties van 4K of zelfs 8K te halen. Wanneer je als organisatie beschikt over content met een hoge resolutie dan wil je dit ook op een hoge resolutie kunnen zenden naar je doelgroep.
Gebruiksvriendelijkheid is een must!
Verschillende content bronnen, resoluties en aangesloten devices? Dan zal de bediening wel erg lastig zijn is wat we vaak horen. Door de toevoeging van de juiste middelen zijn hier echter handige oplossingen voor. Als gebruiker zie je alleen een eenvoudig klein knoppenpaneel waarop je de gewenste bron kan kiezen en eventueel daarnaast een HDMI poort om een laptop op aan te sluiten. Bij het overschakelen naar een andere bron schakelt automatisch het geluid, de resolutie en schermindeling zodat je daar als gebruiker niet over na hoeft te denken. Multifunctioneel gebruik van videowall schermen valt of staat bij een gebruiksvriendelijke bediening!
Hoe groot moet de WOW factor zijn van je videowall?
De schermen van een videowall zijn in verschillende indelingen op te hangen en aan te sturen. Veel gebruikte indelingen zijn bijvoorbeeld 2×2 (2 schermen hoog en 2 schermen breed), 1×4 (vier schermen naast elkaar) of een 3×3 (3 schermen hoog en 3 schermen breed). Met meerdere schermen kun je echt een impact maken op bezoekers of klanten en creëer je echt een WOW factor. Kijk altijd goed naar de ruimte en omgeving waar de schermen komen te hangen voor de keuze van de juiste schermen.
Creative videowall schermindelingen
Wanneer een videowall bestaat uit 2 schermen breed en twee schermen hoog dan betekend dit nog niet dat de content altijd full screen hoeft te worden getoond. Ook hierin zijn meer mogelijkheden zoals meerdere bronnen tegelijk op een gedeelte van de videowall. Hierdoor ontstaan weer opties voor een meer creatieve en attractieve invulling.
Kies voor meerwaarde, kies voor multifuntionele videowalls
Een videowall kan dus zeker worden ingezet om te imponeren maar er is veel meer mogelijk. Door extra functionaliteiten toe te voegen kunnen meerdere communicatiedoelen worden ingevuld en wordt een gebruiksvriendelijke multifunctionele communicatie tool gecreëerd.
Meer weten kijk op onze webpagina over videowalls of download onze brochure met klantvoorbeelden.