Enkele tijd geleden zat ik aan tafel bij de corporate communicatie manager van een grote multinational. Zij vertelde mij over het belang van visual storytelling binnen haar afdeling.  Daarom heb ik besloten om deze blog te schrijven en dieper in te gaan op de begrippen storytelling en visual storytelling. Wat is visual storytelling? Welke waarde voegt het toe en hoe pas je dit bijvoorbeeld toe in een narrowcasting uitzending? Allemaal vragen die in deze blog aan bod komen, evenals het belang van digitale visuele communicatie.

Wat is storytelling?

In geval van storytelling vertel je als bedrijf of merk een authentiek verhaal. Hierbij is het doel dat mensen zich verbonden voelen aan je organisatie en graag zaken met je doen of overgaan tot aankoop.  Daarnaast is dit de ideale manier om vanuit branding perspectief een merk neer te zetten.
Storytelling verbindt, het zet je klanten aan tot beweging en bovendien zorgt het voor een positieve associatie. Mensen doen nu eenmaal graag zaken met personen en bedrijven die hen een prettig gevoel geven. Tot slot zorgen deze “verhalen” ervoor dat de informatie op een duidelijke manier wordt overgebracht, blijft hangen en er een connectie ontstaat met het bedrijf of merk. Maar wat is nu de toegevoegde waarde van visual storytelling? Daar ga ik in het volgende deel van de blog verder op in.

Visual storytelling verbindt en geeft je boodschap extra waarde!

De voornaamste doelstelling van een communicatie afdeling is het overbrengen van informatie richting haar doelgroep. In tegenstelling tot storytelling wordt er bij visual storrytelling gebruik gemaakt van visuele content om een verhaal extra kracht bij te zetten. Toevoeging van afbeeldingen en video’s hebben als effect dat de kans groter wordt dat een communicatieboodschap daadwerkelijk overkomt.

Dit is namelijk exact wat er gebeurt bij narrowcasting. Hier wordt informatie visueel getoond richting de doelgroep. Doordat visuele content herhaaldelijk wordt gepresenteerd blijft een boodschap langer hangen. Beelden worden vele malen sneller begrepen en verwerkt door de hersenen in vergelijking tot tekst. Bovendien toont onderzoek aan dat we 80% onthouden van wat we zien. Vandaar dat narrowcasting op vele plekken binnen bedrijven wordt gebruikt. Daarmee is het dus een perfecte tool om je verhaal te vertellen naar je personeel, klant of relatie.

Hoe pas je visual storytelling toe in een narrowcasting uitzending?

Doorgaans communiceren nog veel bedrijven op de ouderwetse manier, via tekst. Echter stijgt de vraag naar video en geanimeerde beelden ter ondersteuning van de informatieboodschap. Ik zie verschillende toepassingen binnen narrowcasting waar visual storytelling goed tot zijn recht komt. Hoe ga je er nu voor zorgen dat stoffige en lastige informatie zijn doel bereikt? Denk aan veiligheidsinstructies, productie informatie, uitleg van procedures etc. Door deze informatie geanimeerd te tonen op schermen, wordt complexe informatie makkelijker te interpreteren. Hierdoor bereikt het verschillende doelgroepen tegelijkertijd! Doordat je bij narrowcasting geanimeerd beelden in de uitzending kan laten komen, prikkel en stimuleer je de hersenen. Dit zet uiteindelijk aan tot actie.

Storytelling, bouw aan een inspirerend merkverhaal als bedrijf

Vele bedrijven passen storytelling al toe in hun marketing strategie en is het een vast onderdeel geworden in het communicatieplan. In het bijzonder zie je dit bij bedrijven als Apple, Coca Cola of McDonalds. Doordat ze al jarenlang investeren in hun verhaal, spelen ze in op de behoefte van de doelgroep. Hierdoor kunnen mensen zich identificeren met het merk en voelen een verbintenis.

Het delen van je succesverhalen kan ook op Social Media en dit kan vervolgens weer in je narrowcasting uitzending worden geïntegreerd. Zodoende versterken beide kanalen elkaar en ontstaat er een uniek verhaal waar mensen zich emotioneel aan verbonden voelen! En in het beste geval zelfs mee willen associëren.  Op dezelfde wijze werkt visual storytelling voor bedrijven met betrekking tot interne communicatie. Door content te voorzien van beelden en medewerkers hierbij te betrekken ontstaat een gevoel van trots. Dit heeft een positief effect op employer branding, oftewel wat straal je uit als bedrijf naar je medewerkers. Daarmee bind je medewerkers aan je bedrijf.  Dit heeft weer tot gevolg dat ze zich graag associëren met hun werkgever.

Een praktisch voorbeeld is het delen van nieuwe projecten of ontwikkelingen. Zodoende vergroot je de betrokkenheid en dit geeft een bijzonder gevoel. Een gevoel van trots wat ook direct te herleiden is naar storytelling. Narrowcasting is een communicatie tool om storytelling te faciliteren.

Narrowcasting, het middel om je verhaal kracht bij te zetten!

Concluderend, narrowcasting is uitermate geschikt voor het delen en vertellen van verhalen, oftewel visual storytelling. Het maakt mensen betrokken en geanimeerde (video) beelden dragen bij aan een positieve associatie van je merk of organisatie. Het delen van relevante informatie op Social Media draagt ook bij aan de merkidentiteit en door dit te combineren in een narrowcasting uitzending ontstaat er een wisselwerking. Zodoende heb je het beste van beide werelden.

Visual Storytelling via narrowcasting
Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerSales Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000