Met deze blog probeer ik meer inzicht te geven over de inzet van een digital signage player. Wanneer zet je welke mediaplayer in en waarom is het belangrijk om toekomstgericht te investeren? De play-out is een essentieel deel van een digital signage configuratie. Play-out, oftewel het uitspelen van content vanuit de mediaplayer richting de schermen. Welke content wil je afspelen en wat wil je graag laten zien? Allemaal vragen die je van tevoren dient te stellen om een zo stabiel en betrouwbaar mogelijke digital signage uitzending te genereren.

De inhoud bepaald de keuze van een digital signage player

We zien hele diverse toepassingen in de markt, die allemaal door elkaar heen worden gebruikt. De inzet van een mediaplayer hangt sterk samen met de content die je graag wil laten zien. Ga je meerdere video’s afspelen, zo ja in welke resolutie Full HD, 4K of zelfs hoger? Wil je informatie gaan dashboarden, oftewel het tonen van data uit bestaande systemen. Dit kan een ERP systeem zijn, BI tool of CRM pakket. Zo ja, hoe vaak moet een mediaplayer de data verversen? Moet dit real-time, elk uur of 1x per dag. Er is namelijk wel degelijk een verschil tussen bijvoorbeeld weerinformatie of het tonen van real-time productie informatie in een productieomgeving.

Hetzelfde geldt voor webpagina’s. Wil je meerdere webpagina’s tonen en hoe zwaar is de content die je ophaalt. Een combinatie van bovengenoemde factoren hebben allemaal invloed op de performance en de selectie van de juiste digital signage player. Het komt er eigenlijk op neer, hoe meer performance je vraagt van je uitzending, hoe belangrijker het wordt om kritisch te kijken naar een geschikte mediaplayer.  In het volgende gedeelte van de blog leg ik uit waarom de meeste klanten kiezen voor een externe digital signage player.

Een externe digital signage player heeft zijn voordelen

Een externe mediaplayer slaat een uitzending op in zijn interne geheugen, wat er letterlijk op neer komt dat bij wegvallen van een internetverbinding hij zijn laatste ontvangen update(s) toont. Hierdoor ben je altijd gegarandeerd van een uitzending en gaat je scherm niet onnodig op zwart. Met uitzondering van content die rechtstreeks vanuit het internet wordt opgehaald, zoals bijvoorbeeld NU.nl, Buienrader of webpagina’s.  Een midrange digital signage player biedt voldoende grafische capaciteit en opslag voor uitgebreide uitzendingen. Daarnaast biedt een externe mediaplayer de mogelijkheid om meerdere schermen, binnen een bepaalde afstand met 1 player aan te sturen.

Een externe mediaplayer is doorgaans een volwaardige Windows 10 pc en heeft geen beperking in de doorontwikkeling van software. Het doorvoeren van software updates en upgrades gaat vrij gemakkelijk en kan doorgaans remote worden uitgevoerd.

Statische content vs dynamische content

Er is een duidelijk verschil tussen statische en dynamische content.  Statische content zien we vaak terug in de leisure, horeca en retail omgevingen waarbij een en dezelfde content wordt getoond. Deze  content wordt doorgaans op meerdere schermen getoond. Deze schermen worden vanuit 1 mediaplayer aangestuurd.  Voorbeelden hiervan zijn een kassa of receptie omgeving bij een attractiepark, waar hoofdzakelijk openingstijden en prijzen worden getoond. Dit zorgt ervoor dat je vrij efficiënt en op een snelle manier de schermen kan voorzien van dezelfde content.

Je kunt tot maximaal 8 schermen tegelijk aansturen met 1 mediaplayer. Hoe werkt dit dan precies? Onze digital signage player wordt gekoppeld aan een switch/splitter, welke is voorzien van 8 HDMI outputs en deze verdeeld het HDMI signaal naar de 8 schermen. Wil je verschillende type content op verschillende schermen dan heb je altijd een externe mediaplayer per scherm nodig. Zodoende ben je in staat om per scherm de content af te stemmen. De kracht van digital signage  is natuurlijk dat je doelgericht en op de verschillende schermen de content kan toespitsen op de doelgroep. Beide toepassingen kunnen relevant zijn en hebben zijn voordelen.

Welke digital signage player is geschikt voor het uitspelen van audio

Audio wordt vaak in de vorm van muziek ingezet en zien we vooral terug in showrooms, op informatiekanalen in vakantiehuisjes / hotels of in zorginstellingen. Je zet als het ware muziek over een uitzending heen, waardoor statische content op een hele andere manier zijn doel bereikt.
Het is hier wel van belang dat er een bron is waar de audio vandaan komt.

Een extern audiosignaal kan gekoppeld worden aan de digital signage mediaplayer, waardoor er bijvoorbeeld continue een radiozender op de schermen te horen is. Dit kan afgewisseld worden met een video die in de uitzending gespeeld wordt. De mediaplayer zal het radiosignaal dan onderdrukken en het audio van de video laten horen. Wanneer de video afgelopen is dan wordt het radiosignaal weer hoorbaar. Houdt er rekening mee dat de digital signage player audio in en uit bevat.

Videowall players

Videowalls, bevatten doorgaans 4 schermen of meer en er wordt meestal voor gekozen om deze als één beeld aan te sturen. Het kan ook zijn dat elk scherm individueel aangestuurd dient te worden op de hoogste resolutie. Op deze manier toont elk scherm unieke content in de hoogste resolutie.
De meest voorkomende resoluties waarin beelden worden opgemaakt is Full HD of 4K. Hoger is wel mogelijk, maar houdt er rekening mee dat beelden of video’s ook in de juiste resolutie worden aangeleverd en aanwezig zijn. Buiten het feit dat je hier met je templates rekening moet houden en het Evado platform een template “scaled” naar het juiste beeldformaat, is de videowall player een essentieel deel van de configuratie. Het Evado platform houdt rekening met de bezel en past een automatische bezel correctie toe.

Het is dus belangrijk dat je een mediaplayer aanschaft die rekening houdt met het aansturen van de gewenste resolutie. De configuratie kan totaal verschillend zijn en hardware zijn afhankelijk van doel en inrichting.  Voor meer informatie over videowalls lees ook de blog; Videowall schermen, de multifunctionele communicatie tool

Mijn advies voor de selectie van een digital signage player

Bedenk van te voren goed na over de gewenste functionaliteiten van een digital signage configuratie.Pas nadat je een goed beeld hebt van de wensen, dan kan de leverancier dejuiste mediaplayer adviseren en aanbieden  De ervaring leert dat bedrijven vaak klein beginnen en naarmate een digital signage configuratie draait de wensen groter worden. Om deze reden adviseren wij onze klanten een externe player. Een uitgebreide configuratie met diverse koppelingen, webpagina’s en dashboards vraagt meer performance, meer opslag en daarmee een andere type play-out. Stem hier je mediaplayer op af. Uiteindelijk wil je een toekomstbestendige investering doen en de selectie van de juiste mediaplayer draagt hier aan bij!

Digital signage player
Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerSales Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000