Operational Excellence

Wat is Operational Excellence

Voor Operational Excellence wordt vaak verwezen naar de drie strategieën uit het model van Tracey en Wiersema. Dit model bestaat uit de drie strategieën Operational Excellence, Customer Intimacy en Product Leadership die centraal staan bij de ontwikkeling van een organisatie. Operational Excellence is de overtuiging van een organisatie om te willen excelleren in de bedrijfsvoering, bedrijfsprocessen én de product- of dienstverlening naar haar klanten.

Operational Excellence verbeteren

Kort samengevat betekent het dat u naar alle processen binnen de organisatie kijkt en deze verbetert om zo goed, efficiënt en goedkoop mogelijk uw product of dienst aan de klant of eindgebruiker te leveren. De meest gebruikte doelen om Operational Excellence te verbeteren zijn dan ook.

• Kosten besparen
• Efficiëntie verhogen
• Klanttevredenheid verbeteren

Operational Excellence gaat dus over het verbeteren van processen die ervoor zorgen dat een klant of gebruiker het juiste product of dienst, op het juiste moment, met zo min mogelijk inspanning geleverd krijgt.

De rol van narrowcasting bij datagedreven communicatie en het verbeteren van de Operational Excellence

Bij het verbeteren van de Operational Excellence van een organisatie is de meest logische start om de bestaande situatie te analyseren. Deze analyses leveren u en uw organisatie belangrijke data en inzichten op. Deze data en of inzichten kunt u in de vorm van (real-time) dashboards, facts en figures overzichten of verpakt een leuke animatie video binnen de organisatie delen. Deze vorm noemen we datagedreven communicatie.

De vervolg stap op datagedreven communicatie boodschappen is om hier organisatie breed ook daadwerkelijk actie op te gaan ondernemen en een impact te gaan maken op de Operational Excellence. Dit kan op organisatieniveau maar natuurlijk ook kleiner op afdelingsniveau of zelfs op een specifiek proces binnen de organisatie. Verandering begint bij het creëren van inzichten. Daarna is het nog belangrijker om de informatie uit de analyses duidelijk en helder vorm te geven en op de juiste plek te zenden. Informatie schermen, touch schermen of video walls zijn hiervoor natuurlijk uitermate geschikt.

Informatie schermen helpen bij het verbeteren van de Operational Excellence

Ons advies is dan ook om informatie schermen, touch schermen of video walls op strategische plekken op te hangen waar met de juiste informatie in de juiste vorm ook direct een impact kan worden gemaakt. Hang één of meerdere narrowcasting scherm(en):

  • op de afdeling technische dienst en geef een actueel beeld over de status van de bezetting van werkplekken voor efficiënter en veiliger gebruik van de faciliteiten of de status van technische installaties ter verbetering van de OEE;
  • op een logistieke afdeling of op de logistieke vloer en geef een actueel beeld over personele bezetting of status van de (machinale)processen en eventuele verstoringen ter verbetering van de Overall Equipment Efficiency;
  • op een product ontwikkel afdeling en geef een actueel beeld van de gerealiseerde stappen en de nog te realiseren stappen;
  • op een productie afdeling of specifieke productielijn en geef actuele informatie over veiligheid, werkinstructies of status van de lijn(en) ter verbetering van de efficiency);
  • op een call center of support afdeling en geef een actueel beeld over de inkomende calls en de wachttijden;
  • op een HR afdeling en geef een actueel beeld van de openstaande vacatures, comments op social media of scores uit een medewerkers tevredenheid onderzoek;
  • op de sales afdeling en geef een actueel beeld over targets en realisatie.

Het is belangrijk om medewerkers mee te krijgen in het proces van verbetering en in actie komen. Heldere datagedreven communicatie is hierbij essentieel. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat visuele communicatie beter bij de ontvanger blijft hangen. Informatieschermen, touch schermen en video walls kunnen dan ook een grote rol spelen bij het verspreiden van belangrijke informatie die vaak binnen uw organisatie al beschikbaar is. De juiste informatie op de juiste plek op het juiste moment kan bijdragen aan het verbeteren van uw Operational Excellence.