Het oplossen van belangrijke interne communicatie-uitdagingen via digital signage kan een echte boost geven aan de effectiviteit en efficiëntie van uw organisatie. Het is hierbij cruciaal om ervoor te zorgen dat u een solide interne communicatiestrategie heeft. Het zorgt voor een vloeiende stroom van informatie van het management op hoog niveau tot aan eerstelijnsmedewerkers en kan het moreel van de werknemers verbeteren. Desondanks heeft meer dan 50% van de bedrijven geen langetermijnstrategie voor digitale interne communicatie.

Medewerkers betrokken, gelukkig en productief houden is de kern van interne communicatie. Hoewel het misschien eenvoudig lijkt, vragen veel organisaties zich voortdurend af hoe ze hun interne communicatie kunnen verbeteren en aan de verwachtingen van werknemers kunnen voldoen.Studies tonen aan dat maar liefst 70% van de organisaties geen gebruik maken van tools van derden om hun interne communicatieprocessen te ondersteunen. Dit betekent dat communicatiemanagers alles zelf moeten organiseren en controleren. Als gevolg hiervan ontstaan ​​er veelvoorkomende interne communicatie-uitdagingen, wat betekent dat uw werkplek niet zo efficiënt werkt als hij zou kunnen werken.

Non desk medewerkers bereiken
Digitale interne communicatie.

Hoe kun je de interne communicatie optimaliseren?

Als nooit tevoren zijn medewerkers in een oogwenk bereikbaar voor een organisatie. Of het nu via sms, e-mail of digitale informatieschermen is, medewerkers zijn overal en altijd bereikbaar. De beste manier waarop een organisatie haar interne communicatie kan verbeteren, is door gebruik te maken van deze nieuwe digitale technologieën om de betrokkenheid en het moreel van medewerkers te maximaliseren en een goed geïnformeerde werkplek te garanderen.

Het verbeteren van de interne communicatie gaat echter veel verder dan het introduceren van de nieuwste technologie. Ervoor zorgen dat uw berichten relevant, fris en boeiend zijn, staat bovenaan de lijst. Als uw berichten niet aan deze criteria voldoen, kan interne communicatie aan dovemans oren gericht zijn en blijft uw werkplek niet betrokken. Het is ook van cruciaal belang om werknemers niet te overladen met informatie. Dit kan wrijving veroorzaken bij het opnemen van berichten en als er te veel wrijving is, zullen werknemers niet de moeite nemen om uw berichten te lezen. Hieronder bespreken ik belangrijke interne communicatie-uitdagingen en hoe je ze kunt oplossen.

Hoe bereik ik non-desk personeel?

Een non-desk personeelsbestand bestaat uit werknemers wiens belangrijkste werk zich niet aan een bureau bevindt. Denk aan fabrieksarbeiders of supermarktpersoneel. Het is onwaarschijnlijk dat deze medewerkers een e-mailadres van het bedrijf hebben en tijdens hun dienst een mobiele telefoon kunnen gebruiken. Dit kan lastig zijn voor interne communicatiemanagers, aangezien dit personeelssegment moeilijk te bereiken is.

Wanneer de interne communicatieafdeling de werknemers niet kan bereiken, betekent dit dat informatie niet van boven naar beneden wordt doorgegeven. Daarom zijn deze niet-bureaumedewerkers mogelijk niet op de hoogte van nieuwe bedrijfsinitiatieven, -schema’s en andere belangrijke zakelijke berichten en updates. Voor bedrijven met een hoog percentage mobiele of niet-bureaumedewerkers is het van cruciaal belang dat deze medewerkers zich betrokken, bevoegd en erkend voelen. Ze zijn een cruciaal onderdeel van het functioneren van de organisatie en de organisatie zou gewoon niet overleven zonder hen.

Sommige organisaties vertrouwen uitsluitend op gedrukte nieuwsbrieven of vertrouwen op meerdere managementniveaus om informatie te verspreiden. Deze methoden hebben echter de neiging om betrokkenheid te missen en zijn onbetrouwbaar. Dit geldt met name voor grote organisaties die mogelijk tientallen managementniveaus hebben waar informatie doorheen moet voordat deze niet-deskmedewerkers bereikt (of niet).

Een manier waarop interne communicatiemanagers het probleem oplossen, is door communicatiemethoden te gebruiken die goed zichtbaar zijn, consistent worden bijgewerkt en zichtbaar zijn voor niet-bureaumedewerkers. Digital signage heeft het spel veranderd. Via een scherm dat op een goed zichtbare locatie is geplaatst, zijn medewerkers de hele dag goed bereikbaar en betrokken. Vanuit het oogpunt van werknemers is het absorberen van informatie eenvoudig. Het is niet nodig om op internet te zoeken, een nieuwsbrief te zoeken of een inbox te controleren, het staat gewoon op het scherm. Dit zorgt er verder voor dat uw belangrijkste informatie wordt gezien wanneer en waar deze het meest nodig is.

Communicatieproces

Communicatie tussen afdelingen blijft een uitdaging

Om ervoor te zorgen dat het bedrijf als een goed geoliede machine werkt, moeten interne afdelingen met elkaar communiceren. Dit blijkt echter een uitdaging te zijn, aangezien afdelingen ver van elkaar verwijderd kunnen zijn en na verloop van tijd werknemers zich te comfortabel gaan voelen en niet willen uitbreiden naar andere afdelingen. 41% van de interne communicatie specialisten vindt interdepartementale communicatie hun grootste uitdaging. Immers, als medewerkers niet met elkaar communiceren, kan het bedrijf er niet voor zorgen dat ze aan dezelfde agenda’s werken.

Een veelvoorkomend interdepartementaal probleem kan liggen tussen de verkoop- en marketingafdelingen. Sales moeten op de hoogte zijn van de nieuwste marketingcampagnes en -activiteiten, zodat ze potentiële klanten correct kunnen helpen. Marketingteams moeten verkoopstatistieken kennen om de prestaties van verschillende marketingcampagnes te meten. Deze cross-over en communicatie van bedrijfsinformatie zijn van cruciaal belang.

Interne communicatiemanagers moeten met oplossingen komen om de communicatie tussen afdelingen te vergroten. Een manier waarop organisaties de interne communicatiekloof tussen afdelingen dichten, is door middel van goed zichtbare digitale displays. Deze schermen kunnen realtime statistieken en KPI’s weergeven via digitale dashboards, live feeds voor sociale media, de nieuwste marketingcampagnes en erkenning van werknemers. Een goed voorbeeld zou een verkoopscherm op de marketingafdeling kunnen zijn. Het scherm kan live statistieken weergeven voor leads, sluitingen, winst, enz. Het enige wat de marketingafdeling hoeft te doen is omhoog kijken en de vruchten van hun werk in realtime zien! Misschien is er vorige week een nieuwe PPC-campagne gelanceerd en is de verkoop deze week met 20% gestegen?

Effectieve communicatie: minder is meer

Als we kijken naar hoe de interne communicatie kan worden verbeterd, gaat kwaliteit boven kwantiteit. Dit betekent dat de inbox van medewerkers overbelast zal raken en muren vol staan ​​met posters. Soms wordt er zoveel informatie aangeboden dat medewerkers niet weten waar ze moeten zoeken, en dit in de meeste gevallen ook niet meer doen.

E-mail is een zeer populair intern communicatiekanaal. Voor organisaties met een hoog percentage niet-bureaumedewerkers blijkt het echter al snel ineffectief. Dit komt omdat de niet-bureaumedewerker geen zakelijk e-mailadres heeft gekregen, of geen tijd heeft om zijn telefoon te checken tijdens zijn dienst of dat niet mag. Dit kan betekenen dat interne communicatiemanagers veel tijd verspillen aan het creëren van content waar slechts een fractie van de medewerkers zich mee bezighoudt. Dus hoe kan deze interne communicatie-uitdaging worden opgelost?

Less is more

Eén manier is om een digitaal visueel informatiepunt te hebben dat één belangrijke boodschap per keer weergeeft om werknemers niet te overbelasten. Het wordt aanbevolen om dit informatiepunt regelmatig bij te werken om de inhoud fris, relevant en boeiend te houden. Een medewerker kan tijdens het passeren naar het scherm kijken en volledig op de hoogte zijn van de bedrijfsvoering. Populaire inhoud om weer te geven omvat live gegevens, werknemerserkenning, crisiscommunicatie en bedrijfsupdates.

Michel Bons
Michel BonsDirector Marketing & Sales

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000