De voedingsindustrie is een van de belangrijkste sectoren die een grote bijdrage levert aan de Nederlandse economie. De voedingsindustrie in ons land wordt vertegenwoordigd door grote internationale spelers, zoals o.a.; Nestlé, Heinz en Unilever.  Ondanks dat vele foodbedrijven al jarenlang actief zijn in deze sector ontstaan er steeds meer vraagstukken omtrent digitale communicatie.  In deze blog zet ik de trends en ontwikkelingen van digitale communicatie uiteen binnen de voedingsindustrie.

Narrowcasting bij foodbedrijven, hoe wordt het toegepast?

Foodbedrijven produceren en distribueren in meerdere landen hun producten en zetten deze op grote schaal af. Als gevolg van deze werkwijze zijn er veel verschillende nationaliteiten bij deze bedrijven in de voedingsindustrie actiefOm de communicatie te stroomlijnen en eenduidig te communiceren wordt digitale communicatie ingezet in de vorm van narrowcasting.

Veiligheidsinstructies worden bijvoorbeeld vaak getoond door middel van video’s of infographics, welke door middel van narrowcasting schermen herhaaldelijk worden getoond. Bewegende beelden hebben een grotere impact op de hersenen dan tekst. Een praktisch voorbeeld van sturing op veiligheid en de rol die narrowcasting hierin speelt bij foodbedrijven is de ongevallenteller. Hierover vertel ik meer verderop in deze blog.

Productie dashboards in de voedingsindustrie zijn er in allerlei varianten!

Productiedashboards in de voedingsindustrie bij foodbedrijven zijn er in allerlei varianten. De productievloer leent zich perfect voor het combineren van data en visueel tonen van productie informatie. Dashboards en datakoppelingen worden daarom ook steeds vaker overwogen en ingezet in de voedingsindustrie. Bovendien vraagt een productieomgeving om andere maatregelen ten aanzien van veiligheid. Hoofdzakelijk wordt er op de productievloer gewerkt met geavanceerde machines en daarom wordt er veel aandacht besteedt aan dit thema. Een praktijkvoorbeeld is onder andere communiceren via stoplichten op de productievloer. Voor iedereen eenvoudig en snel te interpreteren. Daarnaast is dit internationaal een geaccepteerde communicatienorm.

Ongevallenteller, hoeveel dagen zonder ongeval?

Een relevant voorbeeld van een productie dashboard bij een van onze klanten in de voedingsindustrie is de ongevallenteller. Deze ongevallen teller telt het aantal dagen zonder bedrijfsongeval en deze data wordt op de schermen getoond per productie locatie.  Daarnaast wordt een samenvattingspagina op het hoofdkantoor getoond met een compleet overzicht. Het CMS bestaat uit een invulpagina (een op maat gemaakte template) waar  je de datum van het laatste ongeval invult. Hierna genereert het Evado platform een pagina met het aantal dagen dat er geen ongeval heeft plaatsgevonden. Deze wordt elke dag automatisch bijgewerkt. Dit stimuleert een veilige en betrokken werkomgeving.

Lead times in een productieproces visueel tonen via digital signage

Hoe staat de productie ervoor? Welke producten verkopen goed? Hoe verhoudt de verkoop zich ten opzichte van de voorraad? Welke producten lopen achter ten opzichte van de forecast?Lead times op de productievloer zijn van cruciaal belang voor de doorloop van het productieproces en de output hiervan. Foodbedrijven kiezen ervoor om per productlijn verschillende dashboards te tonen in hun narrowcasting uitzending. Data in het productieproces real time tonen en deze vervolgens gecombineerd aanbieden. Je kunt een narrowcasting template zo inrichten in de Evado Designer dat je verschillende databronnen op meerdere plekken tegelijkertijd toont.

Het tonen van dashboards op de productievloer zorgen ervoor dat je als productiemanager kan bijsturen indien noodzakelijk. In grote lijnen is dit waar narrowcasting in voorziet en bij ondersteunt.Het visualiseren van data komt uit systemen als o.a. Clicksense, Power BI (in allerlei vormen) of Tableau.

Interne communicatie verbeteren in de bedrijfskantine

Narrowcasting in de bedrijfskantine is populair en draagt bij aan de verbetering van de interne communicatie. Er hangen vaak digital signage schermen die naast praktische informatie zoals roosters en weekplanningen ook bedrijfsinformatie tonen. Daarnaast worden deze schermen ingezet voor interne communicatie doeleinden.

Het hoofdkantoor en de fabrieken bevinden zich niet altijd op dezelfde plek. En daarom kiest een hoofdkantoor ervoor om medewerkers in deze ruimtes op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. De bedrijfskantine is een gezamenlijke ruimte waar mensen in groepen bijeen komen. Het bereik is groot en doelgericht. De kans dat een medewerker in deze ruimte de boodschap mist is vrij klein. Daarom worden ook in de kantines van bedrijven in de voedingsindustrie veiligheidsinstructies getoond op de narrowcasting schermen. Het ligt voor de hand dat medewerkers de informatie tot zich nemen en automatisch opslaan. Medewerkers zitten er gemiddeld 15 – 30 minuten. Video’s met instructies zijn dan al een paar keer voorbij gekomen in een narrowcasting uitzending. Boodschappen blijven hangen en maakt medewerkers bewust van hun handelen.

Concluderend, data is van essentieel belang in de voedingsindustrie en een productieomgeving.
Het visualiseren van deze data op de productievloer zorgt voor een efficiënter productieproces. Sturen op KPI’s wordt hierdoor nog beter mogelijk en dit heeft een positief effect op de output van een productieomgeving. De inzet van narrowcasting schermen faciliteert hierin. Tot slot kun je kwaliteit monitoren en hiernaast ook communiceren rondom veiligheid. Waar nodig kun je bijsturen en mensen op allerlei plekken bewust maken van hun handelen. Er staat nog een hoop te gebeuren op gebied van digitalisering binnen de voedingsindustrie. Ook met betrekking tot digitale communicatie!

voedingsindustrie en digitale communicatie
Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerAccount Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000