In deze blog gaan we vertellen hoe je zelf succesvolle narrowcasting uitzendingen kunt maken. Voordat we hier verder op ingaan vertellen we eerst nog even wat narrowcasting nu precies is. Narrowcasting, ook wel digital signage genoemd, is een communicatiemiddel waarbij je gebruikmaakt van TV schermen. Op deze schermen wordt informatie getoond op bepaalde tijden die bedoeld zijn voor een specifieke doelgroep. Oftewel, “narrow” staat voor gericht en “casting” betekent uitzenden.

Samengevat, het gericht uitzenden van informatie aan een bepaalde doelgroep op een bepaald tijdstip via TV schermen. Wil je echt alles weten over narrowcasting? Lees dan deze blog: Wat is narrowcasting?

Zelf succesvolle narrowcasting-uitzendingen maken

Nu we weten wat narrowcasting precies inhoudt gaan we dieper in op het onderwerp. Het is natuurlijk van groot belang dat je veel kijkers trekt. Hoe doe je dat en hoe boek je het beste resultaat? Daarover vertellen we je meer aan de hand van de volgende 12 tips.

12 tips om zelf narrowcasting te maken

Tip 1: definieer je doelgroep voor je narrowcasting gaat maken

Voordat je enthousiast aan de slag gaat met het maken van narrowcasting content voor op je schermen is het natuurlijk erg belangrijk om vast te stellen wie je doelgroep is. Je kunt dit op een aantal manieren doen. Betreft je situatie een interne communicatie strategie? Stel dan vast welke verschillende werknemersgroepen er zijn binnen je bedrijf. Misschien wil je zelfs wel gaan werken met vastgestelde persona’s. Weet je wie je doelgroepen zijn? Zorg dan dat je de juiste mix aan content maakt die hen aanspreekt!

Tip 2: kies de juiste locatie voor je schermen

De locatie van je schermen is van groot belang. Je hebt immers veel tijd gestoken in het vaststellen van je doelgroep(en) waarna het zonde zou zijn als je ze niet bereikt. Is het niet eenvoudig om specifieke locaties vast te stellen? Plaats dan je schermen op algemene plekken waar de meeste mensen dagelijks aan voorbij komen.

Tip 3: bepaal wat je doelen zijn

Bepaal wat je wilt bereiken met je narrowcasting. Wil je informeren, entertainen, adverteren of een combinatie van deze doelen? Het bepalen van je doelstellingen helpt je bij het nemen van beslissingen over de inhoud en het ontwerp van je uitzendingen.

Tip 4: zorg voor aantrekkelijke content

Er wordt niet voor niets gezegd: “Content is King” of “een beeld zegt meer dan duizend woorden kunnen beschrijven”. Het type content (tekst, video, foto e.d.) maar zeker ook de uitvoering hiervan zorgt ervoor of je uitzendingen aantrekkelijk worden of niet. Hebben je headlines stopping power of missen ze kracht of de prikkel naar interesse? Inspiratie nodig? kijk dan eens hier:  contentmogelijkheden voor narrowcastingschermen

Tip 5: kies de juiste software

Er zijn veel mogelijkheden als je kijkt naar software op het gebied van narrowcasting / digital signage. Los van het feit dat er natuurlijk altijd minder goede oplossingen tussen zitten is het vooral belangrijk om te kijken naar de juiste fit. Welke wensen en eisen stel je aan de software. Wat wil marketing/communicatie? Welke policies gelden vanuit IT? Breng dat allemaal goed in kaart, omdat alleen zo is het mogelijk een shortlist samen te stellen van fabrikanten.

Tip 6: maak het niet te moeilijk

Wat bedoelen we hier nu precies mee? Een mooi woord om hier te noemen is “snackable content” oftewel kleine hapjes die je makkelijk kunt verteren. Zorg dat je dus niet teveel op je schermen zet. Verleid je doelgroep met een prikkelende header of met een aantrekkelijk beeld.

Tip 7: zorg voor actualiteit

Actualiteit is belangrijk als het gaat om digital signage uitzendingen. Je bereikt dit door zelf je content vaak te updaten maar het inzetten van automatische feeds werkt natuurlijk helemaal perfect.

Tip 8: test je zelfgemaakte narrowcasting uitzendingen en schaaf bij

Monitor regelmatig de prestaties van je uitzendingen. Analyseer welke content goed heeft gewerkt en welke niet, en pas je hierop aan. Probeer te achterhalen wat het beste werkt voor jouw publiek.

Tip 9: zorg voor regelmatige updates van je content

Wie zit er nu te wachten op oud nieuws? Waarschijnlijk niemand 😉 Zorg er dus altijd voor dat je content niet te lang op het scherm staat. Wat te lang is, is natuurlijk weer sterk afhankelijk van je doelgroep en de inhoud. Weet je zeker dat je doelgroep vijf keer per dag langs een scherm loopt dan is het advies om de content vaker te wisselen dan wanneer dit aantal minder is.

Tip 10: call-to-actions zijn belangrijk

Een methode om te achterhalen of je content ook daadwerkelijk aankomt bij je doelgroep is het inzetten van call-to-actions. Zoek de interactie op met je publiek en geef ze een trigger om tot actie over te gaan. Stimuleer actie via een emailadres of maak gebruik van een QR code. Heb je een touch scherm dan kun je zelfs gaan werken met een enquete!

Tip 11: hulp vanuit IT kan handig zijn

Hoe je het ook wendt of keert, narrowcastingcommuncatie bestaat uit hardware en software die binnen een IT omgeving moet functioneren. Het achter de hand hebben van support van je IT collega’s kan je leven dus aanzienlijk makkelijker maken.

Tip 12: Evalueer op tijd en pas aan

Meet het succes van je schermen ten opzichte van je eerder gestelde doelstellingen. Analyseer gegevens zoals interactie percentages en conversies. Gebruik deze inzichten om je strategie verder te verbeteren en meer impact te genereren. Zo bouw je constructief aan succesvolle narrowcasting.

Zelf narrowcasting maken, de conclusie

Met deze 12 tips kun je zelf narrowcasting maken en effectief communiceren met je doelgroep. Het vereist planning, creativiteit en de juiste tools, maar met de nodige inspanning kun je boeiende en impactvolle uitzendingen creëren. Experimenteer, leer en pas je strategie aan om het beste resultaat te behalen. Narrowcasting is een krachtig communicatiemiddel om je boodschap te verspreiden en de betrokkenheid van je publiek sterk te vergroten.

Misschien ook interessant

Michel Bons
Michel BonsManaging Director

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000