Op een vakantiepark wordt er nog veel gecommuniceerd door middel van traditionele print. Dit zie je terug aan de vele geplastificeerde A4-tjes en de uitgebreide informatiemappen die zijn verspreid over de parken. Dit is een erg kosten en arbeidsintensief proces en kan een stuk efficiënter. Om die reden zoeken vakantieparken naar nieuwe manieren om dit proces te digitaliseren. In deze blog leg ik uit hoe vakantieparken digitale communicatie oplossingen inzetten, zoals; kabelkrant, narrowcasting en hotel TV om effectief te kunnen communiceren met hun gasten.

Goede informatievoorziening draagt bij aan een verbeterde vakantiebeleving

De belangrijkste doelgroep op een vakantiepark is de gast. De gast, jij en ik, families uit binnen en buitenland die graag ontzorgt willen worden en bereid zijn te consumeren. Een belangrijk onderdeel van de vakantiebeleving is de aanwezigheid van goede informatievoorzieningen op een vakantiepark. Hoe makkelijker en sneller informatie valt te consumeren, hoe groter de kans dat een gast overgaat tot actie of aankoop. Digital signage maakt het mogelijk om informatie direct ter beschikking te stellen waardoor mensen het eenvoudig en snel kunnen consumeren. Dit maakt het een dynamisch en actueel communicatiemiddel. Hierdoor kan je op elke willekeurige plek communiceren en dit draagt bij aan een verbeterde informatievoorziening.

Hoe narrowcasting wordt ingezet op een vakantiepark

In eerste plaats denk je bij narrowcasting op een vakantiepark aan schermen bij de faciliteiten, zoals; receptie, plaza, zwembad of snackbar. Deze strategische locaties trekken veel mensen en zijn daarom uitermate geschikt voor informatiescherm doeleinden.  Maar digitale communicatie op een vakantiepark gaat verder dan communicatie bij de faciliteiten alleen. Tegelijkertijd zoekt de marketingafdeling van een vakantiepark ook naar manieren om de doelgroep te bereiken in de vakantiebungalows. Een kabelkrant is een effectieve manier om direct met de gast te kunnen communiceren. Hierbij kan gedacht worden aan informatie van de omgeving, informatie van de lokale dokter, het entertainmentprogramma of overige parkinformatie. Een kabelkrant verspreid vanuit 1 punt content naar alle vakantiehuisjes en wordt toegevoegd aan het huidige zenderpakket.

Hotel TV vakantieparken

Waarom narrowcastingschermen op een vakantiepark effectief zijn?

De belangrijkste voorwaarden voor het slagen van informatieschermen is het hebben van relevante content, de aanwezigheid van mensen en strategische locaties. Zojuist genoemde elementen zijn allemaal aanwezig op een vakantiepark, aangezien er het hele jaar door mensen en activiteiten zijn. Daarnaast valt er altijd wel iets te communiceren door de wisseling van seizoenen.

De informatieboodschap van narrowcasting op een vakantiepark is informatief, maar onderliggend bijna altijd met een commercieel doel. Uiteindelijk probeer je door middel van digital signage gasten te activeren met stimulerende content. Hierbij kan gedacht worden aan acties van de horeca, over de faciliteiten of promoties van attracties in de omgeving etc. Hoofdzakelijk om de besteding per gast te verhogen. Dit maakt narrowcasting schermen erg geschikt voor een vakantiepark, omdat je heel gericht content kan toespitsen op de locatie en de doelgroep.

Maar hoe vervangt narrowcasting of hotel TV dan de traditionele foldermap op een vakantiepark?

Zoals gezegd kost het onderhouden van de foldermap voor een vakantiepark veel tijd. Door  technieken te combineren, push je de kabelkrant naar alle vakantiebungalows. Een kabelkrant kan je door middel van designer software helemaal opmaken in eigen huisstijl en volledig animeren. Hierdoor kan je de nadruk leggen op bepaalde communicatieboodschappen.

Ten tweede heeft de huidige maatschappij steeds meer behoefte om informatie zelf te raadplegen. Hotel tv functionaliteit springt in op deze behoefte. Hotel tv maakt het mogelijk om interactief met de gast te communiceren. De gast kan op een vakantiepark zelf aan de hand van de afstandsbediening informatie raadplegen. Het systeem kan digitaal en web-based bijgehouden worden, waardoor informatie snel aangepast kan worden. Combinatie van hotel tv en narrowcastingschermen zijn erg krachtig, omdat je op deze manier de doelgroep overal kan bereiken. Het hotel tv systeem kan ook interactief gebruikt worden door dit te koppelen aan een reserveringssysteem. Hierdoor kan een gast direct reserveren voor faciliteiten, tickets aankopen of de rekening opvragen. Met name
om de drempel tot aankoop te verlagen en verkoop te stimuleren.

Samengevat bieden digitale oplossingen op een vakantiepark niet alleen voordelen voor de gast, maar ook voor de marketing-en communicatieafdeling. Het bespaart tijd en informatie kan sneller aangeboden worden waardoor het actueel blijft. Voor de gast kan informatie op verschillende plekken geconsumeerd worden. Het stelt een vakantiepark in staat om gasten te enthousiasmeren voor de faciliteiten en omgeving. Het draagt bij aan een verbeterde informatievoorziening en dient anderzijds een commercieel doel.  Tot slot zijn digital signage schermen helder, modern en dynamisch. Het vergroot de attentiewaarden en draagt bij aan de algemene branding van het vakantiepark.

Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerSales Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000