Digitale transformatie en digitalisering, allemaal termen die menig organisatie in Nederland bezighoudt. Hoe communiceert een traditioneel bedrijf met zijn of haar klanten of medewerkers? Waarom kiezen bedrijven ervoor om narrowcasting schermen in te zetten als communicatiemiddel? Wat is de toegevoegde waarden van narrowcasting bedrijf binnen een professionele omgeving?

Allemaal vragen die gesteld kunnen worden en afgewogen dienen te worden door een professionele  communicatie afdeling.

Corporate communicatie en haar rol

De huidige communicatie afdeling van een gemiddeld tot groot bedrijf werkt als verbinder tussen klant, organisatie en externe stakeholders. Hoe groter een bedrijf, hoe moeilijker het wordt om de corporate identity uit te dragen en medewerkers op de hoogte te houden van organisatie en beleid.

Hoe blijft iedereen op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen? Welke middelen zijn effectief en vergroten de betrokkenheid van de medewerker? Het ene middel is niet per definitief beter dan het andere, maar wij zien vaak een combinatie van middelen. Hierbij wordt narrowcasting gezien als een medium die bedrijven in staat stelt om op een gemakkelijke manier informatie te verspreiden.

Narrowcasting versterkt de communicatiemix

Veel bedrijven maken nog steeds gebruik van een intranet omgeving waar zij medewerkers informeren en op de hoogte stellen van de nieuwste ontwikkelingen. Narrowcasting schermen worden vaak gebruikt als medium om traffic richting het intranet aan te jagen.  Ben je nog niet volledig op de hoogte over wat narrowcasting precies is? Lees dan ook eens onze blog: wat is narrowcasting. Interne bedrijfsprocessen op schermen tonen in de vorm van dashboards wordt ook veelvuldig toegepast. Hierdoor ga je communicatiestromen met elkaar verbinden en effectief toepassen.

Doordat de boodschap telkens herhaalt wordt is dit een krachtige tool om attentiewaarden te verhogen waardoor deze langer blijft hangen.

Kies voor strategische locaties

Schermen worden vaak op strategische locaties opgehangen waar veel activiteit of traffic is.Hierbij kan gedacht worden aan o.a. de entree, koffiecorners, het bedrijfsrestaurant of in de gangen op afdelingsniveau. Afhankelijk van het doel, kan je de content hier op afstemmen. Een communicatieafdeling kan ervoor kiezen om belangrijke boodschappen op alle schermen tegelijkertijd te tonen, waardoor je op meerdere plekken geïnformeerd wordt. De kans dat je hierdoor de boodschap mist is nihil. Op moment dat er schermen op meerdere strategische locaties hangen, bereik je direct de hele organisatie. Ideaal in geval van een calamiteit.

Creëer een positieve associatie door middel van narrowcasting

Hoe kijken mensen naar je als bedrijf, wat straal je uit en wat voor effect heeft branding op je positie in de markt. Een visitekaartje begint al bij binnenkomst. Naast narrowcasting schermen, hebben video en ledwalls een positieve impact op de branding van je bedrijf. De entree en/of receptie lenen zich perfect voor deze toepassingen. Hierdoor bereik je met een medium verschillende type doelgroepen, van bezoekers tot MT. Het gevoel van trots en betrokkenheid wordt vergroot doordat medewerkers krachtige content krijgen voorgeschoteld over producten of diensten waar zij een bijdrage aan hebben geleverd.

Verbondenheid en betrokkenheid vergroten

Veel middelgrote en grote organisatie waar wij mee samenwerken hebben meerdere kantoren in Nederland of zelfs vestigingen in andere landen. Hoe ga je om met de verschillende tijdzones en hoe speel je hier op in qua communicatie? Een veelgehoord probleem bij organisaties is dat mensen zich niet betrokken voelen en dat er niet voldoende gecommuniceerd wordt. Er ontstaat een kloof tussen het hoofdkantoor en regiokantoren. Medewerkers zijn niet altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en dit leidt tot ontevredenheid. De inzet van narrowcasting schermen wordt om die reden steeds meer toegepast om medewerkers te voorzien van de juiste informatievoorziening op verschillende momenten van de dag. 

Wanneer wordt narrowcasting overwogen?

Op moment dat er grote veranderingen plaatsvinden in een bedrijf dient er automatisch veel gecommuniceerd te worden. Dit zorgt ervoor dat bedrijven kritisch gaan kijken naar hun communicatiemiddelen. Bedrijven willen steeds effectiever hun medewerkers bereiken,
waarbij de inzet van digitale communicatie een belangrijkere positie in het proces inneemt.

Vaak zien wij gebeuren dat belangrijke gebeurtenissen zoals;  verbouwingen, fusies of groei leiden tot andere communicatiebehoeftes in een organisatie. Digitale communicatie varieert van schermcommunicatie tot mobiele telefonie of een online bedrijfskanaal. De juiste verhouding tussen de verschillende communicatiemiddelen is naar mijn mening natuurlijk een combinatie van online, offline en print. Hierbij verliest print zijn positie en wordt dit meer en meer vervangen door digitale communicatie, zoals narrowcasting. Het intranet is en blijft nog steeds een populair medium!

Intranet en narrowcasting versterken elkaar

Zoals ik zojuist beschreef wordt het intranet nog veel gebruikt als belangrijkste en traditioneel middel voor interne communicatie. Waar interne communicatie eerst een ondergeschoven kindje was,wint het terrein en zien bedrijven steeds meer de waarden in van effectieve communicatie.
Intranet en narrowcasting vullen elkaar aan, maar zijn wel degelijk verschillend. Waar je bij narrowcasting de boodschap pusht richting je medewerker, dien je bij het intranet informatie zelf te raadplegen. Het push en pull effect van beide middelen versterken elkaar.

Koppelingen tussen beide systemen wordt vaak gerealiseerd, met als doel informatie vanuit het intranet op de schermen te projecteren en visa versa. Op deze manier vergroot je de kans dat informatie daadwerkelijk gezien wordt en zijn doel bereikt. Beide mediums kunnen prima naast elkaar functioneren!

Welke doelen streef je na met narrowcasting

Afhankelijk hoe je narrowcasting binnen een organisatie inzet, kan je hiermee verschillende doelstellingen bereiken. Informeren zal het grootste doel zijn, want hierdoor houdt je iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Maar daarnaast speelt activatie ook een belangrijk doel. Je probeert mensen te prikkelen en letterlijk aan te zetten tot actie. Educatie speelt een fundamentele rol binnen het bijvoorbeeld het thema veiligheid. Het stelt je in staat om veiligheidsinstructies of wet en regelgeving te communiceren via digital signage. Tot slot is de gemene deler natuurlijk branding. Een thema die elke marketeer constant bezig houdt!

Verbeter interne communicatie aan de hand van de 20 voordelen van narrowcasting voor corporates.

Narrowcasting schermen op de marketingafdeling
Stefan Noordermeer
Stefan NoordermeerSales Manager

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000