Wij zijn begin 2022 in contact gekomen met het Luxor Theater in Zutphen. Na een gesprek met de facilitair coördinator kwam een duidelijke vraag naar voren. De behoefte was ontstaan om te kunnen communiceren met bezoekers van het theater via digitale informatieschermen en de techniek rondom digital signage is dat mogelijk. Daarbij was één van de eisen dat er een koppeling kon worden gemaakt met het ticketsysteem (Ticketlab) welke de data automatisch zou verversen per zaal. Na de presentatie op locatie is besloten om te kiezen voor ons narrowcasting platform. De functionaliteit in combinatie met de simpelheid van het Evado platform hebben ervoor gezorgd dat Luxor voor ons heeft gekozen.

Het project

Voor Luxor Theater Zutphen hebben wij diverese players, professional displays (43 en 50”) en muurbeugels geleverd. Deze displays kunnen op stand-by schakelen, wat als voordeel heeft dat de schermen op gezette tijden aan/uit gaan. Dit verhoogt de levensduur van de schermen. Daarnaast hebben wij het CMS ingericht, voorzien van gebruikers met de juiste rechten en rollen en een standaard template set.

Er is een maatwerk koppeling gemaakt met Ticketlab. Ticketlab wordt gebruikt als kassa-en online verkoop systeem. De koppeling is gemaakt met de API van Ticketlab en de data die hieruit komt wordt als JSON omgezet in XML en verwerkt in een template. Hiervoor is een op maat gemaakte template gemaakt en toegevoegd aan het CMS. De informatie die wij aanroepen tonen o.a. de naam van de voorstelling, speelduur en release datum nabij de 2 theaterzalen real-time.
De informatie wordt automatisch ververst en toont tijdens de voorstelling ook de eerstvolgende voorstelling op het scherm. Vanzelfsprekend toont elke zaal zijn eigen informatie.

De verschillende gebruikers zijn getraind en hebben zowel de redactie als beheerdertraining gevolgd. Het systeem draait volledig in de cloud, waardoor software update / upgrades automatisch worden geregeld.

Narrowcasting als communicatiemiddel bij theaters

Theaters lenen zich bij uitstek heel goed voor het presenteren van attractieve content aan bezoekers. Denk hierbij aan mooie video’s, previews van voorstellingen of actiematige content van de horecagelegenheid. Doelstelling van schermen is enerzijds het verbeteren van de informatievoorziening en anderzijds een bijdrage leveren aan de algehele beleving en branding van het theater.

Tegenwoordig exploiteren veel theaters hun informatieschermen ook commercieel.Het tonen van advertenties in combinatie met informatieve content maken dit een interessant verdienmodel. De theaters hebben veel bezoekers, daarmee veel bereik en dit trekt adverteerders aan. Op deze manier wordt het narrowcasting systeem niet alleen een communicatiemiddel,
maar ook een (terug)verdienmodel.

TSS breidt partnernetwerk uit met Backstage AV