Project omschrijving

Narrowcasting ondersteunt alle vormen van communicatie

De Apenheul trekt met haar mooie park niet alleen gemiddeld 500.000 bezoekers per jaar. Ook beschikt het over twee evenement locaties waar ongeveer 300 evenementen per jaar worden georganiseerd. Om het park en deze evenementen te kunnen draaien werken er ongeveer 100 zeer gemotiveerde medewerkers. Binnen een omgeving met zo veel bezoekers én medewerkers zijn er veel verschillende communicatie stromen.

Om belangrijke berichten op het juiste moment op de juiste plek te krijgen gebruikt Apenheul narrowcasting of ook wel digital signage genoemd. Verdeeld over het park zijn meerdere personeelsruimtes waar het hoofdzakelijk om interne communicatie gaat. Op moment van schrijven hangen er daarnaast al schermen in het park en bij de evenementen locaties. Het goed informeren of routeren van bezoeker over het park is essentieel voor een goede bezoekers ervaring. Daarnaast zijn er nog veel andere pekken waar in de toekomst een scherm gewenst is en wordt de configuratie jaarlijks verder uitgebreid.

Bezoekers en medewerkers efficiënt bereiken

Op diverse plekken in het park hingen al schermen en deze waren aangesloten op een ander pakket waar Apenheul niet tevreden over was. Dit was dan ook de reden om met TSS het gesprek aan te gaan over de mogelijkheden van het Evado narrowcasting platform.

Aangezien men al enige tijd een platform in gebruik had was het direct duidelijk wat de wensen en eisen waren. Vooral het kunnen koppelen met systemen om real time informatie zoals het actuele aantal bezoekers te kunnen tonen was erg belangrijk. Dit heeft namelijk direct invloed op de routering van bezoekers door het park en de inzet van personeel. In dit geval lopen interne en externe communicatie zelfs gedeeltelijk in elkaar over. Afhankelijk van de plek van het scherm is Apenheul echt in staat om belangrijke informatie op het juiste moment op de juiste plek te krijgen.

Project omschrijving Apenheul

Bij de start van het project hebben we het Evado CMS ingericht en binnen het eigen netwerk van Apenheul geïnstalleerd. Omdat het systeem webbased is kunnen toch alle schermen eenvoudig vanaf iedere PC met een internet verbinding en toegang tot het Apenheul netwerk van content worden voorzien. Met behulp van de Evado designer kunnen templates worden gemaakt en dus de complete look and feel van alle uitzending geheel zelfstandig worden beheerd. De medewerkers die met het systeem moeten werken hebben een training gehad zodat ze alle mogelijkheden van het systeem kennen en dus optimaal met het systeem kunnen werken. De eerste 8 players zijn geleverd en door Apenheul zelf geplaatst ter vervangen van het voorgaande systeem.

Nog voor het systeem volledig was opgeleverd kwam al de eerste aanvullende vraag. Binnen Apenheul was er namelijk een sterke wens om in de uitzendingen cijfers uit een intern systeem mee te kunnen nemen. Het gaat dan om real time het actuele aantal bezoekers op een dag, het aantal bezoekers die week, de prognose van het aantal bezoekers die week en het rapportcijfer dat gegeven wordt. Om dit te kunnen doen hebben we een maatwerk koppeling met het kassasysteem gemaakt waar deze informatie wordt bijgehouden. Ook hebben we templates gemaakt waarmee deze cijfers in de Apenheul huisstijl aan een uitzending kunnen worden toegevoegd.

Ieder jaar word er tijdens de winter periode gekeken waar het systeem verder kan worden uitgebreid. Zo hebben we begin 2019 op twee momenten twee extra players geleverd en begin 2020 opnieuw twee extra players waardoor het huidige totaal op 14 players staat.

Over Apenheul

Apenheul is een prachtig, groen dierenpark. Onze gasten maken kennis met zo’n 35 verschillende apensoorten: bijna 300 apen, waarvan ongeveer de helft los tussen de bezoekers loopt. Bovendien leven de apen in grote, natuurlijke verblijven. Zo stimuleren we hun natuurlijke gedrag en zie jij de apen op hun mooist. Jaarlijks beleven zo’n 500.000 mensen een onvergetelijk dagje uit in Apenheul. In 2016 zijn we zelfs verkozen tot Leukste uitje van Nederland! Apenheul is in 1971 opgericht door Wim Mager. Hij wilde dieren in een zo natuurlijk mogelijke omgeving houden, waar ze zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kunnen laten zien. Dit idee zetten wij vandaag de dag nog steeds voort.

 Congressen- en evenementenlocatie

Aan de rand van Apenheul ligt De St@art: één van de meest duurzame congreslocaties van Nederland. Middenin Apenheul ligt een tweede evenementenlocatie, Kambizuri, met uitzicht op het gorilla-eiland. Op deze locaties faciliteren we jaarlijks zo’n 300 congressen, evenementen en familiebijeenkomsten.

Project details:

  • Klant: Apenheul

  • Regio: Apeldoorn

  • Aantal locaties: 1

  • Aantal schermen: 14

  • Oplossing: Narrowcasting

  • Toepassing: Interne communicatie, externe communicatie, event communicatie.

  • Opgeleverd: Eerste oplevering Q1 2018. Eerste en tweede uitbreiding Q1 2019. Derde uitbreiding Q1 2020.