Project omschrijving

Landelijk sportnetwerk met narrowcasting & advertising

Doelstelling: een landelijk narrowcasting netwerk realiseren voor het communiceren van informatie naar bezoekers en het kunnen tonen van advertentie uitingen.

Ongeveer 25 jaar geleden is Optisport begonnen met de exploitatie van haar eerste zwembad. Van daaruit is de organisatie gegroeid tot een exploitatie portfolio van inmiddels meer de 400 locaties die gericht zijn op sport en activiteiten. De groei bestaat niet alleen uit compleet nieuwe locaties maar ook voor een groot deel uit bestaande locaties die worden overgenomen vanuit gemeenten. Hierbij ontstaat er een grote communicatie uitdaging. Hoe ga je als organisatie er voor zorgen dat overal op dezelfde manier herkenbaar en duidelijk gecommuniceerd wordt.

Het idee was de bestaande schermen hiervoor in te gaan zetten alleen liep men daar tegen beperkingen aan. Deze schermen waren namelijk onderdeel van een contract waardoor deze alleen konden worden ingezet voor advertising. Ook op het gebied van advertising was alles niet geheel naar wens omdat men ook geen controle had over welke advertenties precies werden getoond.

Wensen & eisen

De vraag van Optisport was dan ook om een systeem en leverancier die hierbij kon helpen. Eisen waren o.a.:

  • Het systeem moet gemakkelijk in gebruik zijn.
  • Het systeem moet gelaagd (rechten/rollen) kunnen worden ingericht zodat voor iedere gebruiker een omgeving ontstaat met de juiste functionaliteiten en mogelijkheden.
  • Het systeem moet het mogelijk maken om zowel vanuit het hoofdkantoor als lokaal content te kunnen plaatsen.
  • Het systeem moet het mogelijk maken om uniform te communiceren richting bezoekers.
  • Het systeem moet het mogelijk maken om eigen content en advertising te combineren.
  • Het systeem en de gekozen partner moet ervaring hebben met configuraties van meer dan 100 players en wisselende omgevingen aangezien iedere locatie anders is.
  • De gekozen partner moet proactief meedenken in oplossingen.
  • De gekozen partner moet een trackrecord hebben en uitgebreide service en support mogelijkheden kunnen bieden.
  • Bij voorkeur moet de partner ervaring hebben en kunnen adviseren over de combinatie narrowcasting en advertising.

Op basis van meerdere gesprekken, een uitgebreide demonstratie en proefperiode van een maand  heeft Optisport voor TSS en het Evado platform gekozen.

TSS Evado Optisport Narrowcasting template ontwerpen

Locatieaanbod en advertising

Binnen Optisport was er al snel een duidelijk beeld over de invulling qua content. Uitgangspunt was dat uitzendingen uit ongeveer 10 tot 14 pagina’s zouden bestaan (pagina kan ook een video zijn). Van deze pagina’s worden er ongeveer 8 tot 10 vanuit het hoofdkantoor gevuld met content die voor Optisport breed van toepassing is. Daarnaast zijn 2 tot 4 pagina’s voor locatie specifieke boodschappen zoals events, openingstijden, meldingen, acties of andere lokale boodschappen. Het idee is om hier op termijn nog 8 tot 10 pagina’s met fullscreen advertising aan toe te voegen. Deze advertising kan door Optisport zelf of via andere platformen van bij TSS aangesloten partners worden verkocht.

Project omschrijving Optisport

We zijn gestart met 9 zwembaden waar in totaal 20 bestaande schermen werden voorzien van een Evado narrowcasting player. Vanuit het Evado CMS kunnen alle schermen individueel, per vestiging of als totaal vanuit het hoofdkantoor van content worden voorzien. Voor iedere locatie zal er ook een locatie specifiek account worden aangemaakt waarmee een medewerker op deze locatie content kan toevoegen aan de bestaande uitzending. Met de toevoeging van de Designer is hebben ze tevens de volledige creatieve vrijheid om zelfstandig templates compleet niet te maken of een bestaande template aan te passen.

Iedere maand zullen we nieuwe locaties aansluiten waarbij we niet alleen zorgen voor de software en players. We verzorgen als totaal leverancier indien nodig ook de schermen, de montage, montage materialen en de aanleg van stroom en netwerk. Inmiddels hebben we het netwerk verder uitgebreid naar 14 locaties met in totaal 31 schermen.

Over Optisport

Optisport is exploitant van 400 accommodaties verspreid door Nederland en België. Optisport is marktleider en dé specialist op het gebied van exploitatie en het beheer van publieke voorzieningen als zwembaden, ijsbanen, sporthallen en multifunctionele sport- en welzijnscentra, maar ook van private voorzieningen als fitnesscentra (Optisport Health Club). Wij opereren op het snijvlak van markten en zijn een belangrijke partner voor gemeenten die commercieel én maatschappelijk aantrekkelijke voorzieningen van hoog niveau willen aanbieden aan hun inwoners.

Optisport facts

  • Van bescheiden lokale sportvoorziening tot grote multifunctionele accommodatie
  • Ongeveer 400 locaties in 75 gemeenten in Nederland en België
  • 20 miljoen bezoekers per jaar
  • 2750 medewerkers
  • Huidige omzet circa 115 miljoen euro per jaar
TSS Evado Optisport Narrowcasting template design
TSS Evado Optisport Narrowcasting template ontwerp

Project details:

  • Klant: Optisport

  • Regio: Nederland en België

  • Aantal locaties: Q1 2020: 14 (Zwembaden, Ijsbanen, Fitness)

  • Aantal schermen: 31 

  • Oplossing: Narrowcasting en advertising

  • Toepassing: Branding, advertising, event communicatie

  • Opgeleverd: Q4 2019 en diverse uitbereidingen gepland voor 2020