Project omschrijving

Adverteren via narrowcasting op een landelijk netwerk van sportverenigingen

Doelstelling: Een landelijk narrowcasting netwerk realiseren bij sportclubs en sportverenigingen met als doel exploitatie via advertenties.

xScreen Interactive is een bedrijf dat zich bezig houdt met twee kernactiviteiten. Aan de ene kant zijn ze bezig met het uitbouwen van netwerk van sportclubs met narrowcasting. En aan de andere kant zijn ze actief met het exploiteren van dit narrowcasting netwerk via advertentieverkoop.

Het sportnetwerk bestaat uit diverse soorten sportlocaties. Het gaat om middelgrote tot grote voetbalverenigingen, hockeyclubs en zwembaden. Maar ook retailers met een link naar sport zoals bijvoorbeeld Intersport. Bekende voorbeelden op het gebied van voetbal zijn Fortuna Sittard en MVV.

Advertising bij sportclubs

Het concept van xScreen draait om split screen advertising. Hiermee wordt bedoeld dat het scherm wordt gesplitst in twee gebieden. Een gebied bestemd voor advertenties en een gebied bestemd voor live TV. In het laatste geval gaat het uiteraard om sportcontent. Dus, terwijl er op een groot deel van het scherm gekeken kan worden, worden er tegelijkertijd aan de zijkant en aan de onderkant advertenties getoond.

Technische uitdagingen bij live TV en narrowcasting

In het voorjaar van 2018 benaderde xScreen TSS omdat zij problemen hadden met hun toenmalige leverancier. De play-out was niet stabiel, de combinatie van narrowcasting techniek en live TV werkte niet optimaal. En, de mensen van xScreen hadden weinig mogelijkheden met het CMS (content management systeem). Die combinatie van problemen zorgden er voor dat er besloten was tot het overstappen naar een andere partij.

Ontwikkeling van nieuwe streaming narrowcasting technologie

Na een uitgebreide inventarisatie van de wensen en eisen vanuit xScreen heeft TSS een voorstel gedaan voor een partnership. In de samenwerking is TSS verantwoordelijk voor het technische deel oftewel het narrowcasting netwerk en alles wat hiermee samenhangt.

Een van de eerste zaken die TSS heeft gerealiseerd is het ontwikkelen van nieuwe player functionaliteit. Deze nieuwe playersoftware moest zonder problemen kunnen koppelen met een streaming unit. Hiernaast moest de live stream vlekkeloos kunnen worden geïntegreerd in een narrowcasting uitzending. Na een periode van circa zes weken heeft het software ontwikkel team een stabiel werkende eerste release opgeleverd. Na diverse field tests heeft een final release plaats gevonden en kon begonnen worden met de migratie.

De nieuwe technische advertising configuratie

Het technische concept voor xScreen bestaat uit een aantal onderdelen. Zo is er het Evado CMS ten behoeve van al het beheer en redactie op het narrowcasting netwerk. De Evado players die zorgen voor het soepel afspelen van de uitzendingen. De streaming unit die zorgt voor de live TV beelden en die samenwerkt met de Evado player. Op het vlak van schermen worden 100 inch schermen ingezet in combinatie met een projector. Onderstaande afbeelding geeft de configuratie globaal weer:

dooh-schema

Migratie van 100 sportlocaties naar Evado hardware en software

Nadat de nieuwe players ingezet konden worden was het tijd voor de overige elementen in een narrowcasting configuratie. Vanuit de TSS afdeling product management zijn nieuwe templates gemaakt. Deze templates waren specifiek ontworpen voor live video streams in combinatie met advertenties. Hierbij kan elke zone (deel van het scherm) individueel worden aangestuurd.

Naast de creatie van de narrowcasting templates is ook het CMS ingericht. Hierbij is een besloten tot een systeem wat in de Cloud draait. In het CMS zijn alle noodzakelijk sportlocaties toegevoegd zodat deze beheerd konden worden. Rechten en rollen ten aanzien van de gebruikers zijn door TSS aangemaakt. Advertentieplanners kunnen via het CMS bepalen welke advertenties op welk moment getoond worden.

Tools voor uitrol van het nieuwe narrowcasting netwerk

In overleg met xScreen is besloten dat zij de vervanging van de software op de bestaande hardware zouden verzorgen. Nieuwe playerhardware werd vanuit TSS direct voorzien van de juiste player software. Vanuit TS zijn een aantal tools ontwikkeld waardoor de mensen van xScreen zelfstandig de playersoftware konden installeren en configureren.

Soorten adverteerders

In het concept van xScreen worden twee soorten adverteerders bediend. Aan de ene kant gaat het dan om lokale adverteerders. Deze advertenties worden getoond in een vierkant vlak aan de rechterzijde van het scherm. Aan de andere kant gaat het om landelijke adverteerders. Deze advertenties worden getoond in een horizontale banner aan de onderkant van het scherm.

Programmatic advertising

In de oorspronkelijke situatie werden advertenties verkocht door de salesafdeling van xScreen. Middenin de uitrol ontstond er de mogelijkheid om hier ook programmatic ad sales aan toe te voegen. Via een koppeling die TSS heeft gemaakt met het platform van Massarius is deze mogelijkheid een feit geworden. Mediabureau’s kunnen nu online campagnes inkopen en bieden op lege plakken in het advertentienetwerk. Ze kunnen ook op basis van diverse variabelen een selectie maken uit het netwerk.

Over xScreen

xScreen Interactive, een signage- en media-exploitatie partij. De kernactiviteit bestaat uit het faciliteren van markten (waaronder sportverenigingen, business locaties, evenementen en e-sports) met signage oplossingen. Anderzijds genereren deze markten een waardevol publiek, wat ons in staat stelt om de door ons beheerde locaties aan te bieden aan zowel landelijke als lokale/regionale adverteerders.

Project details:

  • Partner: xScreen Interactive

  • Regio: Landelijk

  • Aantal locaties: 100+

  • Aantal schermen: 100+

  • Toepassing: advertising

  • Oplossing: narrowcasting

  • Extra: diverse koppelingen met interne systemen en training aan 30 medewerkers

  • Opgeleverd: start 2018, doorlopende uitbouw van het netwerk