Narrowcasting is een fantastisch medium. Het biedt de mogelijkheid om snel en eenvoudig informatie aan een beperkte doelgroep te presenteren. Bovendien is deze informatie ook nog eens mooi vormgegeven zodat de attentiewaarde erg hoog is. Ondanks dit alles zijn er wel degelijk bepaalde richtlijnen voor het creëren  van een succesvolle uitzending. Om dit te kunnen bereiken geef ik In deze blog diverse tips en adviezen.

Ik ga het hierbij voornamelijk hebben over de inhoudelijke kant oftewel de content en de opmaak hiervan. Natuurlijk bestaat narrowcasting uit een combinatie van software en hardware waarover ook veel advies te geven is. Mocht je hier naar op zoek zijn dan raad ik je deze blog aan: Wat is narrowcasting [Het complete verhaal van A tot Z].

Creëer unieke content

De eerste tip, het klinkt gek maar zorg er voor dat je geen one-size-fits-all uitzending gaat maken. De kracht van narrowcasting is juist dat je per afdeling, per scherm, per kantoor specifieke content kunt tonen. Relevantie zorgt voor een hogere attentiewaarde! Dit betekent overigens niet dat je algemene boodschappen die voor iedereen interessant zijn moet weglaten. Maak een mix en meng specifieke informatie met algemene informatie.

Vermijd Infobestitas

Het doel is natuurlijk om informatie over te dragen. Niet om zoveel mogelijk informatie te tonen. Ik bedoel hier dan specifiek op een pagina of in een set aan pagina’s. Het medium leent zich perfect tot het uiten van korte boodschappen.

Hele lappen tekst worden minder makkelijk gelezen en zorgen ook voor minder dynamiek. Want, een pagina met veel tekst moet je een langere sta-tijd geven waardoor je wellicht de interesse van je kijker verliest. Hierbij moet worden opgemerkt dat de locatie van een scherm hierop zeker van invloed is. Bij een koffiecorner mag een boodschap best iets langer zijn dan bij een scherm in een gang waar men langsloopt. Dit neemt echter niet weg dat korte en krachtige boodschappen altijd beter worden geconsumeerd.

Zorg voor de juiste verhouding van beeld en tekst

De volgende narrowcasting tip gaat over de opmaak van je pagina. Het toevoegen van een afbeelding levert altijd meer aandacht op dan alleen tekst. Een prikkelende image versterkt dit effect. Het is niet voor niets dat we zeggen dat 1 afbeelding meer zegt dan 1000 woorden.

Wat ook goed werkt zijn full screen platen waarop een korte tekst wordt gezet. De afbeelding zorgt voor de attentie, de tekst informeert verder. Infographics werken ook altijd goed omdat het mooi opgemaakte plaatjes zijn die direct ook informatie verschaffen.

Over opmaak gesproken, waar keek u als eerste naar?

narrowcasting tips
narrowcasting tips - opmaak
narrowcasting tips - opmaak is belangrijk

Vergeet de voordelen van video niet

Mensen zijn visueel ingesteld en van nature aangetrokken tot bewegend beeld. Op zich al een goede reden om tot narrowcasting over te gaan als informatiekanaal. Vergeet dus zeker niet om ook video toe te voegen aan uw uitzendingen. Video trekt aandacht en het kijken naar een filmpje is nog makkelijker dan zelf iets moeten lezen. Ook bij video is de gouden regel: houd het kort en dynamisch. Dat zorgt voor de beste attentiewaarde en doorkijken.

Verwijs naar andere informatiebronnen in de organisatie

De vijfde narrowcasting tip gaat over doorverwijzen. Narrowcasting is zeer geschikt als aanjager naar uitgebreide content op een andere plek in de organisatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een intranet of de website. Houd het bericht op het scherm kort en verwijs naar de uitgebreidere versie.

Hoe lang is een uitzending?

Hoe lang mag een uitzending nu eigenlijk duren? Deze vraag wordt vaak aan ons gesteld. Op zich een logische vraag maar een duidelijk generiek antwoord geven is lastiger. Het hangt vooral af van het motief van de uitzending. Een scherm in een wachtruimte mag een veel langere uitzending hebben dan een scherm bij de entree. Wil je dat mensen blijven kijken naar het scherm of moeten en passant de inhoud tot zich nemen?

Het is dus belangrijk om goed te kijken naar de functie van het scherm op die plek, hoe lang mensen er staan en welke boodschap je daar zou willen overbrengen. Vertaal dit naar een set pagina’s in je uitzending waarbij je let op de sta-tijd per pagina. Hierdoor krijg je inzicht in de totale tijd van je uitzending. Bepaal dan of dit zal werken.

Houd de aandacht vast, zorg voor actuele content

Niemand zit te wachten op oud nieuws. Zorg er dus voor dat je de inhoud van je narrowcasting regelmatig voorziet van een update. Dat kan soms lastig zijn en dan is het inzetten van geautomatiseerde feeds een oplossing. Oftewel, haal relevant nieuws binnen uit je sector via rss feeds of andere bronnen en toon deze in je uitzending. Of maak van te voren een duidelijke taakverdeling in je communicatie team waarbij een ieder verantwoordelijk is voor nieuwe content om de zoveel tijd.

Maak gebruik van een Call to Action

Om meer betrokkenheid tot stand te brengen kun je gebruik maken van een call-to-action. Roep mensen via het scherm op om mee te denken over een nieuwe naam voor een nieuw product. Toon interne vacatures en roep op om te solliciteren, laat een QR code scannen om naar een survey te gaan. Het zijn willekeurige ideeën maar ze geven je scherm net even wat extra waarde.

Uiteraard is er nog veel meer te vertellen en te delen op het gebied van het maken van een goede narrowcasting uitzending. Heeft u hier vragen over? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we helpen u graag verder.

Michel Bons
Michel BonsDirector Marketing & Sales

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000